zoomit

والپیپرهای جدید و مدیریت بهتر پنجره‌ها در راه ویندوز ۱۱

والپیپرهای جدید و مدیریت بهتر پنجره‌ها در راه ویندوز ۱۱

تقریباً ۶ ماه از انتشار رسمی ویندوز ۱۱ می‌گذرد و مایکروسافت با ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های متعدد مشغول رفع مشکلات و باگ‌های نسخه ۱۰.۰.۲۲۰۰۰ است که با نام ۲۱H2 نیز شناخته می‌شود؛ البته ردموندی‌ها همچنان روی ویژگی‌های جدیدی کار می‌کنند که تقریباً به‌صورت هفتگی دراختیار اینسایدرهای ویندوز قرار می‌گیرند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ویندوز ۱۱ به‌زودی استفاده از ویجت‌های متفرقه را ممکن می‌کند
  • امکان حذف آیکون اپ‌ها و منو Overflow از بخش اعلانات ویندوز ۱۱ به‌زودی ممکن می‌شود

در بیلد جدید ۲۲۵۹۸ ویندوز ۱۱ که هفته جاری منتشر شد، تغییرات ظاهری چندانی به چشم نمی‌خورد؛ اما برای آن دسته محدود از افرادی که نسخه جدید را ازطریق فایل ISO و به صورت Clean Install‌ نصب می‌کنند، پس‌زمینه دسکتاپ به‌طور پیش‌فرض روی اسپات‌لایت تنظیم خواهد شد تا والپیپر ویندوزتان به‌صورت خودکار تغییر کند؛ البته احتمالاً می‌دانید که یکی از بزرگ‌ترین ایرادات اسپاتلایت ویندوز، کیفیت پایین تصاویر آن بود که خوشبختانه به همراه تغییر جدید، ردموندی‌ها اعلام کرده‌اند که در حال آزمایش پس‌زمینه‌های ۴K در این سرویس هستند.

بخش Window Snapping ویندوز ۱۱

ویژگی جدید دیگری که در بیلد ۲۲۵۹۸ به چشم می‌خورد، امکان مشاهده آلبوم‌ها در Media Player به‌صورت فهرستی است که پیش‌تر تنها امکان مشاهده به‌صورت گالری وجود داشت. علاوه‌براین ایجاد انیمیشن‌های Hover جدید برای دکمه‌ها و واکنش‌های بهتر به حرکت ماوس روی آلبوم یا نام آرتیست از دیگر تغییراتی است که به همراه بیلد جدید عرضه شده‌اند؛ البته انیمیشن‌های گفته‌شده اصولاً باید به‌همراه اولین نسخه نرم‌افزار ارائه شوند تا کشش بیشتری برای استفاده کاربران از نسخه جدید ایجاد شود و درنتیجه بازخوردهای مثبت‌تری نیز دریافت کنند.

رابط‌کاربری جدید بخش آلبوم‌ها در مدیاپلیر ویندوز ۱۱

تیم توسعه‌دهنده ویندوز مدیاپلیر جدید یکی از ویژگی‌های قدیمی این نرم‌افزار محبوب را نیز در نسخه پیش‌نمایش جدید قرار داده است که به واسطه آن می‌توان سطح روشنایی (Brightness) و کنتراست ویدئو را تغییر داد.

اسلایدر تغییر روشنایی و کنتراست ویدیو مدیاپلیر ویندوز ۱۱

از تغییرات دیگری ایجاد شده در ویندوز ۱۱، می‌توان به تغییرات فایل اکسپلورر و مدیریت پنجره‌ها اشاره کرد که البته این تغییرات به همراه بیلد ۲۲۵۹۳ ارائه شد؛ بدین‌ترتیب اکنون بخش Quick Access‌ با نام Home‌ شناخته می‌شود و این بخش به زیرمجموعه Home‌ و در کنار قسمت‌های Favorites و Recent منتقل شده است. با تغییرات جدید مدیریت فایل‌های اخیر وان‌درایو و آفیس آنلاین راحت‌تر از گذشته خواهد بود.

تغییرات جدید فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱

با انتشار بیلد جدید، می‌توانید مدیریت پنجره جدید ویندوز ۱۱ را با کلیدهای ترکیبی Win+Z فراخوانی کنید و پس از آن با استفاده از اعداد روی کیبورد بدون استفاده از ماوس یا انگشت خود، مدیریت قالب مورد نظر خود را انتخاب و مکان جای‌گیری پنجره‌ها را انتخاب کنید.

نسخه‌های جدید پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ همچنین فعال‌کردن ویژگی Memory Integrity یا سیستم یکپارچه امنیتی حافظه را با ارسال اعلان (Notification) به‌طور مداوم یادآوری می‌کنند. ویژگی یادشده به غیر از کامپیوترهای جدید روی سیستم‌های قدیمی فعال نیست. ویژگی Memory Integrity‌ (یا به اختصار HVCI) روی پردازنده‌های جدیدتری که از ویژگی mode-based execution control (یا MBEC) پشتیبانی می‌کنند، عملکردی بهتر دارد؛ اما حتی با وجود پشتیبانی از MBEC‌ همچنان ممکن است هدررفت عملکرد کلی پردازنده را در وظایف سنگینی چون اجرای بازی‌ها شاهد باشید.

ویژگی MBEC برای اولین بار در پردازنده‌های سری Kaby Lake اینتل و Zen2 شرکت AMD معرفی شد. این افزونه واحد اجرایی را به ۲ واحد مجزا تبدیل می‌کند. یکی برای اجرا از سوی کاربر و دیگری برای اجرا از سوی ناظر سیستم (برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه شود).

ویژگی Memory Integrity ویندوز ۱۱

فعال کردن ویژگی Memory Integrity روی لپ‌تاپ‌های کاری یا شخصی شاید تغییرات چندانی در عملکرد دستگاه ایجاد نکند؛ اما برای ورک‌استیشن‌ها یا کامپیوترهای گیمینگ که عملکرد حداکثری تراشه همواره در اولویت است، چنین کاهشی قطعاً قابل مشاهده خواهد بود. فعال بودن Memory Integrity از پیش‌نیازهای نصب ویندوز ۱۱ یا به‌روزرسانی به آن به‌شمار نمی‌رود و از این رو به‌سادگی می‌توان آن را نادیده گرفت. اگر از ویندوز ۱۱ روی دستگاهی با پردازنده پشتیبانی‌نشده استفاده می‌کنید، احتمالاً بهتر است که Memory Integrity را فعال نکنید؛ چراکه منابع بیشتری از دستگاه‌تان هدر خواهد رفت.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آمار جدید از پذیرش کند ویندوز ۱۱ توسط کاربران خبر می‌دهد

با وجود اینکه آخرین بیلدهای پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ برای اینسایدرهای کانال Dev و Beta منتشر شده‌اند، در آینده‌ای نزدیک این دو کانال از یکدیگر جدا خواهند شد و هریک بیلدهای پیش‌نمایش جداگانه‌ای را دریافت خواهند کرد. کانال Dev بیلدهایی با ویژگی‌های ناپایدارتر و آزمایشی‌تر دریافت خواهد کرد و بیلدهای کانال Beta نیز با ویژگی‌هایی همراه خواهد شد که احتمال ارائه‌شان برای عموم بیشتر است. از این رو شاید بهتر باشد تا برای داشتن تجربه‌ای پایدارتر، کانال خود را از Dev به Beta تغییر دهید؛ هرچند که در‌حال‌حاضر هر دو کانال بیلدهای مشابهی را دریافت می‌کنند.

تعدادی از ویژگی‌های جدیدی که برای اینسایدرها منتشر شده‌اند در پاییز امسال به‌همراه به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ به صورت عمومی ارائه خواهند شد و رفع باگ‌ها و تغییرات کوچک نیز راه خود را ازطریق به‌روزرسانی‌های تجمعی به نسخه ۲۱H2 باز خواهند کرد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا