zoomit

شاهکار مهندسی در آسمان؛ نگاهی به جت همه‌کاره ایرباس A220

شاهکار مهندسی در آسمان؛ نگاهی به جت همه‌کاره ایرباس A220

جت‌بلو معمولاً با ایرباس A320 شناخته می‌شود، اما برخی مسیرها به هواپیمای متفاوتی نیاز دارند. این شرکت حدود ۵۰ فروند ایرباس A220 در اختیار دارد که برای پرواز در مسیرهای کم‌طرفدارتر یا طولانی‌تر ایدئال هستند.

A220 با ۱۴۰ صندلی و برد پروازی ۳۸۰۰ مایل (حدود ۶۱۰۰ کیلومتر)، می‌تواند مسافرت‌هایی را پوشش دهد که برای جت‌های منطقه‌ای (هواپیمای جت با کمتر از ۱۰۰ صندلی) کوچک بیش‌ازحد طولانی‌اند، اما هنوز تقاضای کافی برای استفاده از هواپیماهای بزرگ‌تر ندارند. طراحی صندلی‌ها در چینش کم‌نظیر ۲-۳ باعث شده است صندلی‌های وسط کمتر باشند و تجربه‌ی پرواز راحت‌تر شود.

وب‌سایت بیزنس اینسایدر، ماه گذشته در نمایشگاه هوایی پاریس از نزدیک این هواپیما را بررسی کرد و از کابین جادار، فضای پای باز و سیستم سرگرمی پیشرفته‌ی آن گزارش داد. جت‌بلو در ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۴)، مسیر بوستون به ونکوور را با این هواپیما آغاز کرد؛ مسیری ۲۵۰۰ مایلی (حدود ۴۰۰۰ کیلومتر) که طولانی‌ترین پرواز A220 این شرکت محسوب می‌شود. در آمریکا فقط سه ایرلاین JetBlue ،Delta و Breeze از این هواپیما استفاده می‌کنند.

کابین ایرباس A220 با نورپردازی پویا، صندلی‌های بزرگ‌تر نسبت به رقبایی مثل بوئینگ ۷۳۷ کوچک یا امبرایر E195-E2 و فضای بار بالای سر کافی، تجربه‌ای مدرن‌تر از بسیاری جت‌های تک‌راهرو ارائه می‌دهد. همچنین در این هواپیما ۳۰ صندلی پرمیوم با امکاناتی مثل فضای پای بیشتر، نوشیدنی رایگان و اولویت در سکیوریتی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

سیستم سرگرمی جت‌بلو در A220 نیز قابل‌توجه است: وای‌فای رایگان، شارژرهای USB-C ،USB-A و پریز برق AC در همه‌ی صندلی‌ها. تلویزیون زنده نیز در پرواز وجود دارد که البته با کانال‌های آن نسبت به A321 محدودتر هستند. حتی سرویس‌های بهداشتی عقب کابین از بسیاری هواپیماهای منطقه‌ای بزرگ‌تر و راحت‌تر طراحی شده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

ایرباس A220 در اصل پروژه‌ی CSeries بمباردیه بود که از سال ۲۰۰۸ آغاز و در ۲۰۱۶ وارد سرویس شد. اما مشکلات مالی، تأخیر در توسعه و رقابت شدید با بوئینگ باعث شد این برنامه به بحران برسد.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ تعرفه‌های سنگینی علیه بمباردیه وضع کرد؛ اقدامی که نهایتاً باعث شد ایرباس فقط با پرداخت یک دلار کانادا مالکیت عمده‌ی این پروژه را به دست آورد. از سال ۲۰۱۸ این جت رسماً با نام ایرباس A220 به پرواز درآمد و امروز به یکی از جذاب‌ترین هواپیماهای تک‌راهرو دنیا تبدیل شده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا