zoomit

پی فا نسل جدید درگاه پرداخت

پی فا نسل جدید درگاه پرداخت

Fintech از دو واژه «finance» به معنی مالی و «technology» به معنای تکنولوژی یا فناوری تشکیل شده است و به هر نوع کسب ‌و کاری گفته می ‌شود که برای ارتقا خدمات و سرویس‌های مالی، از تکنولوژی های جدید استفاده می ‌کند. فین‌تک، یک صنعت در حال رشد در زمینه خدمات مالی و درگاه پرداخت است که با استفاده از روش ‌های مختلف، به نفع مصرف ‌کنندگان و تجارت کنندگان فعالیت می‌ کند. از جمله کاربرد های رایج فین‌تک می‌توان به اپلیکیشن های پرداخت موبایل، بیمه، درگاه های پرداخت، بانکداری، برنامه های ارز های دیجیتال، سرمایه ‌گذاری و … اشاره کرد.

فین‌تک‌ چیست؟

فین‌تک Fintech ترکیبی از دو کلمه Financial به معنای مالی و Technology به معنی فناوری یا تکنولوژی است. در واقع اصطلاح فین‌تک به معنای استفاده از تکنولوژی‌ یا فناوری به منظور کارآمدتر کردن خدمات مالی و سرویس‌های درگاه پرداخت است. اصطلاح فین‌تک در فارسی نیز به معنای فناوری مالی یا نوآوری در خدمات مالی و سرویس‌های پرداخت به کار برده می‌شود. در واقع فین‌تک به تجارت ها و کسب ‌و ‌کارهایی اشاره دارد که هدف آن ‌ها استفاده‌ نوآورانه و بهینه از تکنولوژی، برای افزایش تخصص و کارامد کردن خدمات درگاه های پرداخت و ارائه سرویس‌های مالی است. اخیراً توجه بسیاری از سرمایه‌ گذاران و کار آفرینان نیز به این حوزه جلب شده است و کسب و کارهای جدید و نو آورانه ای در صنعت پرداخت و امور مالی شروع به کار کرده‌ اند که یکی از آن‌ها پی فا است. پی فا ارائه دهنده درگاه پرداخت اختصاصی با پشتیبانی ۲۴ ساعته است که خدماتی از قبیل پرداخت درون برنامه ای، پرداخت موبایل، تسهیم آنلاین و … را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. فین‌تک همچنین شامل خدمات و سرویس‌های مالی گوناگون می‌شود. حتی بسیاری از کارشناسان نیز معتقد هستند که این فناوری می‌تواند موجب تغییر صنعت بانکداری در آینده شود. نوآوری ها در خدمات سرویس‌های مالی شامل خدماتی مانند پرداخت قبض ها، انتقال سریع پول، سرمایه ‌گذاری، وام، بیمه و درگاه اشتراکی پرداخت می‌ شود. این خدمات که ازطریق فین‌تک اجرا می‌شوند، به خودی خود جدید نیستند و سال‌های زیادی است که چنین خدماتی به روش‌های مختلف ارائه می‌ شوند. در واقع می‌توان گفت فین‌تک استفاده از تکنولوژی‌ های جدید و زیرساخت ‌های دیجیتالی برای جایگزین کردن خدمات و کارآمدتر کردن آن‌ها است. استفاده از این تکنولوژی تنها به استارت‌ آپ ‌ها و بیزینس های جدید محدود نشده و بانک ‌ها نیز در خدمات خود نوآوری‌ هایی در صنعت مالی داشته‌اند.

پی فا

کاربردهای اصلی فین‌تک

فین‌‌تک فناوری جدیدی نیست، بلکه یک تکنولوژی تکامل یافته است. فناوری و الگوریتم اصلی فین‌تک، از یک برنامه یا اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر و از یک فرم پرداخت به فرم های پرداخت دیگر متفاوت است. اما بااین‌حال، جدیدترین پیشرفت‌ ها و نوآوری ها در این حوزه، شامل استفاده از الگوریتم ‌های یادگیری ماشین، بلاک چین و ارزهای دیجیتال و اجرای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری می‌شود. استفاده از فین‌تک به استارت ‌آپ ‌ها، بیزینس های جدید و تکنولوژی‌ های نوآورانه محدود نمی‌شود، بلکه شرکت‌ ها و بانک‌ ها نیز برای تحقق یافتن اهداف و مقاصد مالی خود به‌طور مداوم از سرویس ‌های درگاه پرداخت فین‌تک استفاده می ‌کنند. از دیگر کاربرد های اصلی فین‌تک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بانکداری

اپلیکیشن های همراه بانک‌، بخش بزرگی از فناوری فین‌تک در صنعت بانکداری را شامل می‌شوند. در حوزه امور مالی شخصی، اغلب کاربران خواستار دسترسی آنلاین و آسان به حساب‌ های شخصی با استفاده از گوشی های موبایل هستند. در حال حاضر نیز اکثر بانک ‌های کشور، بیشتر خدمات خود را با استفاده از اپلیکیشن های همراه بانک به مشتریان‌ خود ارائه می‌ کنند. همچنین با ظهور بانک ‌های دیجیتال یا نئوبانک ها نیز بسیاری از خدمات دیجیتالی مانند سرویس‌های پس انداز، چک و خدمات پرداخت و … به صورت آنلاین و ازطریق اپلیکیشن های موبایل انجام می‌شود.

ارز های دیجیتال و بلاک‌چین

ظهور تکنولوژی فین‌تک با ظهور ارز های دیجیتال و بلاکچین همراه بوده است. بلاکچین، یک فناوری جدید است که به استخراج ارز های دیجیتال و استقرار بازار کریپتو کمک می ‌کند. در سال‌های اخیر پیشرفت در زمینه فناوری ارز های رمز‌نگاری شده، را نیز می ‌توان به بلاک چین و فین‌تک نسبت داد. اگر‌ چه حوزه بلا‌کچین و رمز ارز ها فناوری جدید و منحصر به ‌فردی هستند که می‌ توان آن‌ها را خارج از فناوری فین‌تک در نظر گرفت، اما از لحاظ تئوری، هر دو به برنامه‌ های کاربردی نیاز دارند تا بتوانند موجب پیشرفت در حوزه صنعت مالی شوند.

سرمایه ‌گذاری و پس ‌انداز

فناوری فین‌تک در سال‌های اخیر موجب افزایش تعداد برنامه های پس انداز و سرمایه ‌گذاری شده است. امروزه بیش از هر زمان دیگری، موانع سرمایه‌ گذاری توسط شرکت‌ های مختلفی نظیر Robinhood، Stash و Acorns در حال از بین رفتن است. اپلیکیشن‌ های سرمایه‌گذاری از نظر رویکرد متفاوت هستند، اما هر کدام از آن‌ها از ترکیب روش ‌های جدید پس‌ انداز و سرمایه ‌گذاری با هزینه کم، مانند افزایش اعتبار، امتیاز یا موجودی کیف پول و … استفاده می ‌کنند.

صنعت پرداخت

فین‌تک در صنعت انتقال و جابجایی پول نیز عملکرد خوبی داشته است. در همین راستا، اپلیکیشن ها و درگاه های پرداخت ایجاد شده ‌اند تا روش انتقال پول و صنعت پرداخت را متحول کنند. با استفاده از درگاه پرداخت، انتقال پول به صورت آنلاین در هر نقطه از جهان آسان‌تر از همیشه انجام می‌شود. درگاه های پرداخت محبوب جهانی در این زمینه عبارت‌اند از :

  • Venmo
  • Zelle
  • Paypal
  • Stripe
  • Square

البته شایان ذکر است، از جمله پلتفرم‌های پرداخت محبوب در ایران، می‌توان به پی فا اشاره کرد که خدمات مختلفی را همراه با کارمزد کم و پشتیبانی ۲۴ ساعته به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

چرا فین‌تک مهم است؟

در چند سال گذشته، فراگیری و دردسترس ‌قرار گرفتن تکنولوژی‌ های جدید رفتار کاربران را تحت تأثیر خود قرار داده است. گوشی‌ های هوشمند امروزه جزء جدایی‌ ناپذیر زندگی انسان‌ ها شده ‌اند و اغلب افراد ترجیح می ‌دهند کارهای خود را به کمک گوشی و به صورت آنلاین انجام دهند. با فراهم شدن چنین شرایطی، خدماتی که روی تلفن همراه ارائه می‌ شوند، شانس موفقیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. خدمات بانکی و امور مالی که با استفاده از فناوری فین‌تک روی تلفن­های همراه اجرا می‌شود، بهره ‌‌وری این تکنولوژی را دوچندان کرده است. همچنین سرعت بالا در ارائه خدمات به صورت آنلاین نیز بسیار حائز اهمیت است. صنعت پرداخت الکترونیک و امور مالی پتانسیل زیادی برای استفاده از هوش ‌مصنوعی و داده­های حجیم را دارد. شرکت‌ های بزرگ فین‌تک با بهره‌گیری از این روش‌ها و جمع ‌آوری داده‌های مختلف و اطلاعات و همچنین تحلیل و پردازش آن‌ ها، امکانات استفاده از خدمات مالی را افزایش می‌ دهند، و از این طریق موجب تغییر تجربه کاربران از خدمات مالی مختلف می‌شوند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا