نوجوان ۱۷ سالهای که با روشی هوشمندانه پولدار شد

نوجوان ۱۷ سالهای که با روشی هوشمندانه پولدار شد
پیشبینی میشود که ارزش بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۳ به ۴٫۸ تریلیون دلار برسد و این یعنی شرکتهایی مانند OpenAI و مایکروسافت، سود هنگفتی بهدست خواهند آورد؛ اما برخی از افراد همینحالا هم از این فناوری فراگیر در حال کسب درآمد هستند؛ از جمله سامیک سیدو ۱۷ ساله از ویرجینیا.
سیدو در سال ۲۰۲۴، درحالیکه دو کسبوکار (یک فروشگاه پوشاک در Etsy و یک انجمن شبکهسازی) را اداره میکرد، شروع به سرمایهگذاری سود حاصل از آنها در سهام شرکتهای فناوری کرد. سیدو میگوید: «به جای اینکه پولم در حساب بانکی بماند، کاری کردم که برایم کار کند.»
سیدو از فروشگاه Etsy خود ۳۷٬۴۰۰ دلار و از انجمن شبکهسازی حدود ۲۸٬۰۰۰ دلار درآمد کسب کرد. او بین فوریه تا می ۲۰۲۴ (بهمن تا اردیبهشت ۱۴۰۳)، حدود ۵۳٬۱۰۰ دلار از این درآمد را در سهام چهار شرکت Nvidia و AMD و C3.ai و SMCI سرمایهگذاری کرد و موفق شد حدود ۷۲٬۷۰۰ دلار سود به دست آورد.
سیدو به بیزینس اینسایدر میگوید که «حس خوبی» نسبتبه سرمایهگذاری در شرکتهای فعال در حوزهی هوش مصنوعی دارد: «من روی موج هوش مصنوعی در زمانی عالی سوار شدم.»
سیدو میگوید «خیلی غرق» در هوش مصنوعی نیست
سیدو میگوید «خیلی غرق» در هوش مصنوعی نیست؛ اما استفاده از این فناوری در کسبوکار تجارت الکترونیکش به افزایش بهرهوری او کمک کرد: «هوش مصنوعی در برندسازی، نامگذاری فروشگاهها، لوگوها، تمهای رنگی و شناسایی مخاطبان به من کمک کرد. من اطمینان داشتم که این فناوری به مرور زمان بهتر و بهتر خواهد شد.»
تقاضا برای هوش مصنوعی در طول همهگیری کرونا، زمانی که کسبوکارها بهدنبال سادهسازی عملیات خود با بودجههای محدود بودند، افزایش چشمگیری یافت و با ظهور ChatGPT، این فناوری برای عموم مردم شناخته شد. سیدو میگوید که از آن زمان، سبد سهام خود را گسترش داده و حالا سهام شرکتهای بزرگی مانند اپل، مایکروسافت و گوگل را شامل میشود.
یافتن مسیر درست
سیدو میگوید که دیدن موفقیت سایر جوانان در تجارت الکترونیک، روحیهی کارآفرینی او را شعلهور کرد. او از سال ۲۰۲۲ روشهای مختلفی از جمله «دراپشیپینگ» و فروش مجدد لباس را امتحان کرد، اما موانعی مانند فروش پایین یا هزینههای بالای ارسال، او را مجبور به تعطیلکردن آن کسبوکارها و بازنگری در رویکردش کرد.
دراپشیپینگ یک مدل کسبوکار خردهفروشی آنلاین است که در آن فروشنده کالاها را بدون نگهداری موجودی در انبار به فروش میرساند. هنگامی که مشتری سفارش میدهد، فروشنده آن را از یک تأمینکننده دیگر خریداری میکند.
سیدو میگوید: «از یک مدل کسبوکار به سراغ مدل دیگری میرفتم و شک داشتم، اما به خودم گفتم که در حال کسب تجربه هستم. شاید الان پولی درنیاورم، اما تضمین میدهم مهارتهایی که در حال یادگیریشان هستم، روزی به کار خواهند آمد.»
پیشبینی سیدو در اوایل ۲۰۲۴، زمانی که او توجهش را به پلتفرم Etsy معطوف کرد، به حقیقت پیوست. او اتسی را پلتفرمی با «ترافیک داخلی» میدید که برخلاف شبکههای اجتماعی، جذب مشتری در آن قابل پیشبینیتر بود. سیدو فروشگاه پوشاک خود را در زمستان سال گذشته راهاندازی کرد، اما بهدلیل مشکلاتی مانند تأخیر در ارسال سفارشها، تعطیلش کرد.
چند ماه بعد سیدو تصمیم گرفت محصولات دیجیتال را امتحان کند. او با استفاده از اپلیکیشن سیگنال، یک انجمن شبکهسازی خصوصی و پولی ایجاد کرد و در آن به نوجوانان و جوانان نحوهی راهاندازی تجارت الکترونیک را آموزش میداد. فروش محصولات دیجیتال او افت و خیز زیادی داشت و آن گروه را نیز تعطیل کرد.
رمز موفقیت: «ثبات قدم»
جوانبودن در کارآفرینی چالشهای خاص خود را دارد؛ مانند مدیریت همزمان مدرسه و کسبوکار. سیدو میگوید کلید موفقیت، یافتن ثبات در میان این چالشها است.
«بزرگترین توصیهی من این است که یک کار را انتخاب کنید و در آن ثبات قدم داشته باشید. متعهد بمانید، منضبط باشید و برای آن برنامهریزی کنید. باید با چالشهای زیادی سازگار شوید. همیشه رقابت وجود دارد. همیشه کسی هست که ۱۰ برابر شما تجربه و دو برابر شما سن دارد. باید ثابتقدم باشید؛ در غیر این صورت، هیچ شانسی نخواهید داشت.»
منبع : زومیت



