zoomit

تایوانی‌ها دست از سر اینتل برنمی‌دارند: در سال ۲۰۲۵ قواعد بازار را عوض می‌کنیم

تایوانی‌ها دست از سر اینتل برنمی‌دارند: در سال ۲۰۲۵ قواعد بازار را عوض می‌کنیم

اینتل در سال‌های اخیر از رقابت جا مانده و جایگاهش را به شرکت تایوانی TSMC واگذار کرده است. TSMC که مشتری‌های بزرگی مثل اپل و انویدیا دارد، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی در کل دنیا است و از پیشرفته‌ترین لیتوگرافی‌ها برای ساخت پردازنده استفاده می‌کند. قیمت CPU ساخته‌شده توسط این شرکت معمولاً زیاد است.

اینتل تحت رهبری پت گلسینگر می‌خواهد جایگاه ازدست‌رفته‌اش را بازیابی کند. این شرکت نه‌تنها در بازار پردازنده‌های دسکتاپ از TSMC جا مانده است، بلکه به‌دلیل مهاجرت مک بوک اپل به پردازنده‌ی اختصاصی، اکنون در بازار لپ تاپ نیز سهم کمتری دارد. هم‌زمان قیمت پردازنده AMD باعث شده است قیمت CPU Intel چندان افزایش پیدا نکند.

اینتل می‌گوید لیتوگرافی Intel 20A (کلاس دو نانومتر یا ۲۰ آنگستروم) و Intel 18A (کلاس ۱٫۸ نانومتر یا ۱۸ آنگستروم) که به‌ترتیب در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ از راه می‌رسند، پیشرفته‌ترین لیتوگرافی‌های صنعت تراشه خواهند بود. این در حالی است که TSMC اعتقاد دارد که لیتوگرافی N3P (کلاس سه نانومتری) با لیتوگرافی ۱۸A قابل‌ قیاس است و لیتوگرافی N2 (کلاس دو نانومتری) در زمینه‌ی مصرف انرژی و عملکرد بهتر از ۱۸A خواهد بود.

سی‌.سی. وی، مدیرعامل تی‌اس‌ام‌سی، در گفت‌و‌گو با The Motley Fool اعلام کرد: «ارزیابی‌های داخلی‌مان نشان می‌دهد که فناوری ساخت N3P ما عملکرد قابل‌قیاس با ۱۸A نشان می‌دهد … اما زودتر به بازار می‌آید، بلوغ بیشتری دارد و قیمتش بسیار بهتر است.»

مدیرعامل TSMC در ادامه‌ی سخنانش اضافه کرد: «اجازه دهید بار دیگر تکرار کنم؛ لیتوگرافی دو نانومتری N2 ما پیشرفته‌تر از N3P و ۱۸A است و وقتی در سال ۲۰۲۵ معرفی شود، پیشرفته‌ترین فناوری صنعت نیمه‌هادی خواهد بود.»

لیتوگرافی ۲۰A اینتل که سال آینده معرفی می‌شود سراغ ترانزیستورهای جدید RibbonFET می‌رود و به روایت تیم آبی، انقلاب جدیدی در حوزه‌ی نوآوری‌های تراشه رقم می‌زند. پردازنده‌های مبتنی‌بر این لیتوگرافی قدرت پردازشی زیادی خواهند داشت و انرژی کمتری مصرف خواهند کرد. به‌علاوه، تراکم ترانزیستور در این تراشه‌ها بسیار بیشتر می‌شود. ۱۸A نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی ۲۰A خواهد بود که اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ از راه می‌رسد.

درمقایسه، لیتوگرافی‌های کلاس سه نانومتری TSMC (شامل N3 و N3E و N3P و N3X) همگی مبتنی‌بر ترانزیستور جواب‌پس‌داده‌ی FinFET هستند و از سیستم سنتی‌تری برای تحویل انرژی استفاده می‌کنند.

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا فعلاً عجله‌ای برای استفاده از ترانزیستورهای فوق پیشرفته‌ی نانوصفحه‌ی GAA و سیستم تحویل انرژی BSPDN ندارد. ترانزیستور GAA در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۵ ازطریق لیتوگرافی N2 از راه می‌رسد و BSPDN در سال ۲۰۲۶ وارد N2P می‌شود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا