اپراتورها

ضرورت سرمایه‌گذاری اپراتورها در هوش مصنوعی

ضرورت سرمایه‌گذاری اپراتورها در هوش مصنوعی

مقوله «هوش مصنوعی» یا AI امروز از حساس‌ترین و پربحث‌ترین موضوعات در عرصه فناوری‌های نوین است، ضمن اینکه به‌سرعت نیز در حال گسترش حیطه خود در زمینه‌های مختلف و نمایش کارآیی‌ها و کاربردهای گوناگون است.

احتمالا زمانی که به هوش مصنوعی فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، صرفا «ربات» است، اما ربات‌ها نیز خود وابسته به هوش مصنوعی هستند.

در حال حاضر پیشروی این فناوری به گونه‌ایست که دیگر هر بسته نرم‌افزاری و نیز محصول سخت‌افزاری، مجهز به توانایی‌های متکی بر هوش مصنوعی هستند که به آنها امکان یادگیری، تصمیم‌گیری و امکان عمل بیشتر می‌دهد.
اکنون به عنوان مثال اینکه یک ماشین، قواعد بازی شطرنج را به شکل کامل بداند نه تنها دیگر امری بدیهیست، بلکه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ماشین می‌تواند با یک انسان بر سر میز بازی شطرنج به رقابت بپردازد، و حتی بیم پیروز شدن آن در مقابل ستاره‌های جهانی این حرفه نیز برود. حتی در خبری دیگر، صحبت از آن رفت که نسلی از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، به نوعی از هویت دست یافته است که در حقیقت به معنای بُروز شکلی از «ادراک» است.

بیشتر پروژه‌های فناوری ناگزیر شامل استفاده نوآورانه از داده‌ها، چه از طریق تجزیه و تحلیل، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی هستند، و ناگفته پیداست که همه جوانب امور اجتماعی و نیز شاخص‌های اقتصادی جامعه، با پیشرفت این فناوری مستقیما در ارتباطند، تجارت، خرید و فروش، بازار سهام، صنایع سنگین و سبک، سرگرمی و آموزش، ارتباطات و رسانه و… همه و همه اکنون در معرض تاثیر این تکنولوژی هستند.

همه این مقدمات مجموعا حاکی از این واقعیتند که مدیریت کلان برای بهبود شاخص‌های اقتصادی جامعه، ناگزیر از تجهیز به این فناوریست.

از آنجا که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز در عمل باید با درک این واقعیت به سمت تعامل با هوش مصنوعی پیش بروند، به نظر می‌رسد که اپراتورهای موبایل در نقطه‌ای بسیار حساس و کارساز ایستاده‌اند.
این سازمان‌ها به دلیل گستردگی مخاطبان و مشتریان و نیز ارتباط آنلاین و همیشگی و دوطرفه‌شان با مشترکین، پتانسیل تاثیرگذاری بی‌رقیبی را دارند، و قادرند در صورت داشتن برنامه و طرح کلان، تحولی شگرف را در جامعه و اقتصاد کشور رقم بزنند، و به این ترتیب، هر گام و حرکت آنها در حقیقت گامی عظیم با ضریبی میلیونی محسوب می‌گردد.
طبیعتا منظور از اپراتورهای تلفن همراه نیز بازیگران اصلی نظیر همراه اول که بیش از نیمی از سهم بازار ارتباطی کشور را در اختیار دارد و از آن به لوکوموتیو توسعه و تحول دیجیتال یاد می‌شود، است زیرا انبارش داده‌ها که از جمله پیش‌نیازهای عملیاتی‌سازی مقولات مبتنی بر هوش ماشین است، در آنها غنی‌تر است.
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا