zoomit

زنگ خطر برای زاکربرگ؛ درآمد متا در اتفاقی تاریخی برای دومین فصل متوالی افت کرد

زنگ خطر برای زاکربرگ؛ درآمد متا در اتفاقی تاریخی برای دومین فصل متوالی افت کرد

متا دقایقی پیش جزئیات عملکرد مالی خود را در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲ اعلام کرد. شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ در سه‌ماهه‌ی اخیر توانسته است به ازای هر سهم ۱٫۶۴ دلار سود کسب کند، این در حالی است که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند سود هر سهم متا ۱٫۸۹ دلار باشد.

در فصل سوم سال جاری میلادی متا موفق شد ۲۷٫۷۱ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند. تحلیلگران وال‌استریت گفته بودند مالک اینستاگرام و واتساپ پتانسیل دستیابی به درآمد ۲۷٫۳۸ میلیارد دلار را دارد.

مارک زاکربرگ در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: «جامعه‌ی ما به رشد ادامه می‌دهد و از دیدن تعامل زیادی که نتیجه‌ی پیشرفت موتور کشف محتوا و سرویس‌هایی نظیر Reels است، خشنودم. دررابطه‌با درآمد با چالش‌های کوتاه‌مدت مواجهیم، اما پیش‌نیازهای لازم برای بازگشت به روند رشد درآمد مهیا شده است. با تمرکز بر اولویت‌بندی اهداف، وارد سال ۲۰۲۳ خواهیم شد.»

تعداد کاربران فعال روزانه‌ی متا (DAU) به ۱٫۹۸ میلیارد در سراسر دنیا رسیده است و تحلیلگران دقیقاً همین عدد را برای کاربران فعال روزانه پیش‌بینی کرده‌ بودند. براساس گزارش مالی جدید، تعداد کاربران فعال ماهانه‌ (MAU) پلتفرم‌های این شرکت از مرز ۲٫۹۶ میلیارد عبور کرده است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند تعداد کاربران فعال ماهانه به ۲٫۹۴ میلیارد برسد.

میانگین درآمد متا به ازای هر کاربر (ARPU) در فصل سوم امسال به ۹٫۴۱ دلار رسید؛ عدد پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران وال‌استریت ۹٫۸۳ دلار بود.

شرکت مادر فیسبوک هم‌زمان با مواجهه با چالش‌هایی که اپل ازطریق تنظیمات حریم خصوصی آیفون ایجاد کرده، با کاهش گسترده‌ی هزینه‌کرد در صنعت تبلیغات دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در همین حین به‌نظر می‌رسد پلتفرم‌هایی نظیر تیک‌تاک در حوزه‌ی تبلیغات به رقیب جدی‌تری برای متا تبدیل شده‌اند.

متا پیش‌بینی کرده است که در فصل چهارم بار دیگر با افت درآمد مواجه شود

CNBC می‌نویسد این دومین فصل متوالی است که متا با کاهش درآمد فصلی مواجه می‌شود. این شرکت در رهنمود گزارش مالی فصل چهارم گفته است که انتظار دارد درآمدش بار دیگر کاهش یابد. براساس پیش‌بینی‌های متا، درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی بین ۳۰ تا ۳۲٫۵ میلیارد دلار خواهد بود. تحلیلگران انتظار دارند درآمد فصل چهارم به ۳۲٫۲ میلیارد دلار برسد.

درآمد متا در فصل سوم سال جاری میلادی چهار درصد نسبت‌به سال قبل کاهش یافته، اما هزینه‌ها و مخارج این شرکت با رشد ۱۹ درصدی سالانه به ۲۲٫۰۵ میلیارد دلار رسیده است. درآمد عملیاتی متا در فصل سوم ۲۰۲۲ با افت شدید ۴۶ درصدی به ۵٫۶۶ میلیارد دلار رسید.

درآمد واحد تجاری Reality Labs که شامل هدست‌های واقعیت مجازی و پروژه‌ی آینده‌نگرانه‌ی متاورس می‌شود نسبت‌به سال قبل تقریباً نصف شده و به ۲۸۵ میلیون دلار رسیده است. ضرر Reality Labs در فصل سوم سال گذشته‌ی میلادی ۲٫۶۳ میلیارد دلار بود، اما این واحد تجاری در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ ضرر ۳٫۶۷ میلیارد دلاری به بار آورده است. Reality Labs از اول سال ۲۰۲۲ تاکنون ۹٫۴ میلیارد دلار به متا ضرر مالی زده است.

متا در واکنش به عملکرد مالی فصل سوم می‌گوید تعداد کارمندان «برخی از تیم‌ها» را ثابت نگه می‌دارد ولی در سایر تیم‌ها تعدیل نیرو انجام می‌دهد. این شرکت همچنین تصمیم گرفته سرمایه‌گذاری مربوط به رشد تعداد کارمندان را صرف تیم‌هایی کند که دارای بالاترین اولویت هستند. متا می‌گوید که احتمالاً تعداد کارکنانش در پایان سال ۲۰۲۳ تقریباً هم‌سطح با فصل سوم ۲۰۲۲ خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • افت درآمد فیسبوک برای اولین بار در تاریخ؛ زاکربرگ می‌گوید وارد رکود اقتصادی شده‌ایم
  • گزارش مالی گوگل: عملکرد نسبتاً ضعیف یوتیوب و رشد درآمد واحد ابری

متا تنها شرکتی نیست که به‌دلیل کاهش هزینه‌کرد صنعت تبلیغات با افت درآمد مواجه می‌شود. کارشناسان می‌گویند تغییرات صنعت تبلیغات به سیستم حریم خصوصی آیفون و البته ترس از رکود اقتصادی ارتباط دارد.

یک روز پس از انتشار گزارش مالی جدید اسنپ (مالک اسنپ‌چت) در هفته‌ی گذشته، ارزش سهام این شرکت ۳۰ درصد افت کرد چون اسنپ نتوانست درآمدی در حد انتظار تحلیلگران کسب کند.

سرمایه‌گذاران از عملکرد مالی گوگل نیز در فصل سوم ۲۰۲۲ رضایت ندارند. گوگل در گزارش مالی‌اش گفت درآمد تبلیغاتی یوتیوب دو درصد نسبت‌به سال قبل کمتر شده و به ۷٫۰۷ میلیارد دلار رسیده است. حتی مایکروسافت نیز دربرابر تغییرات بازار ایمن نبود و در گزارش مالی‌اش از کاهش سرعت رشد خبر داد.

پس از انتشار گزارش مالی متا ارزش سهام این شرکت با افت قابل توجه ۱۷ درصدی مواجه شد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا