فناوری

صداهایی که برای خواب راحت به ما کمک می‌کنند

صداهایی که برای خواب راحت به ما کمک می‌کنند

هانا شور، متخصص خواب، ادعا می‌کند صدای امواج دریا، ترق‌تروق آتش و صدای پنکه که از دور می‌آید، جزو ۱۰ صدایی‌اند که به خواب افراد کمک می‌کنند. اما صدای بریدن تکه‌ای نان تست یا کتری در حال جوشیدن به احتمال زیاد کمک می‌کند به‌راحتی و آرام بیدار شویم.

نظرسنجی که روی دو هزار بزرگسال انجام شد، نشان داد نیمی از آن‌ها هنگام خوابیدن یا بیدار شدن از گوش دادن به صدای سفید لذت می‌برند. این مطالعه که به سفارش پرمیر این (Premier Inn) انجام شد، نشان داد ۲۶ درصد افراد هر شب به این صدا گوش می‌دهند و صدای باران (۴۰ درصد)، موسیقی (۳۴ درصد) و صدای پنکه (۲۴ درصد) جزو گزینه‌های برترند.

کانال ای‌اس‌ام‌آر (ASMR) هتل زنجیره‌ای نودــ‌فلیکس (Nod-Flix) را راه‌اندازی کرد که در آن مهمانان می‌توانند هنگام چرت زدن، ویدیو و منظره صوتی دلخواهشان را پخش کنند.

هانا شور، که با شرکت سایلنت‌نایت با این هتل زنجیره‌ای همکاری می‌کند، گفت:«بسته به فرد، تماشا یا گوش کردن به یک چیز آرام‌بخش پیش از خواب می‌تواند بخشی از روند خواب ما را تشکیل بدهد.»

صداهای مختلف هنگام خواب پاسخ‌های متفاوتی را از ناخودآگاه برمی‌انگیزد، بنابراین چیزی که برای کسی آرامش‌بخش است، ممکن است برای دیگری نباشد.

«اگر روی تخت یا اتاق مشترک می‌خوابید، حتما برای خود گوشی هدفون تهیه یا سعی کنید صدایی بیابید که برای هردو نفر آرام‌بخش باشد.»

این مطالعه همچنین نشان داد ۲۷ درصد افرادی در اتاق مشترک می‌خوابند و قادر نیستند به صدای سفیدشان گوش بدهند، نمی‌توانند راحت بخوابند.

بیش از نیمی از آن‌ها (۵۸ درصد) معمولا از تلفن همراهشان و ۳۴ درصد از طریق یک اپلیکیشن به این صداها یا نویزها گوش می‌دهند.

همچنین نیمی از بزرگسالانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، احساس می‌کردند خوابشان بسته به فصلی که در آن قرار دارند، متفاوت است و ۵۷ درصد نیز گفتند در پاییز یا زمستان بهتر می‌خوابند، در مقابل فقط هفت درصد گفتند که در طول ماه‌های تابستان راحت‌تر چشم بر هم گذاشته‌اند.

برای این شرکت‌کنندگان تعدادی ویدیو از نوع ای‌اس‌ام‌آر با الهام از کانال نود-فلیکس هتل، از صدای قل‌قل کتری تا چمدانی که روی زمین سخت کشیده می‌شود، پخش شد.
معلوم شد که صدای سرخ‌ شدن بیکن نیز آرامش‌بخش است و بعد از آن صدای آب جاری از دوش قرار می‌گیرد.

این مطالعه که از طریق OnePoll.com انجام شد، نشان داد صدای خلا به طور عجیبی کمتر از همه آرامش را در افراد برمی‌انگیزد. 
هانا شور برای پرمیر این نوشت: «خاموش کردن ذهن برای برخی افراد به اندازه دیگران ساده نیست و صداها برای کمک به این موضوع راه بسیار خوبی محسوب می‌شوند.»

«بعضی‌ها سکوت کامل را ترجیح می‌دهند اما برخی دیگر در سکوت کوچک‌ترین صداها را می‌شنوند، در داخل هتل این صداها عبارت‌اند از صدای پای افراد داخل راهرو، بسته شدن در و آسانسور.»

«سایرین ممکن است متوجه شده باشند که باید ذهنشان را روی چیز دیگری متمرکز کنند. در این موارد باید در این صداها چیزی باشد که بتوانند روی آن تمرکز کنند، مانند ریتم آرام موسیقی آرامش‌بخش، تکرار صدای امواجی که به ساحل برخورد می‌کند یا حتی نویز تلویزیون.»

«این کار ذهن را از روز خارج می‌کند و بنابراین اجازه می‌دهد خواب راحت داشته باشید، کاری که امیدواریم کانال نودــ‌‌فلیکس برای خیلی‌ها انجام بدهد.»
 

صداهایی که برای خواب راحت به ما کمک می‌کنند

برخی از صداهایی که به خواب بهتر بریتانیایی‌ها کمک می‌کند عبارت‌اند از:
۱ــ صدای باران
۲ــ موسیقی
۳ــ صدای دریا
۴ــ صدای پنکه
۵ــ صدای برنامه محبوب تلویزیونی/خدمات پخش آنلاین
۶ــ صدای باد
۷ــ پادکست
۸ــ کتاب صوتی
۹ــ صدای جنگل/بیشه/درخت‌زار
۱۰ــ صدای شومینه
۱۱ــ صداهای استاتیک
۱۲ــ صدای محیط شهری
۱۳ــ صدای حیوانات
۱۴ــ خرخر گربه 
۱۵ــ صدای جاروبرقی

چند نکته برای خواب آرام
۱ــ اگر می‌خواهید پیش از خواب چیزی تماشا کنید، مطمئن شوید که محتوای آن آرامش‌بخش باشد

۲ــ  فضایی را که در آن می‌خوابید، مرتب نگه دارید

۳ــ پیش از خواب وعده غذایی سنگین میل نکنید

۴ــ جوراب خواب بخرید؛ این جوراب‌ها به افزایش گردش خون کمک می‌کنند

۵ــ دقت کنید بالش‌ مناسبی زیر سرتان باشد

۶ــ نور را کم کنیدــ این کار برای ترشح هورمون‌های خواب مانند ملاتونین به بدن کمک می‌کند

۷ــ نویزهای سفید مانند صدای پنکه، سشوار، جاروبرقی برای جلوگیری از صداهای مزاحم بسیار مناسب‌اند

۸ــ اگر خواب آرام‌تری می‌خواهید، صدای صورتی (صدای طبیعت) هم خوب است‌ــ به باد، باران مداوم و خش‌خش برگ‌ها فکر کنید

۹ــ نویز سبز (شبیه صدای طبیعت) شبیه نویز صورتی است اما ته‌صدایی از نویز خش‌خش مداوم دارد، با این حال صدای طبیعت مانند جویبار جاری از همه بهتر است

۱۰ــ برای کمک به تمرکز در طول روز، صداهای قهوه‌ای مثل صدای رعدوبرق که مایه عمیق‌تری دارند، بسیار مفیدند

منبع: ایندیپندنت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا