zoomit

جک دورسی می‌گوید بزرگ‌ترین پشیمانی‌اش، تبدیل‌شدن توییتر به شرکت است

جک دورسی می‌گوید بزرگ‌ترین پشیمانی‌اش، تبدیل‌شدن توییتر به شرکت است

جک دورسی در جدیدترین اظهارنظرش درباره‌ی بزرگ‌ترین پشیمانی خود نوشت:

بزرگ‌ترین مشکل و پشیمانی من این است که توییتر به شرکت تبدیل شد.

اگر قبلاً با سخنان دورسی آشنایی نداشته باشید، شاید این ایده که توییتر هرگز نباید به شرکت تبدیل می‌شد، کمی عجیب‌ به‌نظر برسد؛ اما واقعاً منظور او این نیست که چنین پلتفرمی نباید هرگز ساخته می‌شد. درواقع، دورسی اعتقاد دارد اگر می‌توانست تاریخ را بازنویسی کند، احتمالاً توییتر را به‌سمت یک پروتکل هدایت می‌کرد و نه یک شرکت. مؤسس این شبکه‌ی اجتماعی ماه آوریل در توییتی نوشت:

فکر می‌کنم هیچ فرد یا مؤسسه‌ای نباید مالک رسانه‌های اجتماعی یا به‌طور‌کلی شرکت‌های رسانه‌ای باشد. این پلتفرم‌ها باید به‌عنوان پروتکل باز و تأیید‌شده فعالیت کنند.

وقتی توییتر در سال ۲۰۱۳ عمومی شد، دورسی به ثروت درخورتوجهی دست یافت؛ اما به‌نظر می‌رسد میلیاردهای فناوری همیشه از این پشیمانی‌های فرضی دارند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر از نقش خود در متمرکزسازی اینترنت پشیمان است
  • جک دورسی پتلفرم مبتنی‌بر بیت کوین وب ۵ را معرفی کرد

به‌گزارش TechCrunch، مؤسس توییتر در پاسخ به سؤال منطقی‌تر جین مانچون ونگ تکرار کرد که کاش توییتر به پروتکلی باز تبدیل می‌شد و نه شرکت. این پلتفرم به‌رغم تبدیل‌شدن به ابزاری برای انتشار اطلاعات لحظه‌ای که بسیاری از مردم و رهبران جهان از آن بهره می‌برند، مطمئناً برای جلب رضایت سرمایه‌گذاران و ترسیم مسیر رشد و حتی ارائه‌ی تعریفی از مأموریت خود در سال‌های گذشته، تلاش کرده است.

رؤیای دورسی نمُرده است؛ اما به‌احتمال زیاد ازطریق پروژه‌ای موازی با توییتر محقق خواهد شد. حتی با وجود نسخه‌ی باز توییتر موسوم به BlueSky که همچنان در حال تحقق رؤیای تمرکززدایی است، به‌نظر می‌رسد برنامه‌های آن برای پروتکل شبکه‌ی اجتماعی کاملاً باز در میان هرج‌ومرج‌های کنونی دست‌نخورده باقی بماند.

دورسی با وجود ایدئال‌های بلندپروازانه‌اش، در اوایل سال جاری برای انعقاد قرارداد میان توییتر و ایلان ماسک بسیار تلاش کرد. به‌هرحال، او برای شفافیت و ایجاد محیطی باز برای پلتفرم اجتماعی‌اش بیش‌ از همه ارزش قائل است. البته درصورت انعقاد قرارداد اشاره‌شده، دورسی صدها میلیون دلار از این معامله به‌دست خواهد آورد. به‌هرحال، نتیجه‌ی همه‌ی این کش‌مکش‌ها در معامله‌ی میان ماسک و توییتر احتمالاً در ماه اکتبر و ازطریق دادگاه مشخص خواهد شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا