zoomit

توانایی اندازه‌گیری فشارخون؛ قابلیت احتمالی ساعت هوشمند بعدی هواوی

در ماه سپتامبر، گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد در آینده‌ای نه‌چندان دور، ساعت‌ هوشمندی معرفی می‌شود که دارای کاف بادی بوده و می‌تواند به‌طور دقیق فشارخون کاربر خود را بررسی کند. شاید با خود فکر کنید کنترل فشارخون قابلیتی معمولی است؛ اما باید به شما بگوییم که حتی محبوب‌ترین ساعت در جهان، یعنی سری اپل واچ، نیز نمی‌تواند آن را ارائه دهد.

به‌گزارش فون‌آرنا، اخیرا یکی از افشاگران ویبو که با نام Changan Digital King شناخته می‌شود، ادعا کرده است که هواوی در اواخر ماه جاری ساعت هوشمند خود را رونمایی خواهد کرد. شایعات می‌گویند ساعت‌ هوشمند بعدی این شرکت دارای قابلیت نمایش فشارخون است.

این احتمال وجود دارد که ساعت هوشمند جدید هواوی از ردیاب فشارخون برخوردار باشد. در ماه می، هه گنگ، رئیس بخش تلفن‌های هوشمند تجاری مصرف‌کننده هواوی، گفت اولین ساعت هوشمند مجهز به فشارخون این شرکت آزمایش‌های لازم را گذارنده و می‌تواند به‌عنوان دستگاه پزشکی شاخته شود. در آن زمان، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که این دستگاه در نیمه‌ی دوم سال که شامل نوامبر نیز می‌شود، عرضه خواهد شد.

در ماه اکتبر، اداره‌ی غذا و داروی استان گوانگ‌دونگ فهرستی از محصولات تأییدشده را منتشر کرد که در آن، یک دستگاه نوار قلب پزشکی (ECG) و یک ردیاب فشارخون وجود داشت. اولی ریتم قلب کاربر را بررسی می‌کند و به‌دنبال موارد غیرعادی می‌گردد. ریتم غیرمعمول می‌تواند نشانه‌ای از فیبریلاسیون دهلیزی (با نام مستعار AFib) باشد. AFib الگوی غیر‌معمول قلب است که می‌تواند منجر به سکته مغزی و نارسایی قلبی و سایر مشکلات جدی مرتبط با قلب شود.

ساعت هوشمند هواوی

فناوری جدید هواوی در شش ماه آینده تحت آزمایش‌های بالینی قرار خواهد گرفت. اداره‌ی غذا و داروی گوانگ‌دونگ اضافه می‌کند که هواوی سه دستگاه پزشکی دیگر دارد که به‌دنبال تأییدیه اولویت هستند. اکثر ساعت‌های هوشمند ابزارهای مرتبط با سلامتی را ارائه می‌دهند؛ اما برای تشخیص پزشکی مناسب نیستند. برخی از تولیدکنندگان گواهی درجه‌دو برای تجهیزات پزشکی مربوط به حسگرهای ساعت هوشمند را دریافت کرده‌اند. این برندها عبارت‌اند از: اپل، هواوی، هوآمی و اوپو.

در ماه سپتامبر، گزارشی اشاره کرد که هواوی نام Huawei Watch D را در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه‌ی اروپا (EUIPO) به‌ثبت رسانده است و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این ساعت می‌تواند دارای قابلیت بررسی SpO2 یا آزمایش اکسیژن خون و همچنین نمایش فشارخون باشد. احتمالا هواوی به‌زودی اطلاعاتی را درباره‌ی ‌ساعت جدید خود منتشر می‌کند، به‌خصوص که شایعات قبلی ادعا می‌کردند ساعتی جدید در نیمه‌ی دوم سال جاری به‌نمایش گذاشته خواهد شد.

مینگ چی کو، تحلیلگر TF International که می‌توان به تحلیل‌های او اعتماد کرد،‌ می‌گوید اپل واچ سری ۸ سال ۲۰۲۲ دارای سنسور دمای بدن و مانیتور باروری و ابزاری بهبودیافته برای بررسی ضربان قلب نامنظم خواهد بود. به‌گفته‌ی او، مدل‌های آینده ممکن است به توانایی خوانش فشارخون و بررسی غیرتهاجمی قندخون نیز مجهز شوند.

آنچه آزمایش غیرتهاجمی قندخون را بسیار مهم می‌کند، این است که میلیون‌ها بیمار دیابتی وابسته به انسولین وجود دارند که سه بار یا بیشتر در روز، خود را تحت آزمایشی دردناک و گران‌قیمت قرار می‌دهند تا سطح گلوکز خونشان مشخص شود و بدانند باید از چه میزان انسولین استفاده کنند. عموما انسولین باید قبل از هر وعده‌ی غذایی تزریق شود. افزودن چنین قابلیتی که سال‌ها شایعه‌های مختلفی از آن منتشر می‌شد، می‌تواند باعث افزایش شدید خریداران اپل واچ شود.

به‌هر‌حال، هواوی دومین فروشنده‌ی بزرگ ساعت‌های هوشمند در سراسر جهان در سه‌ماهه‌ی دوم بوده است. اپل در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی آوریل تا ژوئن، ۷٫۹ میلیون دستگاه را به‌فروش رساند تا سهم ۳۱٫۱ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داد. هواوی ۲٫۳ میلیون دستگاه ساعت هوشمند در طول سه‌ماهه‌ی مذکور فروخت تا ۹ درصد از بازار را از‌آنِ خود کند.

با‌این‌حال، هواوی شاهد مشکلاتی در تجارت ساعت‌های هوشمند خود بوده است. این ۹ درصد از سهم بازار کمتر از نیمی از ۱۸٫۹ درصدی است که این شرکت در سه‌ماهه‌ی مشابه سال گذشته به‌دست آورده بود. تعداد ساعت‌های هوشمندی که این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم عرضه کرد، با کاهش ۳۳٫۹ درصدی روبه‌رو بوده است.

اگر ساعت هوشمند جدید هواوی واقعا بتواند فشارخون کاربران را در سطح پزشکی بررسی کند، ممکن است شاهد افزایش فروش این بخش باشیم.

نظر شما همراهان نیوزلن درباره‌ی ویژگی بررسی فشارخون در ساعت‌های هوشمند آینده چیست؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا