zoomit

نماینده مجلس: سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران، توهین به ملت ایران و کاپیتالاسیون فرهنگی است

نماینده مجلس: سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران، توهین به ملت ایران و کاپیتالاسیون فرهنگی است

از همان ابتدای محدودیت‌های اینترنتی مسئله اینترنت طبقاتی یکی از نگرانی‌های اصلی بود که رسانه‌ها و کارشناسان نسبت به اجرایی شدن آن هشدار می‌دادند. هرچند در مصاحبه‌های متعدد مسئولین، از جمله وزیر ارتباطات، هرگز موضوع ارائه اینترنت طبقاتی تأیید نشد و هر بار با توجیهاتی به انتقادات پاسخ داده می‌شد اما این مسئله در چند ماه اخیر یکی از موضوعات حساس در حوزه فناوری اطلاعات کشور بود.

اینترنت طبقاتی با مطرح شدن در رسانه‌ها تبدیل به چنان کلیدواژه مهمی تبدیل شد که مسئولان هر بار با نام‌های دیگری، از جمله اینترنت ویژه، اینترنت باز و… از آن یاد می‌کردند تا از ذکر نام اصلی و حساسیت‌برانگیز آن پرهیز کرده باشند.

موضوع ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر و محدودیت برای گردشگران خارجی اما بیش از هر زمان دیگری وجود موضوع اینترنت طبقاتی را عیان کرد. پس از اعلام خبر تصویب ارائه این سیم‌کارت عموم مردم نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، هم در صف معترضان به این طرح است و مثل بسیاری از افراد ارائه این سیم‌کارت‌های خاص به توریست‌های خارجی را نوعی «کاپیتالاسیون فرهنگی» می‌داند:

او این دوگانگی را نشان‌دهنده «نوع نگاه کاسبان فیلتر به مردم ایران» دانسته و توضیح می‌دهد: «این موضوع نشان می‌دهد برای مردم ایران این شأن را قائل نیستیم که اجازه دسترسی به اینترنت بدون محدویت داشته باشند، اما برای گردشگری که به کشور می‌آید این شأن را قائل می‌شویم. چنین رویکردی طبعاً باعث نارضایتی در جامعه خواهد شد.»

سعیدی با بیان اینکه «کسانی که چنین محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند خودشان خوب می‌دانند که اجرایی نیست و مردم از طریق فیلترشکن همه این محدودیت‌ها را با شرایط‌ سخت‌تر عملاً دور می‌زنند» از ایجاد محدودیت برای اینترنت انتقاد کرد:

نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان این که «کسانی که چنین محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند، خودشان دسترسی کامل به همه پلتفرم‌های فضای مجازی بدون هیچ محدودیتی دارند» تلویحاً به این نکته اشاره کرده است که اینترنت طبقاتی صرفاً در اختیار گردشگران نیست و اعمال‌کنندگان محدودیت برای اینترنت خودشان با هیچ‌یک از این محدودیت‌ها روبه‌رو نیستند.

همان طور که بسیاری از افراد جامعه ارائه سیم‌کارت بدون محدودیت به گردشگران خارجی را مصداق تبعیض قائل شدن می‌دانند، سعیدی هم به همین موضوع اشاره کرده و به ایلنا گفته است: «با این رفتارها ما عملاً تبعیض ناروایی برای ملت ایران خواهیم داشت که با اصل سوم و نهم قانون اساسی در تضاد کامل است.»

این نماینده مجلس در ادامه اظهار امیدواری کرده است که موضوع سیم‌کارت خاص گردشگران خارجی یک تلنگر جدی باشد و مسئله فیلترینگ را رفع کند:

البته سعیدی چندان هم امیدوار نیست که با ورود نهادهایی مانند مجلس به موضوع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی این مسئله حل و فصل شود: «همکاران بنده مطابق اصل ۸۴ می‌توانند نسبت به موضوعات ورود داشته باشند و این جزو شئونات نظارتی مجلس است اما با توجه به نگاه و رویکرد همکارانم در این زمینه احتمال اینکه محدودیت‌ها رفع شود را صفر می‌دانم.»

با این حال، سعیدی قائل به آن است که ابراهیم رئیسی باید به این مسئله ورود کرده و نسبت به رفع محدودیت‌ها اقدام کند: «معتقدم رئیس‌جمهور، به عنوان حافظ قانون اساسی، باید به جبران محدودیت‌ها برآید.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا