اپراتورها

وزیر ارتباطات یکصد و ششمین سایت ۵G ایرانسل را افتتاح کرد

وزیر ارتباطات یکصد و ششمین سایت ۵G ایرانسل را افتتاح کرد

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، عصر روز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، محمد خوانساری معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایرج روحی مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری، علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، جمعی از مدیران‌عامل اپراتورهای ارتباطی، مدیران و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و اصحاب رسانه، در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات برگزار شد.

در این مراسم، یکصد و ششمین سایت ۵G ایرانسل، به صورت آنلاین توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، در شهر تبریز افتتاح شد. این سایت، که به نمایندگی از «۸۷ سایت جدید نسل پنج ایرانسل» افتتاح شد، چهارمین سایت نسل پنج شهر تبریز محسوب می‌شود. سه سایت ۵G قبلی تبریز نیز، توسط ایرانسل راه‌اندازی و در اختیار مردم تبریز قرار گرفته‌اند.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده ۵G و رکورددار سرعت (۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه) و تعداد سایت‌های نسل پنج (۱۰۶ سایت) در ایران، که در روز اول مرداد ۱۳۹۹، موفق شده بود نخستین سایت تجاری ۵G را در ایران راه‌اندازی کند و هم‌اکنون، رکورددار تعداد سایت نسل پنج و سرعت اینترنت همراه در ایران است، در ادامۀ این پیشتازی، با رساندن آمار سایت‌ها به «۹» سایت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، پروژۀ توسعۀ فراگیر نسل پنج در ایران را با هدف‌گذاری برای نصب ۴۶۰ سایت ۵G، از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، با راه‌اندازی «۱۰» سایت جدید در سراسر کشور ادامه داد. از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ تا کنون، «۸۷» سایت دیگر از این ۴۶۰ سایت، در استان‌های مختلف کشور، نصب شد که سه سایت آن در تبریز قرار دارد و در این مراسم نیز، چهارمین سایت ۵G ایرانسل در تبریز که «یکصد و ششمین» سایت ۵G ایرانسل در کشور است، توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات افتتاح شد.

همچنین، «افتتاح ۷۲ سایت‌ جدید ارتباطی ایرانسل در ۱۲۸ روستا»، بخش دیگری از این مراسم بود. در ادامۀ پروژۀ اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکۀ ملی اطلاعات و ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت برای روستاییان، ایرانسل، به‌عنوان اپراتور پیشرو در توسعۀ اینترنت پرسرعت روستایی، ۷۲ سایت ارتباطی روستایی را (از محل بودجۀ USO وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات) برای اتصال ۱۲۸ روستا به شبکه ملی اطلاعات در استان‌های مختلف کشور، راه‌اندازی و در اختیار روستاییان عزیز، قرار داده است.
 

وزیر ارتباطات یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد

در این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، طی ارتباط آنلاین با روستای «خانقاه سفلی»، واقع در شهرستان سنقر استان کرمانشاه، با حضور سید ابوالفضل محمدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه و غلامرضا مرتضوی فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی، علیرضا رفیعی مدیر ارشد منطقه‌ای ایرانسل و سایر مدیران محلی، سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در این روستا را به نمایندگی از سایر سایت‌های ارتباطی روستایی ایرانسل، افتتاح کرد.

امروز همچنین «تکمیل فاز نخست پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه پهن‌باند ایرانسل و آغاز فاز دوم این پروژه» در حضور وزیر ارتباطات اعلام شد.

با تخصیص باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در تیر ماه ۱۴۰۰، ایرانسل موفق شد تا به‌عنوان اپراتور پیشگام در نصب تجهیزات و راه‌اندازی لایه جدید مبتنی بر این باند فرکانسی، در دهۀ فجر ۱۴۰۰، از ۵۰ سایت ارتباطی مجهز به لایۀ جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز، در شبکۀ پهن‌باند همراه خود رونمایی کند.

در مراسم امروز، فاز نخست این پروژه، شامل تجهیز ۷۰۰ سایت، تکمیل و توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، رسماً افتتاح شد. زارع‌پور در دهه فجر و هنگام آغاز این پروژه، با تقدیر از ایرانسل به‌عنوان اولین اپراتوری که توانسته در راه‌اندازی لایۀ جدید فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکۀ خود، پیشگام باشد، از سایر اپراتورها هم خواسته بود تا از اقدام ایرانسل الگو گرفته و گام‌های سریعتری برای اجرای پروژۀ مشابه در شبکۀ خود بردارند.

در فاز دوم پروژه نیز، از این لایه فرکانسی، در ۲۵۰۰ سایت پهن‌باند ایرانسل بهره‌برداری خواهد شد.

«بهره‌برداری از پروژه توسعه ظرفیت مرکز سوئیچینگ ایرانسل در استان البرز»، بخش دیگر برنامه امروز بود که توسط وزیر ارتباطات انجام شد.

این پروژه که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۱۸۰ میلیارد ریال احداث شده و بستری برای توسعۀ شبکۀ ۵G در استان البرز و منطبق با نیازمندی‌های مردم منطقه است، با ظرفیت در مجموع ۸۱ رک و در سه طبقه، شامل مراکز توزیع انرژی و سالن‌های ارتباطی، با فناوری روز دنیا و ملاحظات پایداری سازه‌ای، سامانۀ برق و خنک‌کنندۀ پایدار و سامانه‌های کنترل و مانیتورینگ زیرساخت‌های اصلی، طراحی و طی ۱۱ ماه اجرا شده است.

با احداث این مرکز، میزان تأخیر در ارسال داده از سمت استان البرز و مناطق همجوار، به شدت کاهش یافته و امکان توسعۀ خدمات ۵G در این منطقه، فراهم می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل: فیبرنوری زیرساخت اصلی توسعه ارتباطی کشور است
مدیرعامل ایرانسل در این مراسم طی سخنانی، در خصوص پروژه توسعه فراگیر نسل پنجم ایرانسل، با بیان اینکه ظرفیت هسته شبکه ایرانسل، به میزان ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است، تصریح کرد: از حدود دو سال پیش، طرح ابری‌سازی (cloudification) هسته شبکه ایرانسل، زیر بار رفته و از این به بعد هم توسعه شبکه با این فناوری، پیش خواهد رفت.

وی همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون ۲میلیون و ۴۰۰هزار گوشی نسل پنجم در شبکه ایرانسل فعال است، افزود: به دلیل اعمال سیاست‌های تحریمی توسط شرکت‌های تولیدکننده گوشی، فقط ۹۷۰هزار مورد از گوشی‌های نسل پنج موجود در کشور، قابلیت استفاده از شبکه ۵G را دارند و اصطلاحاً unlock هستند که در این میان، ۷۵هزار مورد از این گوشی‌ها، مصرف‌کننده اینترنت نسل پنج ایرانسل هستند.

عباسی‌آرند با اشاره به تکمیل فاز نخست پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه پهن‌باند ایرانسل، از تجهیز ۱۸۰۰ سایت دیگر و رسیدن به مجموع ۲۵۰۰ سایت، در فاز دوم این پروژه خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که ایرانسل راه‌اندازی ۳۰۰ سایت جدید روستایی برای پوشش ۵۶۰ روستای دیگر را تا پایان سال ۱۴۰۱ را در برنامه دارد.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه، به تشریح ویژگی‌های پروژه توسعه ظرفیت مرکز سوئیچینگ ایرانسل در استان البرز پرداخت و گفت: ظرف یک ماه آینده، دیتاسنتر ایرانسل در مشهد نیز راه‌اندازی می‌شود و ساخت دیتاسنتر در همدان و بابل را نیز در برنامه خود داریم.
 

وزیر ارتباطات یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد

وی ضمن تشکر از شرکت ارتباطات زیرساخت برای همکاری در این زمینه، از این شرکت درخواست کرد که درگاه‌های اینترنت در استان‌های مختلف برای ایجاد تجربه بهتر در کاربران، توسعه یابند.

عباسی‌آرند در بخش دیگری از سخنان خود، در واکنش به دعوت چند باره رگولاتور ارتباطات برای پیوستن ایرانسل به پروژه اتصال فیبرنوری به منازل (FTTH)، تأکید کرد: فیبرنوری زیرساخت اصلی کشور است که وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، به درستی برای توسعه آن برنامه‌ریزی کرده است. ما هم در ایرانسل، اگر از سوی دوستان تنظیم مقررات کمی انعطاف ببینیم، خیلی علاقه‌مندیم که به این پروژه، که نیازمند حجم سرمایه‌گذاری قابل توجهی است، بپیوندیم و در آن مشارکت کنیم. پیشنهاد هم می‌کنیم که در بحث دسترسی، پهن‌باند را به صورت ترکیبی ارائه کنیم و اصراری به فیبر مبتنی بر ثابت یا همراه به طور خاص نداشته باشیم.

وی همچنین با تأکید بر لزوم ایجاد تعادل بین خدمات اینترنت همراه و ثابت، تصریح کرد: باید نظام تعرفه‌گذاری را اصلاح کنیم و برای آنکه رغبت مردم به استفاده از خدمات ثابت در منازلشان بیشتر شود، تفاوت معناداری در تعرفه موبایل نسبت به ثابت ایجاد شود.

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه ظرفیت شبکه موبایل واقعاً در حال اشباع است و اپراتورها هر چه در توان دارند، برای توسعه شبکه هزینه می‌کنند، تأکید کرد: برای توسعه کیفیت خدمات اینترنت، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داریم و برای سرمایه‌گذاری بیشتر، نیازمند افزایش درآمد هستیم. باید این زنجیره را با هم ببینیم تا بتوانیم کیفیت بهتری را به مردم عزیزمان ارائه کنیم.

وزیر ارتباطات: فرصت ویژه‌ای برای استفاده از ICT در حل مشکلات کشور داریم
وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، در این مراسم به «بهره‌گیری حداکثری از فناوری‌اطلاعات و ارتباطات برای تحول دیجیتال و حل مشکلات کشور» به‌عنوان یک راهبرد کلان در برنامه هفتم توسعه کشور اشاره و از همه فعالان و صاحب‌نظران این بخش دعوت کرد تا نظرات خود را در خصوص احکام این برنامه، اعلام و در این زمینه مشارکت کنند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه تحول دیجیتال در دی ماه گذشته با تفویض اختیارات رئیس‌جمهوری و هیأت وزیران و نیز مصوباتی که اخیراً منجر به افزایش بودجه وزارت شده است، افزود: اعتقاد داریم که فناوری‌اطلاعات و ارتباطات می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را در بخش‌های مختلف، حل کند و هم‌اکنون فرصت ویژه‌ای برای این امر، ایجاد شده است.

زارع‌پور همچنین به موانع قانونی بر سر راه توسعه و فعالیت کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان اشاره و تأکید کرد: حمایت‌های قانونی و قضایی از کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها، لازمه ادامه حیات‌ آنها است و ما در تمام حوزه‌ها، سعی کرده‌ایم که فضا را امن و پویا کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به تکمیل فاز نخست پروژه بهره‌برداری از لایه جدید فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه پهن‌باند ایرانسل و آغاز فاز دوم این پروژه و با توجه به در پیش بودن ارائه لایه فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز از سوی وزارت ارتباطات، از سایر اپراتورها نیز دعوت کرد که با هدف بهبود شبکه و توسعه سرعت برای کاربران، برای توسعه شبکه خود و بهره‌برداری از لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز، اقدامات مشابه خود را تسریع کنند.

 

وزیر ارتباطات یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد

دعوت چند باره رگولاتوری از ایرانسل برای مشارکت در پروژه فیبرنوری
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در دولت گذشته، جلوی افزایش پلکانی و تدریجی تعرفه‌های اپراتورها گرفته شد و این باعث شد که امکان سرمایه‌گذاری از اپراتورها سلب شود، افزود: ای کاش افزایش تعرفه‌ها به صورت تدریجی اعمال می‌شد. الان چاره‌ای جز افزایش غیرپلکانی نداریم، زیرا در این صورت، ظرفیت شبکه موبایل هم اشباع شده و دیگر شبکه‌ای نخواهد بود که مردم از آن سرویس بگیرند. وضعیت درآمدی اپراتورها خوب نیست و در صورت ادامه این روند، هشدار می‌دهم که طی دو سال آینده، شبکه موبایل ما هم، به سرنوشت شبکه ثابت مبتلا خواهد شد. از طرف دیگر هم، شبکه انتقال مخابرات که پشتوانه همه شبکه‌ها است، به خاطر عدم افزایش تعرفه و عدم سرمایه‌گذاری، نیاز به بازسازی دارد و باید به دادش برسیم.

عباسی‌شاهکوه با بیان اینکه روی توسعه نسل پنج تلفن‌همراه کار خوبی شروع شده است، افزود: هم اکنون بیش از ۱۰۰ سایت ۵G در کشور راه‌اندازی شده و امیدواریم که تا پایان سال، این تعداد به ۶۰۰ سایت برسد و مردم به تدریج، سرعت نسل پنج را از نزدیک حس کنند. هر چند توسعه ۵G بدون فیبرنوری غیرممکن است. از ایرانسل هم درخواست می‌کنیم که در این پروژه، ورود و مشارکت کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، با اشاره به ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های حکمرانی دیجیتال، تقویت این بخش را موجب ایجاد توان برای برداشتن گام‌های مهمتر و مؤثر، در راه رسیدن به دولت هوشمند برشمرد.

در مراسم امروز، همچنین از تعدادی از پروژه‌های فناوری‌اطلاعات، از جمله پروژه‌های اتصال فیبرنوری به منازل در شهرهای یزد و رشت، بهره‌برداری شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا