zoomit

دانشمندان با پیوند مدفوع علائم پیری را معکوس کردند

دانشمندان با پیوند مدفوع علائم پیری را معکوس کردند

معکوس‌سازی علائم پیری ظاهراً اتفاقی متعلق به داستان‌های علمی‌تخیلی است؛ اما نتیجه‌ی پژوهشی جدید نشان داده که پیوند میکروب‌های مدفوع از موش‌های جوان به موش‌های پیر نشانه‌های اصلی پیری را در روده‌ها و چشم و مغز حیوانات پیرتر معکوس می‌کند.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد این روش به‌شکل وارونه نیز عمل می‌کند: انتقال میکروب‌ها از مدفوع موش‌های پیر به موش‌های جوان‌تر موجب شد حیوانات جوان‌ نشانه‌های پیری ازجمله افزایش التهاب در مغز و کاهش پروتئین اصلی موردنیاز برای بینایی طبیعی را نشان دهند.

مقاله‌های مرتبط:

  • آیا پیوند مدفوع به درمان کووید ۱۹ کمک می‌کند؟
  • پیوند مدفوع و تأثیر چشمگیر آن بر کاهش علائم اوتیسم
  • درمان افسردگی به روش پیوند میکروبیوم روده

این کار به‌هیچ‌عنوان نسخه‌ای برای جوانی ابدی نیست؛ اما با افزاش سن و پیری، به‌طورطبیعی بیشتر مستعد فرسودگی و بیماری‌ها می‌شویم و از دلایل آن ضعیف‌شدن و فرسودگی روده‌های ما است. این آزمایش‌ها نشان می‌دهد می‌توان کاری در این زمینه انجام داد؛ اگرچه تاکنون فقط روی موش‌ها آزمایش شده است. پژوهشگران در مقاله‌ی خود می‌نویسند: «این فرضیه را آزمایش کردیم که دست‌کاری میکروبیوتای روده بر ایجاد همبودی‌های مهم مرتبط با پیری و خصوصاً التهابی اثر می‌گذارد که مغز و شبکیه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

افزایش التهاب در اطراف مغز و شبکیه چشم معمولاً همگام با پیری اتفاق می‌افتد؛ درحالی‌که التهاب مزمن وابسته به سن با برخی از سلول‌های ایمنی مرتبط بوده است.

هنگامی که میکروب‌های مدفوع از موش‌های جوان به موش‌های پیر منتقل شدند، نشانه‌هایی از رفع التهاب دیده شد. وقتی این پیوند به‌شکل برعکس انجام شد، نشانه‌های پیری روده و التهاب در موش‌های جوان‌تر ظاهر شد. این علائم شامل ازدست‌دادن انسجام پوشش روده، افزایش سطح پروتئین‌های مرتبط با تخریب شبکیه و فعال‌شدن بیش‌از‌حد سلول‌های ایمنی مرتبط با التهاب بود. پژوهشگران می‌نویسند:

نتایج ما نشان می‌دهد تغییرات وابسته به سن در میکروبیوتای روده موش‌ها باعث اختلال در انسجام سد روده و التهاب سیستماتیک و بافتی می‌شود که شبکیه و مغز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما این تغییرات را می‌توان با جایگزینی میکروبیوتای موش پیر با میکروبیوتای جوان معکوس کرد.

درنتیجه‌ی مطالعات علمی مختلف، روز‌به‌روز دانش بیشتری در‌این‌باره به‌دست می‌آوریم که میکروب‌های روده ازطریق چه راه‌های متفاوتی با سلامتی ما ارتباط دارند و چه مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و چه مشکلات سلامتی جسمی مانند چاقی با آن‌ها ارتباط دارد. به‌عبارت‌دیگر، ترکیب باکتری‌های موجود در شکم ما اهمیت دارد و تغییر این ترکیب (ازطریق رژیم غذایی یا پیوند مدفوع)، می‌تواند مزیت‌های سلامتی مختلفی به همراه داشته باشد.

اکنون گزینه دیگری وجود دارد که ارزش بررسی را دارد. مطالعات آینده این مسئله را بررسی می‌کند که تأثیرات مثبت پیوند مدفوع تا چه مدت ادامه دارد و کدام میکروب‌های روده عامل اثرهایی هستند که مشاهده شده است. سپس، دانشمندان می‌توانند این موضوع را واکاوی کنند که آیا این کار در انسان‌ها هم نتیجه دارد یا خیر. سیمون کاردینگ، زیست‌شناس روده از دانشگاه آنگلیای شرقی در بریتانیا می‌گوید:

این مطالعه‌ی نوآورانه شواهد امیدوارکننده‌ای درزمینه‌ی دخالت مستقیم میکروب‌های روده در پیری و کاهش عملکرد مغز و بینایی فراهم می‌کند و راه‌حل بالقوه‌ای را به‌شکل درمان جایگزینی میکروب‌های روده ارائه می‌دهد.

این پژوهش در مجله‌ی Microbiome منتشر شده است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا