zoomit

سامسونگ به نقطه عطف جدیدی در ساخت شبکه‌های مجازی ۵G دست می‌یابد

سامسونگ به نقطه عطف جدیدی در ساخت شبکه‌های مجازی ۵G دست می‌یابد

سامسونگ ۲۸ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (۹ اسفند ۱۴۰۰) اعلام کرد که با دیگر رهبران فناوری مانند دِل، HPE، اینتل، Red Hat و Wind River برای ساخت اکوسیستم جدیدی برای VRAN 5G یا شبکه‌های دسترسی رادیویی مجازی ۵G همکاری می‌کند.

به‌گزارش Digitaltrends، این شرکت درادامه خاطرنشان کرد که سامسونگ به‌عنوان اولین فروشنده‌ی بزرگ شبکه، وظیفه‌ی توسعه‌ی تجاری vRAN را با اپراتورهای شبکه‌ی بزرگ‌تر Tier One در سراسر آمریکای‌شمالی و اروپا و آسیا برعهده دارد و با استفاده از این فرصت، می‌تواند فناوری ۵G vRAN را به بهترین شکل پیاده‌سازی کند. این خبر سامسونگ مشارکت با تیم‌های کوچک‌تر مانند عرضه‌ی اخیر شبکه‌ی ۵G خصوصی با نرم‌افزار شرکت Amdocs در دانشگاه هوارد را شامل می‌شود.

شبکه‌ی بزرگ‌تر Tier One شبکه‌ی پروتکل اینترنت (IP) است که می‌تواند به هر شبکه‌ی دیگری در اینترنت، تنها ازطریق اتصال و بدون پرداخت هزینه‌ای برای تبادل ترافیک دسترسی پیدا کند.

سامسونگ چندین ماه پیش نیز اعلام کرده بود که شبکه‌های دسترسی رادیویی مجازی ۵G این شرکت می‌توانند تا سرعت ۲٫۲۵ گیگابیت‌برثانیه برای دستگاه تک‌کاربره در طیف متوسط ​​​​باند C فراهم و راه را برای ورود به دنیایی از اتصال تقریباً بی‌حدوحصر هموار کنند.

شبکه‌های دسترسی رادیویی مجازی ۵G یا VRAN 5G چیست؟

به‌طور سنتی، یکی از موانع بزرگ بر سر راه استقرار گسترده‌ی شبکه‌ی ۵G سیستم‌های سخت‌افزاری اختصاصی هستند؛ از آنتن‌ها گرفته تا ایستگاه‌های پایه و سیستم‌های اصلی که برای ساخت شبکه‌های دسترسی رادیویی (RAN) استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها می‌توانند قطعات موردنیاز شبکه‌ی ۵G را تأمین کنند.

قطعات و لوازم جانبی خودرو زمانی که در انحصار یک فروشنده باشند، گران‌تر فروخته می‌شوند. همین امر درباره‌ی قطعات اختصاصی RAN نیز صادق است. اپراتورهای مخابراتی و اپراتورهای شبکه‌ی تلفن همراه و اپراتورهای شبکه خصوصی که در یک پلتفرم سخت‌افزاری خاص خرید می‌کنند و درنهایت، در آن اکوسیستم قفل می‌شوند و برای رشد و گسترش بیشتر مجبور می‌شوند هزینه‌ی بیشتری بپردازند.

5g-tower

دراین‌میان، گروهی از اپراتورها و فروشندگان و محققان با درک اینکه چگونه این اکوسیستم رشد شبکه‌ی ۵G را کند می‌کند، باهم متحد شدند تا اتحاد O-RAN را برای ایجاد استانداردهایی برای فناوری Open RAN تشکیل دهند.

این اتحاد تضمین می‌کند که اپراتورهای تلفن‌همراه می‌توانند اجزای سازنده را باهم ترکیب کنند تا ضمن ارائه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌ها، بهترین عملکرد را عرضه کنند.

شبکه‌های دسترسی رادیویی مجازی ۵G یا vRANها همین کار را با حذف کامل لایه‌ی سخت‌افزاری به مرحله‌ی منطقی بعدی می‌برند. برخی از اجزای سخت‌افزاری مانند آنتن‌ها همچنان ضروری هستند. این شبکه‌ها با حفظ این سخت‌افزار ضروری، اجزای اصلی دیگر مانند ایستگاه‌های پایه و کنترل‌کننده‌ها را با نرم‌افزار‌های مجازی اجراشدنی روی سرورهای تجاری جایگزین می‌کنند.

این جایگزینی به اپراتورها اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر به‌کار‌گیری سخت‌افزار ارزان‌تر، از اجزای کمتری نیز استفاده کنند؛ بنابراین، سروری مجزا که قبلاً به چندین واحد مستقل اختصاصی نیاز داشت، حالا می‌تواند به چندین مؤلفه‌ی RAN مجازی تبدیل شود.

ایجاد شبکه‌ی ۵G با اجزای vRAN نیز به انعطاف‌پذیری بیشتر و استقرار سریع‌تر منجر می‌شود. ظرفیت اضافی ۵G و ویژگی‌های جدید را می‌توان در کسری از زمانی که برای دستیابی و نصب اجزای سخت‌افزار فیزیکی جدید نیاز است، توسعه داد.

مقاله‌های مرتبط:

  • رکوردشکنی سامسونگ در سرعت انتقال داده فناوری ۵G
  • سامسونگ، کوالکام و ورایزون در آزمایش آزمایشگاهی ۵G به سرعت آپلود ۷۱۱ مگابیت در ثانیه دست یافتند
  • کوالکام می‌گوید ۲۰۲۲ سال مهمی برای ۵G خواهد بود

درحالی‌که شرکت‌هایی مانند HPE و Dell در حال ساخت پلتفرم‌های سخت‌افزاری هستند، شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ و Red Hat و Wind River روی بخش نرم‌افزاری تمرکز کرده‌اند. سامسونگ آزمایشگاهی مرکزی نیز برای آزمایش راه‌حل‌های vRAN ارائه می‌کند تا از فراهم‌کردن تجربه‌ای یکپارچه برای اپراتورهای شبکه‌ی تلفن‌همراه مطمئن شود. ووجون کیم، معاون اجرایی کسب‌وکارهای شبکه‌های سامسونگ، در بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد:

نوآوری مداوم و تجربه‌ی تجاری در مقیاس بزرگ با اپراتورهای پیشرو سطح یک در سراسر جهان به این شرکت کمک می‌کند تا پیشرفت vRAN و Open RAN را رهبری کند و وارد بازارهای تجاری بزرگ‌تر شود.

کیم امیدوار است که این اکوسیستم فناوری شبکه‌ ۵G‌ را به‌طرز چشمگیری بهبود بخشد و فرصت‌های متعددی برای فعالان صنعت شبکه باز کند و به اپراتورها کمک کند تا کسب‌وکارهای خود را توسعه دهند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا