zoomit

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: اطلاعات پرداخت تنها راه ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی است

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: اطلاعات پرداخت تنها راه ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی است

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، با هدف جلوگیری از ثبت شکایت‌های صوری و بی‌اساس از کسب‌وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت به این کسب‌وکارها می‌شود، اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی تنها مبنای ثبت شکایات خواهد بود. بنابراین، مصرف‌کنندگانی که اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند، باید اطلاعات پرداخت خود را ذخیره کنند تا در هنگام ثبت شکایت در سامانه اقلام اطلاعاتی تراکنش آنلاین، همچون مبلغ، تاریخ، شماره مرجع، شماره ترمینال و… را وارد کنند. در غیر این صورت، مصرف‌کنندگان قادر به ثبت و پیگیری شکایت‌های خود در سامانه اینماد نخواهند بود.

در این اطلاعیه تأکید شده که کاربران برای ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت خود باید پس از ورود اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و انجام فرایند پرداخت، از صفحه تأیید خرید عکس بگیرند و آن را ذخیره کنند. همچنین، با استفاده از امکان ثبت شماره موبایل یا نشانی ایمیل در درگاه پرداخت اینترنتی، کاربران می‌توانند اطلاعات کامل تراکنش پرداخت خود را ازطریق پیامک یا ایمیل دریافت کنند.

در خصوص پرداخت‌های هنگام تحویل نیز دراختیار داشتن رسید کارتخوان یا تصویر آن برای ثبت شکایت ضروری است. بنابراین، مصرف‌‎کنندگان باید رسید پرداخت ازطریق کارتخوان یا تصویر آن را دریافت کرده و نزد خود نگه دارند.

نکته دیگر در خصوص ثبت شکایت در سامانه هوشمند اینماد این است که صرفاً واریز ازطریق شبکه پرداخت کشور امکان ثبت و پیگیری شکایت را دارد. طبق اطلاعیه تتا، چنانچه خرید ازطریق واریز وجه به روش کارت‌به‌کارت یا سایر روش‌ها انجام گرفته باشد، ثبت شکایت از این سامانه امکان‌پذیر نخواهد بود.

تتا تأکید کرده که پس از ثبت شکایت در این سامانه هوشمند، ابتدا ازطریق مذاکره با کسب‌وکارها به شکایت رسیدگی خواهد شد و در صورت برطرف نشدن اختلاف، مصرف‌کننده می‌تواند شکایتش را ازطریق ارجاع به مراجع اداری یا هیئت داوری دنبال کند.

به منظور تسریع فرایند داوری این امکان وجود دارد که مصرف‌کننده در سامانه درخواست داوری کند. امکان داوری آنلاین برای نخستین بار در کشور در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شده و برای حل اختلافات جمعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در این سامانه، حل و فصل اختلافات نیازمند رسیدگی قضایی و شبه قضایی نیست و حداکثر سه هفته پس از ثبت شکایت رأی لازم‌الاجرا صادر خواهد شد. رأی صادره ازطریق سیستم داوری برخط ضمانت اجرایی داشته و همچنین، ازطریق قوه قضائیه قابل اجرا خواهد بود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا