zoomit

خبر عجیب رجیستری آیفون ۱۴ به‌سرعت تکذیب شد

خبر عجیب رجیستری آیفون ۱۴ به‌سرعت تکذیب شد

مهدی اسلام‌پناه در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره رجیستری آیفون ۱۴ به بالا گفت در صورت کم شدن محدودیت ارزی و صلاح وزارت ارتباطات به زودی آیفون ۱۴ رجیستر خواهد شد و اضافه کرد: «این گوشی از نظر تکنولوژی مشکلی ندارد، البته باید در نظر داشت که موبایل مشمول استاندارد اجباری نیست و این موضوع زیرمجموعه وزارت ارتباطات است. اما پول ذخیره کنید که به‌زودی بتوانید آیفون ۱۴ بخرید.»

اما ساعتی طول نکشید که ستاد مبارزه با قاچاق کالا نه تنها این خبر را تکذیب کرد که تأکید کرد برنامه جمع‌آوری آیفون‌های قاچاق ۱۴ و ۱۵ در سطح بازار ادامه دارد و در ادامه گفت:

در فیلمی که تسنیم از نشست صبح امروز رئیس سازمان استاندارد منتشر کرده، در میانه‌‌ی گفت‌وگو با خبرنگاران تلفن همراه اسلام‌پناه زنگ می‌خورد و او در حضور خبرنگارانی که پیش از این گفته‌هایش را شنیده و منتشر کرده‌اند پشت تلفن آن‌ها را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «من نگفته‌ام. ما گفتیم وزارت ارتباطات دارد روی این موضوع، تنظیم مقررات می‌کند و اگر گشایشی داشته باشد در آینده اعلام می‌کنیم.»

خبر سازمان ملی استاندارد از ابتدا عجیب بود. آن هم زمانی که هنوز یک هفته نگذشته از زمانی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بخشنامه‌ی جدیدش، نشان داد که فعلاً نمی‌توان به رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ امید داشت.

این بخشنامه که خبر از برخورد با عرضه‌کنندگان گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ می‌داد با اظهارت سخنگوی این ستاد همراه شد که در مورد فروشندگان این گوشی‌ها تعیین تکلیف کرده بود. اگر شخصی به فروشنده‌ای که گفته کالا در آینده رجیستر می‌شود اطمینان کرده و آیفون ۱۴ به بالا خریده و حالا متوجه شده که کالا قاچاق است، می‌تواند با فاکتور به تعزیرات مراجعه و از فروشنده شکایت کند.

او میزان بالای ارزبری آیفون ۱۴ را به عنوان دلیل ممنوعیت مدل‌های اخیر گوشی‌های آیفون اعلام کرده و توضیح داده بود که :«در جنگ اقتصادی فعلی، واردات کالایی که این میزان از کشور ارز خارج کند و مورد استفاده کمتر از یک درصد مردم باشد، منطقی نیست.»

از زمانی که‌ آیفون ۱۴ به بازارهای جهانی آمد، بحث رجیستری آن با اما و اگر همراه بود و این اولین بار نیست که دستگاه‌های مرتبط وعده رجیستر شدن مدل‌های ۱۴ به بالای اپل را می‌دهند؛ اما تا به حال هیچ‌کدام از این وعده‌ها به سرانجام نرسیدند.

آذر ماه سال گذشته که هنوز ممنوعیت واردات سری ۱۴ آیفون به‌طور رسمی اعلام نشده بود، وزارت صمت خبر داده بود که گوشی آیفون ۱۴ در روند رجیستری قرار دارد و به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود که به چه نحو باید این اتفاق رخ دهد. البته امید قالیباف گفته بود که به‌صورت انبوه و تجاری هیچ‌گونه گوشی امریکایی وارد نکرده‌اند و در مورد گوشی‌های مسافری با راه‌حل‌های نقطه‌ای و محدود رسیدگی خواهد شد. بعداً قالیباف این گفته‌ها را تصحیح کرد و گفت تصمیمی برای رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده است و رجیستری گوشی مسافری هم به جایی نرسید.

اگرچه علت ممنوعیت این سری از گوشی‌های اپل به طور شفاف هیچ‌گاه اعلام نشده اما گمانه‌هایی مثل امکان اتصال ماهواره‌ای و ارزبری بالا گاه به گاه در اظهارنظر مسئولان دیده می‌شود که البته هیچ‌کدام ثابت نشده‌اند.

مردادماه اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری گفته بود که این مدل هیچ قابلیت متفاوتی اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل ندارد و عملاً نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است.

در مورد ارزبری بالای این گوشی‌ها هم بارها گفته شده که ممنوعیت واردات این مدل از آیفون در حالی که گوشی‌های اندرویدی گران‌تر با همان امکانات مخابراتی آزاد است، توجیهی ندارد.

در این مدت نه دلیل ممنوعیت واردات و رجیستری این گوشی‌ها به‌طور شفاف و قانع‌کننده اعلام شد و نه تلاش‌ها برای رفع محدودیت به نتیجه رسید و آن تماس تلفنی با رئیس سازمان ملی استاندارد در وسط نشست خبری نشان می‌دهد که مدافعان ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ با کسی تعارف ندارند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا