تبلیغات

مراحل انجام پروژه آبیاری مزارع، از ابتدا تا بهره برداری

پروژه آبیاری یک پروژه کشاورزی می باشد که برای انتقال آب از منبع آب به زمین های کشاورزی برای آبیاری مزارع انجام می گردد. این پروژه ها می توانند از اندازه های کوچک تا بسیار بزرگ باشند و می توانند از سیستم های آبیاری سنتی مثل آبیاری سطحی تا سیستم های آبیاری مدرن و به‌روز مثل آبیاری قطره ای یا آبیاری بارانی استفاده نمایند.

 

مراحل انجام پروژه آبیاری مزارع، از ابتدا تا بهره برداری

پروژه آبیاری یک پروژه کشاورزی می باشد که برای انتقال آب از منبع آب به زمین های کشاورزی برای آبیاری مزارع انجام می گردد. این پروژه ها می توانند از اندازه های کوچک تا بسیار بزرگ باشند و می توانند از سیستم های آبیاری سنتی مثل آبیاری سطحی تا سیستم های آبیاری مدرن و به‌روز مثل آبیاری قطره ای یا آبیاری بارانی استفاده نمایند. انجام پروژه آبیاری مدرن زمین های کشاورزی فرآیندی پیچیده و کمی زمان بر می باشد که نیاز به دقت و توجه ویژه‌ای دارد. اجرای صحیح مراحل این پروژه منجر به افزایش گارایی آب، جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهد شد.

آبیاری

مزایای استفاده از آبیاری نوین

استفاده از روش های نوبی آبیاری در امروزه مزایای زیادی برای صنف کشاورزان و باغداران دارا می باشد، برخی از این مزایا را در ادامه بررسی خواهیم کرد :

  1. افزایش بهره‌وری و کارایی: آبیاری نوین باعث می‌شود که آب به صورت مستقیم و یکنواخت در اختیار گیاهان موجود در مزرعه قرار گیرد و از هدر رفت آن جلوگیری گردد. به این ترتیب، می‌توان با استفاده از روش های آبیاری جدید، از منابع آب محدودی که در اختیار داریم به طور موثرتری استفاده نماییم.

  2. کاهش هزینه‌ های ثانویه کشاورزی : آبیاری نوین مسبب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. این امر به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات است.

  3. بیشتر کیفیت محصولات : آبیاری نوین می تواند به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی کمک زیادی کند. این کار باعث کاهش بیماری‌های گیاهی و افزایش مقاومت گیاهان در برابر شرایط نامساعد محیطی هم می تواند باشد.

  4. حفظ محیط زیست : آبیاری نوین می تواند از محیط زیست هم حفاظت زیادی نماید. این امر به دلیل کاهش آلودگی آب و خاک می باشد.

  5. افزایش سطح زیر کشت : آبیاری نوین باعث افزایش سطح زیر کشت می‌شود. این امر به دلیل افزایش بهره‌وری آب و کاهش هزینه‌های تولید است.

  6. بهبود امنیت غذایی : آبیاری نوین باعث بهبود امنیت غذایی می‌شود. این امر به دلیل افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش وابستگی به واردات است.

Shape2

روش های آبیاری نوین

روش آبیاری نوین روشی می باشد که در آنها آب به صورت مستقیم در اختیار گیاهان قرار می گیرد و از هدر رفت آب جلوگیری به عمل می آورد. این روش ها عبارتند از :

  1. آبیاری قطره ای : در این روش آب با فشار بسیار کمی از طریق قطره چکان های موجود روی لوله ها به صورت قطره قطره به پای گیاه ریخته می شود. این روش آبیاری برای گیاهان زراعی، باغی و درختان میوه بسیار مفید می باشد زیرا هزینه های آبیاری را به شدت کاهش می دهد.

  2. آبیاری بارانی : آب در این روش از طرق لوله های آبیاری به صورت باران به صورت کاملا یکنواخت بر روی زمین اسپری و پخش می شود. این روش آبیاری برای گیاهان زراعی و باغی مسطح بسیار مناسب می باشد.

  3. آبیاری کم فشار : در این روش آب با فشار کمتری نسبت به آبیاری قطره ای و بارانی در اختیار گیاه قرار می گیرد. این روش آبیاری برای گیاهان زراعی و باغی مناسب است.

  4. آبیاری تحت فشار : آب در این روش با فشار به پای گیاهان شما می رسد. آبیاری تحت فشار می تواند به صورت قطره ای، بارانی یا موضعی انجام شود.

آبیاری نوین

انواع روش‌های آبیاری قطره‌ای

آبیاری قطره ای یکی از روش های آبیاری می باشد که در آن آب به صورت کاملا قطره ای به ریشه گیاهان می رسد. این روش آبیاری نسبت به سایر روش های آبیاری مثل آبیاری سطحی و آبیاری بارانی، مزایای بیشتری دارد.

روش های آبیاری قطره ای دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

آبیاری قطره‌ای دو ردیفه؛ در این روش از آبیاری، دو خط لوله قطره‌چکان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و گیاهان در بین دو خط لوله قرار می گیرند. این روش برای گیاهانی مناسب می باشد که با هم دیگر فاصله های کمی دارند. آبیاری قطره‌ای لوپ یا حلقه‌ای یکی دیگر از این روش می باشد، در این روش، یک خط لوله قطره‌چکان به شکل یک حلقه در اطراف گیاه یا درخت شما قرار می گیرد. این روش برای درختانی که که دارای فاصله ردیف‌های کم می باشند، بسیار مناسب است. یکی از روش های کم‌هزینه و آسان، استفاده از روش آبیاری قطره‌ای به روش نواری یا تیپ می باشد، در این روش آبیاری از نوارهایی از جنس پلاستیک استفاده می گردد که در آنها قطره‌چکان‌ها وجود دارند. معمولا نوار تیپ‌ها در امتداد ردیف گیاهان قرار دارند و آب به صورت قطره‌ای به پای گیاهان و درختان می‌رسد. این روش پاسخگویه گیاهانی است که دارای فاصله ردیف‌های زیادی هستند. استفاده از این روش دارای مزیت های خاصی است؛ صرفه جویی در مصرف آب یکی از آن مزایا است، آبیاری قطره ای باعث می شود که آب به طور مستقیم به ریشه گیاهان برسد و از تبخیر و هدر رفت آب جلوگیری زیادی صورت می گیرد. می توان گفت افزایش بهره وری محصولات یکی از مهمترین مزایای این روش است زیرا آبیاری قطره ای باعث بهبود رشد گیاهان و افزایش تولید محصولات کشاورزی باغدار می شود. کاهش هزینه های تولید هم یکی دیگر از این مزایا می باشدکه باعث افزایش سود کشاورز می شود.

آبیاری قطره ای

با توجه با این مقاله ای که مطالعه کردیم متوجه شدیم که استفاده از روش های آبیاری نوین مزایای زیادی برای شخص کشاورز دارد. علاوه بر این که روش آبیاری تاثیر زیادی بر محولات کشاورزی ما دارد، استفاده از تجهیزات و ادوات کشاورزی هم بر کیفیت محصولات، تاثیر بسیار مستقیمی دارد که نمی توان از آن غافل شد. در نتیجه باید از تجهیزات و ادوات با کیفیتی استفاده کنیم که باغ و یا زمین ما دچار آسیب نشود. یکی از روش های خرید تجهیزات کشاورزی با کیفیت خرید از سایت بذر اکسین می باشد. محصولات این سایت دارای کیفیت عالی و خدمات پس از فروش بسیار خوبی می باشد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا