zoomit

شکستن شیشه جلو هواپیما چه عواقبی دارد؟

شکستن شیشه جلو هواپیما چه عواقبی دارد؟

هیچ چیز به‌اندازه‌ی آگاهی از بروز آسیب یا مشکل فنی در هواپیما مسافران را آشفته نمی‌کند؛ ولی سطح جدیت چنین اتفاقاتی می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

گاهی ممکن است تنها یک ناپایداری موقت و بی‌خطر رخ دهد که سامانه‌های پروازی به‌طور خودکار آن را اصلاح می‌کنند، اما در مواقع دیگر، مشکلات مکانیکی عمده‌ای پیش می‌آید که نیازمند فرود اضطراری خواهند بود. درمورد شیشه‌ی جلوی هواپیما، لزوم انجام فرود اضطراری به میزان و شدت آسیب بستگی دارد.

نمونه‌ای از این رویداد در اکتبر ۲۰۲۵ (مهر و آبان ۱۴۰۴) رخ داد، هنگامی که پیت هگست، وزیر جنگ (دفاع) آمریکا، در حال بازگشت از نشست ناتو در بروکسل به‌سمت آمریکا بود. هواپیمای حامل او که نسخه‌ی نظامی بوئینگ ۷۵۷ با نام C-32 محسوب می‌شود، به‌دلیل ترک خوردگی شیشه‌ی کابین خلبان از مسیر اصلی خود منحرف شد.

هواپیمای حامل هگست در نهایت با رعایت تمام استاندارد‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی‌نشده در بریتانیا فرود آمد و همه‌ی سرنشینان آن سالم بودند. بنابراین، ترک‌خوردن شیشه‌‌ی جلوی هواپیما می‌تواند دلیلی محکم برای فرود ناگهانی باشد، اما همین شیشه مقاومت بسیار بالایی در برابر ترک‌خوردن دارد.

شیشه‌ی هواپیما شباهت‌های زیادی با شیشه‌ی خودرو‌ها دارد، اما مهندسی یکسانی با آن‌ها ندارد و از جنس اکریلیک ساخته می‌شود. در واقع، لایه‌ی بیرونی شیشه‌ی جلویی هواپیما از جنس پلاستیک اکریلیک است و مقاومت بسیار بالایی در برابر ترک‌خوردن دارد.

در صورت ترک‌خوردن لایه‌ی بیرونی شیشه‌ی جلوی هواپیما، لایه‌ی میانی وظیفه‌ی تحمل فشار را به‌عهده خواهد گرفت و به‌عنوان یک پوشش ایمنی ثانویه عمل خواهد کرد.

چندلایه‌ بودن شیشه‌ی جلویی هواپیما از متلاشی‌شدن آن جلوگیری می‌کند. ترک‌خوردن لایه‌ی بیرونی به‌معنای وضعیت اضطراری نیست و چنین هواپیمایی می‌تواند به‌صورت ایمن و استاندارد فرود بیاید؛ اما معمولاً خلبان برای فرود سریع‌تر به نزدیک‌ترین فرودگاه می‌رود.

طبیعتاً آسیب جدی به شیشه‌ی جلویی می‌تواند باعث ایجاد حادثه برای خلبان شود. برای مثال، شیشه‌ی پرواز ۱۰۹۳ یونایتد ایرلاینز در اکتبر ۲۰۲۵ و در مسیر لس‌آنجلس شکست و خلبان آن زخمی شد.

سوابق متعددی از ترک‌خوردگی شیشه‌ی جلویی هواپیما وجود دارد. سفر مارکو روبیو، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، در فوریه‌ی ۲۰۲۵ (بهمن و اسفند ۱۴۰۳) به‌دلیل ترک‌خوردگی شیشه‌ی جلوی هواپیما مختل و او مجبور شد به خاک ایالات متحده برگردد و با هواپیمای دیگری سفر خود به مونیخ را ادامه بدهد.

مقاله‌های مرتبط

حادثه‌ی مشابهی برای پرواز دلتا ایرلاینز در می ۲۰۱۴ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) رخ داد و لایه‌ی بیرونی شیشه ترک برداشت تا خلبان به‌جای مقصد اصلی در البوکرکی فرود بیاید. سخنگوی دلتا ایرلاینز در آن زمان گفت: «لایه‌های اضافی شیشه هواپیما در چنین شرایطی به حفظ ایمنی مسافران کمک می‌کنند. این رویداد نادر محسوب می‌شود، اما رویه‌ی تعیین‌شده، تغییر مسیر هواپیما است.»

خلبان‌ها در مواقع ترک‌خوردگی شیشه‌ی جلوی هواپیما، ارتفاع را کاهش می‌دهند تا فشار کم شود. آن‌ها در صورت لزوم تغییر مسیر خواهند داد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا