فناوری

محل سردرد دلایل آن را آشکار می‌کند

محل سردرد دلایل آن را آشکار می‌کند

محل سردرد‌ــ چه در پیشانی، شقیقه‌ها، پشت چشم‌ها یا پشت و کنار سرــ هریک معنی جداگانه‌ای دارند و برای درمان هر نوع سردرد راه‌های مختلفی وجود دارد.

سردرد تنشی یا هدبندی
در سردرد هدبندی (دور سر)، درد در پشت سر، شقیقه‌ها و پیشانی احساس می‌شود و به نظر می‌رسد کلاهی تنگ سر را تحت فشار قرار داده است. این نوع سردرد را تنشی می‌گویند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع سردرد اولیه‌اند. این سردردها معمولا در سال‌های نوجوانی شروع می‌شوند و به ازای هر دو مرد، سه زن به این نوع سردرد مبتلا است.

سردرد تنشی معمولا به صورت فشار، گرفتگی و سفتی توصیف می‌شود و بیشتر ناشی از تنش عضلانی در شانه‌ها، گردن، پوست سر یا فک است. این عارضه چند ساعت طول می‌کشد و گاهی اوقات تا چندین روز هم ادامه می‌یابد.

این درد معمولا خفیف تا شدید است و اغلب بدون هشدار ظاهر می‌شود. گاهی اوقات سردرد تنشی با میگرن همراه است. همچنین می‌توانند باعث تحریک یکدیگر می‌شوند.

به گفته موسسه ملی سلامت، سردردهای تنشی عمدتا از استرس ناشی می‌شوند. از عوامل دیگر افسردگی، اضطراب، کمبود خواب، مصرف الکل و حذف وعده‌های غذایی‌اند.

سردرد در اطراف سر
سردرد متوسط تا شدید در یک طرف سر به احتمال زیاد میگرن است. بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، یک میلیارد نفر در سراسر جهان میگرن دارند و این عارضه دومین علت اصلی همه ناتوانی‌های جهانی است.

این نوع سردرد سومین بیماری شایع جهان است و از هر چهار خانواده آمریکایی، یک نفر به سردرد میگرنی مبتلا است.

گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به میگرن یا سردردهای شدیدند.

علائم شایع میگرن عبارت‌اند از: حالت تهوع یا استفراغ، خمیازه کشیدن، خستگی یا مشکل در خواب، حساسیت به نور، صدا و بو و همچنین تغییرات در خلق‌وخو.

 کارشناسان معتقدند میگرن می‌تواند ارثی هم باشد، زیرا معمولا در خانواده‌ها شایع است. با این حال هیچ‌وقت تجربه میگرن در دو فرد با هم یکسان نیست.

سردرد ناشی از میگرن بین چهار تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و با فعالیت بدنی تشدید می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد.

بنا به گفته متخصصان، درد در یک طرف سر می‌تواند هورمونی باشد که به آن میگرن قاعدگی نیز گفته می‌شود. این سردرد قبل یا در طول دوره قاعدگی زنان رخ می‌دهد.

علائم سردرد هورمونی ضربان شدید یا نبض شدید، حساسیت به نور، حالت تهوع، خستگی و سرگیجه است.

 

محل سردرد دلایل آن را آشکار می‌کند

درد پشت چشم
درد ناشی از سردردهای خوشه‌ای معمولا در اطراف یا پشت یک چشم رخ می‌دهد و دردهایی عودکننده، سوزشی یا نافذند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این نوع سردردها کمتر شایع‌اند و از هزار فرد بزرگسال، کمتر از یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به ازای هر یک زن، شش مرد به آن مبتلا می‌شوند.

سردردهای خوشه‌ای بین ۲۰ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشند و از دردناک‌ترین سردردهایی‌اند که می‌توان تصور کرد. آن‌ها همیشه یک طرف سر را درگیر می‌کنند و با علائمی مانند گرفتگی یک طرف بینی، ریزش اشک، بزرگ شدن مردمک چشم، افتادگی پلک یا قرمزی چشم همراه‌اند.

مشخص نیست چه چیز باعث سردردهای خوشه‌ای می‌شود اما طبق گفته بنیاد میگرن تراست (MigraineTrust)، افراد مبتلا به این نوع سردرد اغلب سیگاری می‌کشند.

درد در پیشانی، استخوان گونه و حفره بینی
پیشانی، استخوان گونه و حفره بینی محل قرار گرفتن سینوس‌های اصلی است؛ بنابراین درد در یک یا چند قسمت از این نواحی احتمالا سردرد سینوسی است.

سردردهای سینوسی از علائم عفونت سینوسی‌ و اغلب باکتریایی‌اند. این سردردها همچنین می‌توانند به دلیل آلرژی، التهاب مزمن یا مسائل ساختاری مانند پولیپ بینی‌ شروع شوند.

از سایر علائم عفونت سینوسی می‌توان به آبریزش بینی، درد دندان‌، بوی بد دهان، سرفه، تب یا خستگی اشاره کرد.

درد دو طرف سر
سردردهای دو طرف سر احتمالا دردهای جدید و مداوم روزانه‌اند که با درمان‌های معمولی متوقف یا بهتر نمی‌شوند.

علائم اختلال سردرد مزمن نادر بسیار ناگهانی و متوسط تا شدیدند و می‌توانند سال‌ها یا حتی تا آخر عمر ادامه داشته باشند.

علائم این سردردهای جدید و مداوم روزانه اغلب شبیه سردردهای تنشی و میگرن یا ترکیبی از هر دو به نظر می‌رسند اما به روشی متمایز رخ می‌دهند.

این سردردها حداقل سه ماه طول می‌کشند و درد دائم وجود دارد و می‌توانید دقیقا به یاد آورید که سردرد از چه زمانی شروع شد؛ از جمله اینکه کجا بودید و چه می‌کردید. درد ناشی از این عارضه متوسط تا شدید است و احتمال دارد زندگی فرد را مختل کند.

درد در تمام سر
اگر سردرد را در همه جای سر احساس می‌کنید، احتمالا باید بیشتر آب بنوشید.

سردردهای ناشی از کم‌آبی زمانی رخ می‌دهد که بدن مایعات کافی دریافت نکرده است. این سردرد اغلب با علائم دیگر کم‌آبی بدن از جمله خستگی، سرگیجه، تشنگی شدید و خشکی دهان همراه است.

نوشیدن آب، استراحت و مصرف داروهای مسکن معمولا در از بین رفتن این سردرد موثر است.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا