zoomit

اپل قطعاً مونوپولی گوگل را درهم‌ می‌شکند؛ اما نه به این زودی‌‌ها

اپل قطعاً مونوپولی گوگل را درهم‌ می‌شکند؛ اما نه به این زودی‌‌ها

مارک گرمن، تحلیلگر و افشاگر خوش‌سابقه، در گزارشی اختصاصی می‌گوید که اپل همه‌ی پیش‌نیازهای لازم برای ساخت موتور جست‌و‌جوی اختصاصی را دارد و قطعاً در آینده سرویسی برای رقابت مستقیم با گوگل می‌سازد؛ اما مشخص نیست که پروژه‌ی موتور جست‌و‌جوی اپل چه زمانی عملیاتی می‌شود.

اپل سال‌ها است که در سکوت خبری سازوکار مربوط‌ به موتور جست‌و‌جو را پی‌ریزی می‌کند. این شرکت به‌خوبی می‌داند که موتور جست‌و‌جو یکی از ابزارهای پرکاربرد در گوشی و تبلت و لپ تاپ است. اپل علاقه‌ی زیادی به استفاده از فناوری اختصاصی در محصولاتش دارد و امروزه آیفون و آیپد و مک بوک را با سیستم‌عامل اختصاصی دردسترس قرار می‌دهد.

با وجود تمامی انگیزه‌ها، اپل همین‌حالا منبع درآمد بزرگی برای خودش دست‌و‌پا کرده است. غول فناوری آمریکایی قراردادی بحث‌برانگیز با گوگل دارد که به‌موجب آن، بخشی از درآمد تبلیغاتی موتور جست‌و‌جوی گوگل را به خودش اختصاص می‌دهد. گرمن می‌گوید اپل هر سال نزدیک‌ به ۸ میلیارد دلار کمیسیون از گوگل می‌گیرد.

اپل درصورت پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز موتور جست‌و‌جو، ممکن است کسب‌و‌کاری در ابعاد اپل واچ با درآمد سالانه ده‌ها‌میلیارد دلار ایجاد کند؛ البته با فرض اینکه اپل جایگاه‌های تبلیغاتی موتور جست‌و‌جویش را با قیمتی مشابه گوگل بفروشد. اپل فقط زمانی این ریسک بزرگ را به جان می‌خرد که به‌اندازه‌ی کافی برای رقابت با گوگل آماده باشد. گوگل بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جو در وب دنیا را دارد و حتی بینگِ ۱۴ ساله هم تاکنون نتوانسته است آن را به زیر بکشد.

حوزه‌ی جست‌و‌جو صرفاً به وب خلاصه نمی‌شود. اپل با سرمایه‌گذاری روی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی، می‌تواند کیفیت جست‌و‌جو را در دستگاه‌هایش بهبود دهد و هنگام مذاکره با گوگل، در موضع قدرت قرار بگیرد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا