گزارش سال ۱۴۰۳ خانومی: رشد ۸۰ درصدی درآمد و ساخت اولین بازار دیجیتال حوزه زنان ایران
گزارش سال ۱۴۰۳ خانومی: رشد ۸۰ درصدی درآمد و ساخت اولین بازار دیجیتال حوزه زنان ایران
پلتفرم خانومی گزارش سالانه ۱۴۰۳ خود را با عنوان «سال رشد و مراقبت» منتشر کرد؛ گزارشی که بر پایه دادهها نشان میدهد این برند فراتر از یک فروشگاه آنلاین عمل کرده و در حال شکلدهی به بازار حوزه زنان در اقتصاد دیجیتال ایران است.
خانومی در بخش مالی توانست با رشد ۸۰ درصدی درآمد در سال ۱۴۰۳، فروش ۱.۸ همتی را ثبت کند. افزون بر آن، کاربران این پلتفرم نیز با رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از دو میلیون و ۷۴۳ هزار و ۹۹۹ نفر رسیدند که بیش از ۹۱ درصد این کاربران را زنان تشکیل میدهند.
از منظر ترافیک، عملکرد خانومی در سال گذشته قابل توجه بوده است. این پلتفرم توانست رکورد ۱۰.۵ میلیون بازدید ماهانه را پشت سر بگذارد و تعداد بازدیدهای روزانهاش نیز با رشد ۵۵ درصدی به بیش از ۳۵۰ هزار کاربر رسید.
بر اساس دادههای منتشرشده، سهم استانهای غیر از تهران در مجموع سفارشهای ثبتشده در سال ۱۴۰۳ با رشدی ۴.۳ واحد درصدی به ۶۰ درصد رسید.
یک سبد ۵۱ میلیون تومانی؛ گرانترین سبد خرید خانومی
در گزارش سالانه خانومی آمده است که گرانترین سبد خرید سال گذشته به رقم ۵۱ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و کمترین سفارش ثبتشده در این پلتفرم ۸۹ هزار تومان ارزش داشته است.
جردن، یوسفآباد و استاد معین بیشترین تراکنش را ثبت کردند
پرفروشترین روز سال ۱۴۰۳ نیز برابر با نهم آذر ماه بوده و پرفروشترین روز هفته نیز مطابق روند سالهای پیش، دوشنبهها ثبت شده است. فعالترین کاربر خانومی در سال گذشته ۶۱۴ سفارش ثبت کرده که بهطور میانگین معادل دو خرید در هر روز بوده است.
این گزارش همچنین نشان میدهد که بیشترین تراکنشها در تهران مربوط به سه منطقه جردن، یوسفآباد و استاد معین بوده است.
سهم ۷۵ درصدی محصولات مراقبتی از فروش
در گزارش سال ۱۴۰۲ خانومی سهم فروش ریالی بخش «مراقبت» وزن سنگینی داشت و همین روند در سال ۱۴۰۳ هم ادامه پیدا کرده و ۷۵.۷ درصد سهم فروش در این پلتفرم به کالاهای دسته مراقبتی اختصاص داشته است.
تنوع محصولات خانومی به ۴۷ هزار کالا و ۱۱۵۰ برند رسید
در حوزه محصولات، با اضافه شدن ۱۲ هزار کالای جدید، تنوع ویترین خانومی در ۱۴۰۳ به بیش از ۴۷ هزار محصول رسید. تنوع دسته بهداشتی و سلامت نیز ۱۷۰ درصد رشد داشته و مجموع برندهای همکار به یکهزار و ۱۵۰ برند رسید که ۱۵۵ برند آن تازهوارد هستند.
در زیرساخت عملیاتی نیز خانومی در ۱۴۰۳ مرکز پردازش جدید با ظرفیت ۲ میلیون کالای خود را افتتاح کرد و در این مرکز واحد کنترل کیفیت و ارزیابی بر اصالت و کیفیت کالا راهاندازی شد.
سهم ۵۲ درصدی زنان در مدیریت؛ نقطه عطفی در اقتصاد دیجیتال ایران
در بخش سرمایه انسانی، سال ۱۴۰۳ خانومی نقطه عطفی در فعالیت پلتفرمهای آنلاین به حساب میآید: زنان ۵۲ درصد مدیریت ارشد و میانی خانومی را بر عهده داشتند؛ سهمی بالاتر از میانگین جهانی (۳۰ درصد طبق گزارش بانک جهانی). تعداد مدیران خانم این پلتفرم نسبت به سال قبل ۲۴۴ درصد افزایش یافته و کل سرمایه انسانی شرکت نیز ۳۶ درصد رشد کرده است.
زنان ۵۲ درصد مدیریت خانومی را در اختیار دارند؛ بالاتر از میانگین جهانی
در بخش مسئولیت اجتماعی سال گذشته خانومی نیز کمپینهایی مانند «زنان در آینه» و «تفاوت تو، رنگ زیبایی تو» اجرا شد که به جای بازتولید کلیشهها، بر اهمیت «مراقبت از خود» و «حق انتخاب» زنان تأکید داشتند.
آغاز شکلگیری بازار حوزه زنان در اقتصاد دیجیتال ایران
در بخش پایانی گزارش ۱۴۰۳ پلتفرم خانومی تأکید شده که «بازار حوزه زنان» صرفاً به مصرف محدود نیست؛ این بازار یکی از موتورهای اصلی رشد جهانی است و خانومی نیز در اقتصاد دیجیتال ایران در مسیر شکلدهی به آن قرار دارد.
خانومی با مرور روندهای جهانی یادآور شده که بازار یک تریلیون دلاری محصولات سلامت زنان، گسترش فینتکهایی که تجربه مالی زنان را بازتعریف میکنند و سرمایهگذاری فزاینده در سلامت دیجیتال، همگی نشان میدهند این بازار بستری است برای مرئی شدن دغدغههای زنان، پاسخ به نیازهای خاص و مشارکت فعالانه زنان در اقتصاد آینده.
منبع : زومیت