اتفاق مهم در بازار موتورهای جستوجو؛ بینگ بخشی از سهم گوگل را تصاحب کرد

اتفاق مهم در بازار موتورهای جستوجو؛ بینگ بخشی از سهم گوگل را تصاحب کرد
دو سال پیش، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، تصمیم گرفت گوگل را با بازطراحی هوشمصنوعی موتور جستوجوی بینگ به چالش بکشد؛ تلاشی با هدف گرفتن سهم از بازار حیاتی جستوجوی گوگل. حالا به نظر میرسد این استراتژی به ثمر نشسته و مایکروسافت موفق شده بخشی از سهم بازار گوگل را هم در آمریکا و هم در سطح جهانی از آنِ خود کند.
گزارش مالی جدید مایکروسافت نشان میدهد که درآمد حاصل از تبلیغات جستوجو و اخبار در سال مالی گذشته ۱٫۶ میلیارد دلار افزایش یافته که معادل رشد ۱۳ درصدی است. با حذف هزینههای جذب ترافیک، این افزایش به ۲۰ درصد میرسد؛ رشدی که به گفتهی شرکت، ناشی از افزایش حجم جستوجو و درآمد بیشتر به ازای هر جستوجو است.
رشد حجم جستوجو طی بیش از یک سال گذشته ادامه داشت و جوردی ریباس، مدیر بخش جستوجو در مایکروسافت، اعلام کرد این افزایش بر سهم بازار جستوجوی دسکتاپ نیز تأثیر گذاشته است.
سهم بینگ در بازار جستوجوی دسکتاپ ایالات متحده به ۲۹ درصد رسیده، در حالی که گوگل همچنان حدود ۶۰ درصد از این بازار را در اختیار دارد. این عدد نسبتبه زمان آغازبهکار بینگ چت در اوایل ۲۰۲۳، معادل ۲٫۱ واحد درصد رشد داشته است.
در سطح جهانی، آمار نشان میدهد سهم بازار بینگ به ۱۱٫۶ درصد رسیده که افزایشی ۳٫۴ واحد درصدی در دو سال گذشته محسوب میشود. در همین حال، گوگل در این بازه ۶٫۱ واحد درصد از سهم جهانی خود را از دست داده و در آمریکا نیز ۱٫۲ واحد درصد کاهش داشته است.
این تغییرات در نگاه اول کوچک به نظر میرسند، اما همانطور که فیلیپ اوکندن، معاون مالی مایکروسافت، دو سال پیش گفته بود، هر یک درصد افزایش سهم در بازار تبلیغات جستوجو معادل دو میلیارد دلار درآمد جدید برای مایکروسافت است.
اگر مجموع سهم بازار جستوجو در دسکتاپ، موبایل و تبلت را در نظر بگیریم، بینگ هنوز نتوانسته برتری خاصی بهدست آورد. سهم بینگ در تمام پلتفرمها فقط چهار درصد است، در حالی که گوگل نزدیکبه ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارد؛ موضوعی که نشان میدهد تلاشهای مایکروسافت برای حفظ کاربران در بینگ و مرورگر اج در ویندوز، موفقتر از استراتژیهای موبایلی بوده است.
مقالهی مرتبط
با وجود کوچکتر بودن کسبوکار جستوجو و تبلیغات مایکروسافت نسبتبه گوگل، این شرکت موفق شد گوگل را وادار به واکنش کند؛ از جمله معرفی قابلیتهای AI Overview و حالت اختصاصی هوش مصنوعی در موتور جستوجویش.
مایکروسافت اکنون تمرکز اصلی خود در حوزهی هوش مصنوعی را به کوپایلت منتقل کرده و از برند بینگ فاصله گرفته است. سرویس بینگ چت به کوپایلت تغییر نام داد تا بتواند رقابت مؤثرتری با ChatGPT و دیگر چتباتهای مستقل داشته باشد.
منبع : زومیت