پایان سلطه باتریهای چینی؟ این فناوری جدید هم ارزانتر است و هم ۱۶۰ کیلومتر برد بیشتری دارد
پایان سلطه باتریهای چینی؟ این فناوری جدید هم ارزانتر است و هم ۱۶۰ کیلومتر برد بیشتری دارد
جایی در حوالی دیترویت، جنرال موتورز آزمایشگاهی مجهز و مخفی راه انداخته که در آن تیمی از دانشمندان و مهندسان مشغول تست باتریهای لیتیوم یونی و فناوریهای جدیدتر هستند. در این آزمایشگاه، باتریهای غولپیکر ۱۳۰۰ کیلویی را از محفظهای خاص آویزان میکنند و آنقدر وحشیانه تکان میدهند که انگار میخواهند اسموتی درست کنند!
در بخشهای دیگر، سلولها را در گرمای جهنمی بیابان و سرمای یخبندان قطب «شکنجه» میدهند، یا در رطوبت جنگل و زیر چرخههای پیدرپی شارژ و دشارژ که میتوانند فرانکنشتاین را چند بار دیگر به زندگی برگردانند.
اما اینهمه خشونت فنی برای چیست؟ اگر بخواهیم در یک کلمه جواب دهیم، جنگ.
بازار خودروهای برقی آمریکا حال خوشی ندارد؛ یارانههای دولتی حذف شدهاند، قیمتها بالاست و GM روی هر خودروی برقی ضرر میدهد. در همین حال، چین با باتریهای ارزانقیمت، بازار جهانی را قبضه کرده و بسیاری معتقدند کار برای دیترویت تمام شده است. اما GM میخواهد با یک سلاح تازه به اسم LMR، ورق را برگرداند. آیا این سرمایهگذاری میلیارددلاری میتواند غول در حال ضرر را به برندهی این رقابت تبدیل کند؟
به گزارش وبسایت ورج در لابراتوار دیترویت پژوهشگرانی دیده میشوند که با میکروسکوپهای الکترونی ساختار شیمیایی سلولها را تا مقیاس اتمی بررسی میکنند.
کمی آنسوتر کار به مقیاسهای بزرگتری میرسد، جایی «مگاشیکر» خودنمایی میکند: محفظهی عظیمی که یکی از باتریهای دوطبقهی ۲۰۵ کیلوواتساعتی جنرال موتورز را در خود جا داده است؛ همان باتریهایی که خودروهای بزرگی مثل کادیلاک اسکلید IQ را نیرو میدهند.
در فضای کنترلشدهی مگاشیکر، شرایطی مانند در چاله افتادن یا ضربههای جادهای را برای باتریها شبیهسازی میکنند. جنرال موتورز با بهرهگیری از دهها محفظهی آزمایش برای سلولهای منفرد، ماژولها و پکهای کامل، میتواند ۱۰ سال و ۴۰۰ هزار کیلومتر استفادهی واقعی از یک باتری را تنها در شش ماه بازسازی کند.
منبع : زومیت