zoomit

گزارش مالی سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ متا: ادامه‌ی ضرردهی هنگفت در کسب‌وکار متاورس

گزارش مالی سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ متا: ادامه‌ی ضرردهی هنگفت در کسب‌وکار متاورس

درجدیدترین گزارش درآمد متا، آمار تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این شرکت برخلاف سه‌ماهه‌ی گذشته مجدداً روند افزاشی داشته است. این دومین‌ بار است که متا پس از تغییر نام تجاری خود، گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی خود را منتشر می‌کند. پلتفرم فیسبوک در گزارش سه‌ماهه قبل، برای اولین‌بار در ۱۸ سال گذشته، خبر از کاهش تعداد کاربران فعال روزانه داد، اما اکنون تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی به ۱٫۹۶ میلیارد نفر رسیده است که نسبت به ۱٫۹۲ میلیارد نفر سه‌ماهه‌ی قبل، افزایش یافته است.

همان‌طور که TechCrunch اشاره می‌کند، آمار سایر سرویس‌های متا ازجمله اینستاگرام، واتساپ و مسنجر در این گزارش اعمال نشده است. همان‌طور که زاکربرگ مدیرعامل این شرکت توضیح داد، درآمد حاصل از این برنامه‌ها به تأمین مالی پروژه‌های متا در حوزه‌ی واقعیت مجازی کمک می‌کند. زاکربرگ معتقد است پروژه‌های متا در آینده، به یکی از مهم‌ترین کسب‌وکارهای این شرکت تبدیل خواهد شد.

اما ایده‌ی متاورس ارزش تغییر نام شرکت را داشت؟ پس از تغییر نام تجاری فیسبوک به متا، آزمایشگاه‌های این شرکت زیانی ۲٫۹۶ میلیارد دلاری را تجربه کردند و سال گذشته آزمایشگاه‌های این شرکت بیش از ۱۰ میلیارد دلار ضرر کرده است.

زاکربرگ می‌گوید:

زمانی‌که محصولات آزمایشگاه‌های متا واقعاً به‌شکلی معنادار و در مقیاس بالا وارد بازار شوند، این کسب‌وکار نتیجه‌بخش خواهد بود و درآمد زیادی از آن به‌دست خواهد آمد. این شرایط، زمینه‌های بسیار هیجان‌انگیزی را برای سال ۲۰۳۰ فراهم می‌کند.

Horizon Worlds، برنامه‌ی اجتماعی واقعیت مجازی متا، در اواخر سه‌ماهه‌ی قبل، امکان کسب درآمد را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرد، اما اگر تعداد کاربرانی که به این پلتفرم جذب می‌شوند به‌میزان درخورتوجهی افزایش پیدا نکند، خریدهای درون برنامه‌ای چندان نتیجه‌بخش نخواهند بود. متا به‌زودی نسخه‌ی تحت‌وب Horizon Worlds را نیز منتشر خواهد کرد تا افرادی که تمایلی به خرید هدست ۳۰۰ دلاری واقعیت مجازی این شرکت ندارند، بتوانند از آن استفاده کنند. زاکربرگ گفت Horizon مرکز استراتژی‌ متا برای توسعه‌ی متاورس است. زاکربرگ در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:

من می‌دانم که ساخت متاورس بسیار هزینه‌بر است. متاورس چیزی است که قبلاً ساخته نشده و به‌دلیل سرمایه‌گذاری در این حوزه، سودآوری کلی متا در سال ۲۰۲۲ رشد نخواهد کرد، زیرا بخش درآمد تبلیغاتی نیز طبق انتظارات رشد نکرده است.

متا مثل رقبای خود ازجمله اسنپ‌چت و یوتیوب، روند کاهشی درآمد تبلیغاتی خود را به بحران اوکراین نسبت داد، زیرا فعالیت‌های این شرکت نیز در روسیه ممنوع شده است. درآمد سه‌ماهه‌ی متا به‌طور کلی هفت درصد افزایش یافته ولی به‌گفته‌ی تحلیلگران، ضرر این شرکت در این بازه‌ی زمانی ۷٫۸ درصد بوده است. ترکیب افزایش تعداد کاربران فعال روزانه و درآمد کمتر از حدانتظار را می‌توان با این واقعیت توضیح داد که برنامه‌های متا در مناطقی مثل آسیا و اقیانوسیه درحال رشد است؛ مناطقی که تبلیغات در آن‌ نسبت به تبلیغات در ایالات متحده و اروپا، هزینه‌ی کمتری دارد.

امیدوارکننده‌ترین محصول متا برای کسب درآمد از آزمایشگاه‌های متا، هدست‌های این شرکت است. Meta Quest 2 در فصل تعطیلات فروش درخورتوجهی را تجربه کرد و این شرکت درحال‌حاضر قصد دارد جدیدترین هدست خود را اواخر سال جاری با نام رمز Project Cambria عرضه کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ظاهراً فیسبوک کنترلی روی داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران ندارد
  • اتحادیه اروپا قانون جدیدی برای کنترل محتوای مضر اینترنت وضع می‌کند

زاکربرگ گفت هدست جدید و رده‌بالای این شرکت روی موارد استفاده‌ در محل کار و درنهایت جایگزین‌ شدن با لپ‌ تاپ تمرکز خواهد داشت. متا همچنین درحال ساخت سیستم ردیابی چشم و ردیابی چهره است تا زمانی‌ که فناوری واقعیت مجازی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، افراد بتوانند حالت‌های واقعی چهره‌ی شما را درک کنند. وی اشاره کرد در ماه‌های آینده اخبار بیشتری درمورد این هدست منتشر خواهد شد.

متا با تیک‌تاک وارد رقابت شده است، زیرا قصد دارد از این پلتفرم در بخش ویدئوهای کوتاه، پیشی بگیرد. زاکربرگ همچنین اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌ شرکتش روی Reels نتیجه داده و اکنون ۲۰ درصد از زمانی را که کاربران اینستاگرام صرف می‌کنند، به خود اختصاص داده است. علاوه‌براین کاربران فیسبوک ۵۰ درصد از زمان خود را در این پلتفرم ویدئو تماشا می‌کنند.

زاکربرگ گفت:

سعی من این است شرکت را به‌گونه‌ای هدایت کنم که خود را به‌عنوان شرکت برتر برای ساختن آینده‌ی تعاملات اجتماعی و متاورس قرار دهیم. اگر به این موارد اهمیت می‌دهید، ما بهترین افراد را برای کار به شرکت خود دعوت می‌کنیم.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا