zoomit

ایلان ماسک به‌زودی این تراشه را وارد مغز افراد معلول می‌کند

ایلان ماسک به‌زودی این تراشه را وارد مغز افراد معلول می‌کند

نورالینک چند ماه پس از دریافت تأییدیه‌ی FDA، جست‌و‌جو برای اولین سوژه‌های آزمایش بزرگش را شروع کرده است. این شرکت که توسط ایلان ماسک مدیریت می‌شود، در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید پروژه‌ی آزمایشی جدید ۶ سال به‌طول می‌انجامد و به افراد معلول کمک خواهد کرد.

نورالینک به‌دنبال افرادی می‌گردد که به دلیل آسیب نخاعی یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مبتلا‌به کوادری‌پلژی (فلج چهار اندام) هستند. این افراد برای ورود به پروژه‌ی آزمایشی باید بیشتر از ۲۲ سال سن داشته باشند و توسط یک مراقب ثابت و قابل‌اعتماد همواره موردنظارت قرار بگیرند.

پروژه‌ی آزمایشی جدید نورالینک عملکرد سه چیز مختلف را بررسی می‌کند. نخست، ایمپلنت N1 است که همان تراشه‌ی مغز-کامپیوتر معروف نورالینک محسوب می‌شود؛ دوم، ربات R1 است که وظیفه‌ی کاشت ایمپلنت را در مغز برعهده دارد و سوم N1 User App است. N1 User App نرم‌افزاری است که به تراشه‌ی N1 متصل می‌شود و سیگنال‌های مغز را به عملیات کامپیوتری ترجمه می‌کند. نورالینک می‌گوید که در پروژه‌ی ۶ ساله‌اش، ایمنی و بهره‌وری هر سه بخش سیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایلان ماسک سال‌هاست که ادعاهای بزرگی درباره‌ی تراشه‌ی نورالینک مطرح می‌کند. او معتقد است که تراشه‌ی موردبحث در بین انسان‌ها فراگیر می‌شود و پتانسیل‌هایی در زمینه‌ی تله‌پاتی دارد. به گفته‌ی ماسک، تراشه‌ی نورالینک به انسان‌ها کمک می‌کند که هم‌زمان با هوش مصنوعی پیشرفت کنند. آنچه نورالینک به‌نمایش گذاشته، فرسنگ‌ها با جاه‌طلبی‌های ایلان ماسک فاصله دارد.

پژوهشگران خارج از نورالینک از مدت‌ها قبل پروژه‌های مشابهی را شروع کرده‌اند تا زندگی را برای افراد معلول ساده‌تر کنند. دو مطالعه‌ی جدید نشان داده است که مبتلایان به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک می‌توانند ازطریق تایپ کردن در کامپیوتر، با بقیه تعامل برقرار کنند.

با همه‌ی این‌ها، پروژه‌ی جدید نورالینک قدم روبه‌جلوی بزرگی برای این شرکت است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اوایل ۲۰۲۲ درخواست مجوز نورالینک را رد کرده بود؛ اما چند ماه پیش مجوزهای لازم را اعطا کرد.

نورالینک در سال‌های اخیر شرکتی بسیار حاشیه‌ساز بوده است. از یک طرف ایلان ماسک ادعاهای قابل‌توجهی درباره‌ی نورالینک مطرح کرده و از طرفی دیگر گزارش کشته‌شدن میمون‌ها در آزمایش‌های نورالینک انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است.

کسانی که در طرح جدید نورالینک شرکت می‌کنند، ابتدا وارد مطالعه‌ای ۱۸ ماهه می‌شوند که شامل ۹ بار ملاقات با پژوهشگران است. پس از دوران ۱۸ ماهه، این افراد حداقل دو ساعت در هفته را در جلسات متمرکز بر تراشه‌ی مغز-کامپیوتر شرکت می‌کنند و در پنج سال آینده ۲۰ بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نورالینک فعلاً نگفته است که در پروژه‌ی آزمایشی اولش به‌دنبال چند نفر می‌گردد و این پروژه را چه زمانی شروع می‌کند. این شرکت می‌خواهد هزینه‌هایی نظیر سفر به محل مطالعه و برگشت به خانه را به افراد پرداخت کند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا