تریگآپ در ۱۰ سال فعالیت روی ۷۰ استارتآپ سرمایهگذاری کرده است

تریگآپ در ۱۰ سال فعالیت روی ۷۰ استارتآپ سرمایهگذاری کرده است
شتابدهنده تریگآپ در دهمین سالگرد تاسیس، آماری از فعالیتهای خود ارائه داد. بر اساس آمار ارائه شده توسط تریگآپ، این شتابدهنده روی ۷۰ استارتآپ بیش از ۶۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است. تریگآپ همچنین بیش از ۱۵ هزار نفر ساعت آموزش ارائه داده و ۱۳ خروج موفق استارتآپی داشته است.
علاوه بر این، ۳ هزار و ۶۸۵ نفر از خدمات آموزش و راهبری تریگآپ بهرهمند شده و ۲۸ تیم از پرتفوی این شتابدهنده، موفق به جذب سرمایهگذار در مراحل بعدی شدهاند.
تریگآپ علاوه بر تهران، در مشهد و اصفهان هم فعال است و قصد دارد فعالیت خود را در سایر شهرهای ایران گسترش دهد. استارتآپهای تریگآپ ۳۵۰ شغل ایجاد کردهاند و بر اساس آمار ارائه شده، محصولات و خدمات آنها توسط ۴ میلیون کاربر استفاده میشود.
سید حمیدرضا علوی، رئیس هیئت مدیره تریگآپ، در تولد ۱۰ سالگی این شتابدهنده گفت: «در ابتدا فناپ بهعنوان مرکز نوآوری ایجاد شد و قرار بود جوانان ایدههای خود را در آنجا ارائه داده تا روی ایدههای خوب آنها سرمایهگذاری شود. در دی ماه سال ۱۳۹۳ کافه آیتی را افتتاح کردیم و این کافه میزبان اولین رویداد ارائه تیمها به مرکز نوآوری فناپ بود. از دل آن رویداد سه تیم موفق شدند نظر داوران را جلب کنند و ما با آنها وارد گفتوگو شدیم.»
او درباره تاریخچه تریگآپ ادامه داد: «اسفند ۱۳۹۳، تریگآپ دارای فضای فیزیکی شد. در آن زمان قرار شد نوآوری در گروه مالی یکپارچه باشد و بهصورت تکهتکه در فناپ و شناسا قرار نگیرد؛ بنابراین از ابتدای سال ۱۳۹۶، تریگآپ به شناسا آمد. ما باید در شناسا جا میافتادیم و این موضوع زمان و انرژی زیادی از ما برد اما باعث شد فرایندهایمان چالاک و سریع شود.»
به گفته علوی کرونا باعث شد بسیاری از افرادی که در تیمهای استارتآپی به خوبی عمل میکردند، سراغ فریلنسری بروند. از سویی بسیاری از نخبهها مهاجرت کردند و این موضوع چالشهایی به وجود آورد. به باور علوی در این مسیر تریگآپ تابآوری کرده و موفق شده است در مسیر خود رشد کند و شکوفا شود.
ما یک نقشآفرینی جدی در شکلگیری فرهنگ سرمایهگذاری در مراحل اولیه رشد ایفا کردیم و در این مسیر، به ۹۴۳ تیم انواع خدمات آموزشی و منتورینگ ارائه دادیم. این تیمها از ۷۵ شهر ایران بودند و ۱۳ خروجی موفق داشتیم.
– محمدصادق سبحانی، مدیرعامل تریگآپ
به گفته او این شتابدهنده موفق شده با دانشگاهها و مراکز عملی و پژوهشی تعامل خوبی برقرار کند و در طول این سالها تلاش کرده است خدمات خود را به کل کشور ارائه دهند. برای تحقق این هدف، تریگآپ رویدادهای «ادونچر» را آغاز کرده و به شهرهای مختلف کشور سر میزند.
سبحانی ادامه داد: «ما برای افرادی که شاید ایدههایشان خیلی مناسب نباشد هم بهعنوان استعدادی که ممکن است در محلی دیگر به رشد این اکوسیستم کمک کنند، ارزش قائل هستیم. تریگآپ این اجازه را به ما میدهد که بلندمدتتر نگاه کنیم و با منطق سودآوری بلندمدت تلاش کنیم.»
به باور او افراد در این اکوسیستم باید منفعت کوتاهمدت خود را فدای سود دوجانبه بلندمدت کنند و تلاش تریگآپ این است که با این رویکرد، اکوسیستم خود را گسترش دهد. سبحانی افزود: «تریگآپ قصد دارد به یک گونه کلیدی در این اکوسیستم تبدیل شود. نقش گونههای کلیدی این است که فعالانه فاصلههای اجتماعی را کم میکنند تا اکوسیستم بزرگتر شود و در نهایت منافعش به خود آنها هم خواهد رسید.»
او ادامه داد: «تریگآپ بهعنوان مجموعهای که قصد دارد به یک گونه کلیدی تبدیل شود، باید ارتباط میان جریان سرمایه کارآفرین و سرمایهگذاران را کم کرده و کمک کند در کمترین فاصله به هم مرتبط شوند.»
به باور او تریگآپ باید بهعنوان یک گونه کلیدی، دارای توانایی تولید ارزش باشد، بهویژه در موقعیتهایی که اعتماد کمی وجود دارد. سبحانی گفت: «ما در این مسیر، به میکرو ویسی بودن خود نگاه ویژهای داشتیم. ما یک بستر آنلاین رشد و شتابدهی به اسم ترگیت داریم که بیش از ۳ هزار کاربر و ۳۰ ساعت محتوای آموزشی رایگان دارد و شهرهای مختلف از آنها استفاده میکنند. برنامه ما این است که به توسعه آنها کمک کنیم و منتورها در بستر آنلاین راحتتر ارتباط برقرار کنند.»
به گفته سبحانی یکی از اصلیترین اهداف تریگآپ در آینده، گسترش فضای شعبه تهران است و این شتابدهنده قصد دارد با گسترش شبکه خود در استانها، ارتباط کلیدی با بازیگران منطقه را توسعه دهد. علاوهبراین تریگآپ قصد دارد با سیویسی پاسارگاد همکاری کند و خدمات تخصصی خود را در حوزه منابع انسانی و بازاریابی گسترش دهد.
منبع : زومیت