zoomit

پنل ۹۷ اینچ OLED EX ال جی با «لرزیدن» صدای ۵٫۱ کاناله تولید می‌کند

پنل ۹۷ اینچ OLED EX ال جی با «لرزیدن» صدای ۵٫۱ کاناله تولید می‌کند

ال جی دیسپلی، زیرشاخه‌ی فعال الجی در بازار نمایشگر، پنل ۹۷ اینچ OLED EX جدیدی برای تلویزیون‌های هوشمند معرفی کرده است که بدون داشتن اسپیکر و ازطریق لرزش، صدای ۵٫۱ کاناله تولید می‌کند. ال جی می‌گوید این پنل غول‌پیکر کیفیت تصویر بسیار بالایی دارد و رنگ‌ها و جزئیات را با دقت نشان می‌دهد.

براساس گفته‌ی ال جی پنل‌های متکی‌بر فناوری OLED EX در مقایسه‌ با نمایشگرهای مرسوم OLED می‌توانند به حداکثر ۳۰ درصد روشنایی بیشتر دست پیدا کنند. پنل‌های OLED با وجود کنتراست بسیار خوبی که دارند به‌طور معمول روشنایی هم‌سطح با پنل‌های LED ارائه نمی‌دهند، این در حالی است که روشنایی پنل‌های LED حتی از ۱٬۴۰۰ نیت هم عبور می‌کند.

ال جی می‌گوید پنل‌های OLED EX از ترکیبات دوتریوم (موسوم به هیدروژن سنگین) استفاده می‌کنند که نسبت‌به هیدروژن معمولی پرنورتر است و به تولید پنل‌های کم‌مصرف‌تر منتهی می‌شود. براساس گفته‌ی ال جی، در تلویزیون‌های سری OLED EX دوتریوم در کنار تکنیک یادگیری ماشین قرار می‌گیرد تا انرژی ورودی تلویزیون با هدف نمایش دقیق‌تر جزئیات و رنگ‌ها کنترل شود.

پنل ۹۷ اینچ جدید ال جی متکی‌بر فناوری Cinematic Sound OLED (یا CSO) است که پیش‌تر شاهد استفاده از آن در پنل ۴۸ اینچ خم‌کردنی این شرکت بودیم. در تکنیک CSO، یک محرک فیلم‌نازک روی بخش پشتی پنل قرار داده می‌شود تا صفحه‌نمایش را بلرزاند. این کار باعث می‌شود صدا به‌طور مستقیم ازطریق پنل OLED تولید شود و هیچ نیازی به استفاده از اسپیکر نباشد.

شرکت ال جی دیسپلی می‌گوید سیستم پیاده‌شده در پنل ۹۷ اینچ صدای ۵٫۱ کاناله ارائه می‌دهد و کاربر را در محتوایی که می‌بیند، غوطه‌ور می‌کند. ال جی به‌طور مشخص‌تر می‌گوید غوطه‌وری ارائه‌شده توسط این سیستم صوتی «در سطح سینمایی» است که ادعای بزرگی به‌حساب می‌آید، چون هرآنچه که به گوش کاربر می‌رسد نتیجه‌ی لرزش پنل OLED است و اسپیکری در محیط و به‌خصوص پشت سر کاربر قرار داده نمی‌شود.

درحال‌حاضر نمی‌توانیم درباره‌ی کیفیت صدای پنل جدید ال جی که نتیجه‌ی استفاده از فناوری CSO است اظهار نظر کنیم. ال جی پیش‌تر تکنیکی مشابه در گوشی‌هایش استفاده کرده بود. کارشناس ورج می‌گوید در سال ۲۰۱۹ به هنگام کار با LG G8 که سیستم نسبتاً مشابهی داشت متوجه شد صدای تولیدشده کیفیت خیلی زیادی ندارد. البته شکی نداریم که ال جی در سال‌های اخیر توانسته به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کند.

ال جی نخستین شرکتی نیست که صدا را ازطریق لرزش پنل OLED به گوش کاربر می‌رساند. تلویزیون Bravia AG9 سونی از فناوری مشابهی استفاده می‌کند و به عقیده‌ی کارشناس رسانه‌ی Expert Reviews، این تلویزیون در زمان عرضه به بازار یکی از باکیفیت‌ترین مدل‌ها از لحاظ پخش محتوای صوتی بود. در هر صورت غوطه‌وری در سطح سینمایی ادعای جالبی از سوی ال جی است و باید ببینیم که کارشناسان پس از عرضه‌ی تلویزیون مجهز به پنل ۹۷ اینچ، کیفیت آن را چگونه ارزیابی می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • معرفی نمایشگر ها ؛ از تاریخچه تا انواع و هر آنچه باید بدانید

ال جی دیسپلی می‌گوید پنل ۹۷ اینچ جدیدش بزرگ‌ترین پنل اولدی است که تاکنون ساخته، بااین‌حال در اولین ماه از سال جاری میلادی یکی دیگر از کسب‌و‌کارهای تابعه‌ی ال جی یعنی ال جی الکترونیکس (که تلویزیون‌هایی با پنل‌های ال جی دیسپلی می‌سازد) یک تلویزیون اولد ۹۷ اینچ معرفی کرده بود. البته آن تلویزیون از فناوری ارتعاش پنل برای تولید صدا بهره‌مند نبود.

قیمت تلویزیون ۹۷ اینچ اولد ال جی الکترونیکس حدودا ۲۵,۰۰۰ دلار خواهد بود. در همین راستا انتظار داریم تلویزیون‌هایی که با پنل جدید ال جی دیسپلی ساخته می‌شوند نیز دارای قیمت مشابهی باشند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا