zoomit

سلیقه موسیقی شما چگونه با گذر زمان تغییر می‌کند؟

سلیقه موسیقی شما چگونه با گذر زمان تغییر می‌کند؟

ترانه‌ی موردعلاقه‌ی شما چیست؟ شاید قطعه‌ای کلاسیک باشد، شاید آهنگی فراموش‌شده و بسیار قدیمی، ترانه‌ای عاشقانه یا حتی قطعه‌ای نمایشی. اما احتمالاً شما هم در لیست موسیقی‌های موردعلاقه، آهنگ‌هایی دارید که با گوش‌سپردن به آن‌ها به دوران نوجوانی پرتاب می‌شوید؛ دورانی سرشار از احساسات شدید که با ملودی‌های خاصی گره خورده است.

به‌گزارش آی‌اف‌ال‌ساینس، پژوهشی تازه نشان می‌دهد موسیقی‌هایی که در دوران نوجوانی شنیده‌ایم، بیشترین پیوند را با احساسات پرشور آن سال‌ها دارند. این فرضیه می‌تواند درست باشد، یا دست‌کم نشانه‌ای از آن است که با افزایش سن، روحیه‌ی ماجراجویانه‌ی شنیداری ما کمتر می‌شود.

برای واکاوی این موضوع، گروهی از پژوهشگران از چند دانشگاه با همکاری یکدیگر، رابطه‌ی انسان با موسیقی و تغییرات آن در طول دوران زندگی را بررسی کردند. آن‌ها داده‌های ۴۰ هزار کاربر سرویس موسیقی Last.fm را در طول بازه‌ای ۱۵ ساله مورد تحلیل قرار دادند. این مجموعه شامل بیش از یک میلیون ترانه بود که در مجموع بیش از ۵۴۲ میلیون بار پخش شده‌اند.

بیشتر بخوانید

الن سید، دانشیار علوم کامپیوتر در دانشگاه گوتنبرگ و یکی از نویسندگان پژوهش، در بیانیه‌ای توضیح داد: «در این مطالعه می‌توانیم دریابیم که عادت‌های شنیداری در طولانی‌مدت چگونه تغییر می‌کنند. وقتی شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای برای کاربران خود سیستم پیشنهاد موسیقی طراحی می‌کنند، معمولاً به الگوهای شنیداری در تمام طول زندگی آن‌ها توجهی ندارند.»

با ورود به بزرگسالی، سلیقه موسیقی به سمت سبک‌ها و هنرمندان متنوع‌تری گسترش می‌یابد

یافته‌های پژوهش نشان داد نوجوانان طیف گسترده‌ای از موسیقی‌های محبوب را گوش می‌دهند و با ورود به بزرگسالی، سلیقه‌ی موسیقی آن‌ها به سمت سبک‌ها و هنرمندان متنوع‌تری گسترش پیدا می‌کند. اما با افزایش سن، دامنه باریک‌تر می‌شود و نوعی دوگانگی پدید می‌آید: کاربر مسن‌تر همچنان موسیقی‌های تازه در ژانرهای موردعلاقه‌اش را دنبال می‌کند، اما نوستالژی به عامل اصلی انتخاب موسیقی تبدیل می‌شود. سید درباره‌ی این تغییرات می‌گوید:

وقتی جوان هستید، می‌خواهید همه‌چیز را تجربه کنید. به جشنواره‌ی موسیقی می‌روید، نه برای شنیدن موسیقی یک گروه خاص، بلکه برای کشف صداهای تازه. اما وقتی بزرگ‌تر می‌شوید، معمولاً یک سبک موسیقی را پیدا کرده‌اید که با آن احساس نزدیکی می‌کنید. در این مرحله، جدول‌های موسیقی اهمیت کمتری دارند. بیشتر افراد ۶۵ ساله دیگر وارد ماجراجویی تازه‌ی موسیقایی نمی‌شوند.

تفاوت عادت‌های شنیداری سالمندان با نوجوانان، یکی از جنبه‌های جذاب پژوهش بود. فهرست پخش یک فرد جوان معمولاً پر از آهنگ‌هایی است که میان دوستان و هم‌سن‌وسال‌های او مشترک است، اما در میان افراد بالای ۶۵ سال، دامنه‌ی انتخاب محدودتر اما منحصربه‌فردتر و شخصی‌تر است.

پیوند موسیقی با اخلاق و ارزش‌های انسانی در مطالعات پیشین مطرح شده بود، اما پژوهش جدید پرسش‌هایی تازه درباره‌ی سرویس‌های توصیه‌گر موسیقی ایجاد می‌کند: آیا این سرویس‌ها شنوندگان را به فراتررفتن از دایره‌ی همیشگی‌شان تشویق می‌کنند یا صرفاً همان چیزهایی را پیشنهاد می‌دهند که به آن‌ها عادت دارند؟

سید در پایان توضیح می‌دهد سرویسی که برای همه به یک شکل موسیقی پیشنهاد بدهد، در خطر آن است که نیازهای واقعی گروه‌های مختلف را نادیده بگیرد. شنوندگان جوان می‌توانند از ترکیب تازه‌ترین آهنگ‌ها با موسیقی‌های قدیمی‌تری که هنوز کشف نکرده‌اند، بهره‌مند شوند. شنوندگان میانسال بیشتر به تعادلی میان آشنا و تازه علاقه دارند، در حالی که شنوندگان مسن‌تر ترجیح می‌دهند پیشنهادهایی دریافت کنند که بازتاب‌دهنده‌ی سلیقه‌ی شخصی و خاطرات نوستالژیکشان باشد.

پژوهش در کنفرانس مدل‌سازی کاربر، سازگاری و شخصی‌سازی ۲۰۲۵ ارائه شد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا