zoomit

«پوشیدن» ورزشگاه فوتبال؛ پیراهن صوتی انقلابی باشگاه نیوکاسل رونمایی شد

«پوشیدن» ورزشگاه فوتبال؛ پیراهن صوتی انقلابی باشگاه نیوکاسل رونمایی شد

باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد لباسی انقلابی معرفی کرده است که «پیراهن صوتی» نام دارد و به افراد ناشنوا اجازه می‌دهد که سروصدای داخل ورزشگاه سنت جیمز پارک را برای اولین بار «احساس کنند.»

به گزارش اسکای‌نیوز، پیراهن جدید نیوکاسل که از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با پیراهن‌ ورزشی معمولی این باشگاه ندارد، با بهره‌گیری از حسگرها و موتورهای ویژه، صدا را به لمس تبدیل می‌کند (بازخورد لامسه‌ای). این پیراهن قرار است امروز برای نخستین‌بار در مسابقه‌ی بین نیوکاسل و تاتنهام در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلستان مورد استفاده قرار بگیرد.

رایان جنز، هم‌بنیان‌گذار Cute Circuit (شرکت توسعه‌دهنده‌ی فناوری پیراهن صوتی)، می‌گوید: «زمانی که پیراهن را می‌پوشید، تا حدی مثل این است که ورزشگاه را پوشیده باشید. ما میکروفون‌هایی در سراسر سنت جیمز پارک پنهان کرده‌ایم که بخش‌های مختلفی از سروصدای جمعیت را ثبت می‌کنند.»

صداهای ضبط‌شده توسط میکروفون، به موتورهای تعبیه‌شده در داخل پارچه‌ی پیراهن صوتی منتقل می‌شوند. این موتورها در واکنش به شرایط ورزشگاه، به لرزش درمی‌آیند و چراغشان روشن می‌شود.

جنز می‌گوید: «نه‌تنها افراد نزدیک به خودتان بلکه تمامی افرادی را که در ورزشگاه مشغول شعاردادن و خوشحالی هستند، احساس خواهید کرد. قرار است آن‌ها را در ناحیه‌های مختلفی از پیراهن احساس کنید.»

پیراهن‌های صوتی نیوکاسل را افرادی که ناشنوا یا کم‌شنوا هستند، خواهند پوشید؛ دو نفر از آن‌ها رایان گرگسون و دیوید ویلسون هستند. گرگسونِ ۲۸ ساله می‌گوید: «هیجان‌زده‌ام. این پیراهن، ما را به ورزشگاه متصل می‌کند، به جمعیت، به موسیقی و به چیزی که طرفداران می‌خوانند.»

گرگسون و ویلسون که دوستانی قدیمی محسوب می‌شوند و از زبان اشاره‌ی بریتانیایی استفاده می‌کنند، پیش‌تر برای مدت‌‌زمانی کوتاه پیراهن‌ها را پوشیدند. ویلسون می‌گوید: «من توانستم پیراهن را روی بدنم درک کنم و با خود گفتم صدا چنین حسی دارد؟ خیلی متفاوت بود. احساس کردم که صدا، زنده است.»

مقاله‌های مرتبط

آغاز فرایند استفاده از لباس‌های جدید با حمایت شرکت عربستانی که Sela که حامی نیوکاسل محسوب می‌شود، انجام می‌گیرد. قرار است از مسابقه‌ی امروز برای افزایش آگاهی نسبت‌ به ۱۲ میلیون فرد بریتانیایی که ناشنوا یا کم‌شنوا هستند استفاده شود.

فناوری به‌کاررفته در لباس جدید نیوکاسل پیش‌تر در سالن‌های کنسرت استفاده شده است، اما بهره‌گیری از آن در ورزشگاه فوتبال چالش‌های بسیار بیشتری دارد. یکی از خالقان لباس می‌گوید: «در داخل ورزشگاه، همه در حال تشویق‌ کردن و داد زدن هستند و محیط بسیار متفاوتی حاکم است.»

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا