پردازش سنگین روی لپتاپ اپل؛ گرافیک انویدیا به مکبوک متصل شد

پردازش سنگین روی لپتاپ اپل؛ گرافیک انویدیا به مکبوک متصل شد
ایدهی استفاده از کارت گرافیک انویدیا روی مکبوکهای اپل تا سالها برای توسعهدهندگان و علاقهمندان به سختافزار غیرممکن بهنظر میرسید. اکنون با تغییر مسیر اپل و استفاده از تراشههای مبتنیبر ARM سری M بهجای پردازندههای اینتل، پشتیبانی رسمی از درایورهای انویدیا و ایامدی به پایان رسیده است. این تراشهها از گرافیک یکپارچه استفاده میکنند و نیازی به سازگاری با گرافیک اکسترنال در macOS ندارند.
توسعهدهندگان و علاقهمندان به فناوری از مدتها قبل تلاش کردهاند با ایجاد درایورهای شخصیسازیشده، گرافیکهای انویدیا را به لپ تاپ اپل متصل کنند، ولی این تلاشها غالباً با موفقیتهای محدودی همراه بودهاند. اکنون استارتاپ هوش مصنوعی TinyCorp پس از سالها تلاش ناموفق دیگران، توانست راهحلی عملی برای اینکار پیدا کند. شرکت مذکور موفق شده است کارتهای گرافیک انویدیا را از طریق USB4 و تاندربولت ۴ روی مکبوکهای سری M بهکار گیرد.
با اینکه TinyCorp جزئیات فنی کامل فرایند اتصال کارت گرافیک انویدیا به مکبوک را منتشر نکرده است، موفقیت آنها احتمالاً به استفاده از پشتیبانی PCIe بومی و پهنایباند بالاتر USB4 و تاندربولت ۴ بستگی دارد. این استانداردها برای سختافزارهایی مانند داکهای گرافیکی طراحی شدهاند و مسیر بهتری نسبت به رابط قدیمی USB3 به توسعهدهندگان ارائه میدهند.
بر اساس اعلام TinyCorp، مکبوک پرو M3 مکس موفق شده است فریمورک متنباز Tinygrad را از طریق داک USB4 روی گرافیک اکسترنال انویدیا اجرا کند. البته این راهکار محدودیتهای قابلتوجهی دارد. درایورهای ساخت TinyCorp بهطور خاص برای کارهای هوش مصنوعی طراحی شدهاند، نه بازی یا رندرینگ گرافیک. بههمین دلیل کاربران نمیتوانند انتظار داشته باشند که گرافیک اکسترنال، مانیتور را کنترل کند یا سرعت گرافیک macOS را افزایش دهد.
دستاورد TinyCorp میتواند برای توسعهدهندگانی که به منابع پردازشی محلی نیاز دارند تحولآفرین باشد. ترکیب کارتهای گرافیک RTX 30 ،40 و مدلهای جدیدتر با مکبوکها به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که دادههای بزرگتری را پردازش کنند یا مدلهای هوش مصنوعی را بهصورت محلی و بدوننیاز به خدمات ابری و آنلاین آموزش دهند.
منبع : زومیت



