zoomit

آموزش استفاده از تابع IF در اکسل

آموزش استفاده از تابع IF در اکسل

همه‌ی ما در طول زندگی با عبارت‌های شرطی سروکار داشته‌ایم؛ جملاتی که با «اگر» آغاز می‌شوند و با «در‌غیر‌این‌صورت» به پایان می‌رسند. به این مثال‌ها توجه کنید: اگر سن شخص بیشتر از ۱۸ باشد، می‌تواند وارد سالن شود؛ در‌غیر‌این‌صورت اجازه‌ی ورود نخواهد داشت. اگر درصد پیشرفت پروژه‌ی کمتر از ۵۰ باشد، پروژه باید در وضعیت «تأخیر» قرار گیرد؛ در‌غیر‌این‌صورت وضعیت پروژه را به «در حال‌ پیشرفت» تغییر دهید.

تمامی این مثال‌ها، به‌نوعی بیانگر عملکرد تابع IF در اکسل هستند. به‌طورکلی، تابع IF در اکسل داده‌های ورودی را از‌طریق توابع منطقی مقایسه و تعیین می‌کند آیا داده‌ها با معیارهای برنامه‌ریزی‌شده مطابقت دارند یا خیر. درنهایت بسته به «درست» یا «نادرست» بودن مقدار، نتیجه را براساس برآورده شدن یا نشدن معیارهای دریافتی ارائه می‌کند.

اگر شغل شما به مرتب‌سازی و آزمایش و تجزیه‌وتحلیل مقادیر زیادی داده نیاز دارد، درک نحوه‌ی استفاده از توابع IF می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند. در این مقاله، با ارائه‌ی تعریف و مثال‌های مختلف به‌طور مفصل تابع IF در اکسل را توضیح می‌دهیم.

تابع IF در اکسل

توابع منطقی در اکسل به توابعی همچون NOT ،AND و OR گفته می‌شود که در فرایندهایی مانند مقایسه و شرطی کردن مقادیر و بازگرداندن نتیجه براساس شرایط استفاده می‌شوند. به‌طور مشابه، IF نیز یکی از توابع منطقی اکسل به‌شمار می‌رود که با ارزیابی شرطی خاص، اگر با معیارهای لازم مطابقت داشته باشد، یک مقدار و اگر مطابقت نداشته باشد، مقدار دیگری را برمی‌گرداند.

تابع IF به‌طورکلی سه ورودی یا آرگومان مختلف دارد که آرگومان اول اجباری و شناسه‌های دوم و سوم اختیاری هستند. شکل کلی تابع را در زیر مشاهده می‌کنید:

Logical_test شرطی است که شما تعیین می‌کنید و تابع IF باید آن را ارزیابی کند. برای مثال، اگر نمره دانش‌آموز ۱۰ و بیشتر باشد، قبول خواهد شد و اگر کمتر از این عدد باشد، رد می‌شود. این مهم‌ترین آرگومان تابع IF است و همان‌طور‌که اشاره شد، واردکردن آن الزامی است و بدون این آرگومان، درواقع هیچ شرطی برای بررسی وجود ندارد.

Value_if_true مقداری است که پس از برآورده‌شدن شرط، اکسل به شما نمایش می‌دهد و مقدار Value_if_false نیز اگر پس از ارزیابی شرط محقق نشود، نمایش داده خواهد شد. درصورت واردنکردن این شناسه‌ها، تابع به‌طور خودکار از TRUE و FALSE استفاده می‌کند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا