روباتيك

ام-۴؛ رباتی همه‌کاره با قابلیت رانندگی و پرواز + ویدئو

ام-۴؛ رباتی همه‌کاره با قابلیت رانندگی و پرواز + ویدئو

موسسه فناوری کالیفرنیا کل‌تک (CalTech) رباتی همه‌کاره ساخته است که به اندازه یک خودرو است. این ربات جدید برای تطبیق با محیطش می‌تواند نحوه حرکت خود را به بهترین شکل تغییر بدهد، راه برود، رانندگی کند، یا پرواز کند.    

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، ساینس تایمز با انتشار بیانیه مطبوعاتی کل‌تک گزارش می‌دهد که این موسسه ربات تبدیل‌شونده همه‌کاره را، که به‌اختصار به آن ام-۴ می‌گویند، به‌دلیل توانایی‌اش در تغییر شکل با یک «تبدیل‌شونده» (ترنسفورمر) مقایسه کرده است. نشریه د ورج (The Verge) درباره این ربات نوشته است که به موتور، لوازم الکترونیکی، و رایانه‌ای کوچک مجهز است و می‌تواند نحوه حرکتش را خودش انتخاب کند.

گروه طراحی این ربات چرخ‌های بزرگی برای ام-۴ طراحی کرده است که شبیه به روتور (چرخانه) هواپیمای بدون سرنشین است و در چند ثانیه می‌تواند از زمین بلند شود. بر اساس گزارشی که در نیچر کامیونیکیشنز منتشر شده است، این ربات با استفاده از این چرخ‌ها می‌تواند روی زمین حرکت کند و از شیب‌های تند نیز بالا برود.

در صورتی ‌که نیاز باشد این ربات از مسیری ناهموار عبور کند، یک راه‌حل این است که روی دو چرخ بایستد و از آن‌ها مثل دو پا استفاده کند تا دید بهتری داشته باشد.

 

ام-۴؛ رباتی همه‌کاره با قابلیت رانندگی و پرواز + ویدئو

علیرضا رمضانی، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه نورت ایسترن، و موری (مرتضی) قریب، استاد مهندسی هوانوردی، این ربات را در کل‌تک ساخته‌اند.

در این مقاله، افزون بر انتشار تصویرهایی جذاب از موجوداتی مثل میرکت یا گراز دریایی، که الهام‌بخش این پروژه بوده‌اند، ویژگی‌ها و قابلیت‌های ام-۴، از جمله شکل‌های متنوع آن شرح داده شده است. در این مقاله آمده است که یک پردازشگر جتسون نانو، یک رایانه کوچک نسبتا ارزان، و یک فوکوس رباتیک شرکت انویدیا این ربات را به جلو می‌راند.

به‌طور کلی، ام-۴ «هشت نوع حرکت متمایز» دارد و می‌تواند با بررسی و ارزیابی محیط با استفاده از هوش مصنوعی در مورد نحوه حرکتش تصمیم بگیرد. قریب معتقد است که قابلیت‌های ام-۴ برای انتقال مجروحان به مراکز درمانی یا کاوش در جهان‌های دور مفید است.

 

ام-۴؛ رباتی همه‌کاره با قابلیت رانندگی و پرواز + ویدئو

ربات چندضلعی موری۳ با الهام از اوریگامی

ربات جدید کل‌تک نخستین ربات در نوع خود نیست. پیش‌تر، ساینس تایمز گزارش داده بود که پژوهشگران دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس (EPFL) نیز ربات تبدیل‌شونده‌ای به نام موری۳ (Mori3) ساخته‌اند.

به گفته جیمی پیک، از نویسندگان این گزارش، هدف موری۳ ایجاد رباتی مدولار به شکل اوریگامی است که بسته به محیطی که در آن است و وظیفه‌ای که دارد قادر است، در صورت لزوم، سر هم شده یا از هم جدا شود. موری۳ قادر است اندازه، ظاهر، و عملکرد خود را تغییر بدهد.

شکل خود ربات شبیه به مثلث است، اما وقتی با دیگر ربات‌های موری۳ ترکیب می‌شود، به شکلی که مورد نیاز است درمی‌آید. این نشان می‌دهد که ربات مذکور قادر است حرکت کند، با محیطش تعامل داشته باشد، و با اشیاء کار کند.  

کریستف بلکه، پژوهشگر رباتیک دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس و یکی از نویسندگان گزارش مطالعاتی، بر اهمیت نیاز به بازنگری نحوه تفکر ما درباره ربات‌ها تاکید کرد. این ربات‌ها با پیوستن به یکدیگر، تعامل با محیط، و پیکربندی مجددی که به خود می‌گیرند می‌توانند تغییر شکل بدهند و سازه‌های متحرک و مفصلی تولید کنند.

 

M4

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا