zoomit

سرویس خرید اعتباری دیجی‌پی در اختیار مشتریان بانک ملت قرار می‌گیرد

سرویس خرید اعتباری دیجی‌پی در اختیار مشتریان بانک ملت قرار می‌گیرد

به گزارش newslan، بانک ملت و دیجی‌پی در مراسمی با حضور مدیران عامل دیجی‌پی و دیجی‌کالا و معاونان و اعضای هیئت‌مدیره بانک ملت، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند تا بدین‌ترتیب از مرداد سال جاری مشتریان این بانک بتوانند از دیجی‌کالا و درگاه‌های پرداخت دیجی‌پی اعتبار دریافت کنند. در نشست امضای این تفاهم‌نامه مدیرعامل دیجی‌پی و معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک ملت درباره ماهیت لندتک، مزایا و کارکردها و چرایی ضرورت همکاری بانک‌ها با مجموعه‌های فعال در حوزه لندتک به ارائه توضیحاتی پرداختند.

پیش از این نیز فعالان حوزه لندتک در گفت‌وگو با newslan وام‌دهی فناورانه را ابزاری کارآمد در شرایط تورمی اقتصاد خوانده بودند که البته در ایران حوزه‌ای نوپا است و به توسعه و رشد نیاز دارد. امضای این نوع تفاهم‌نامه‌ها میان بانک‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه لندتک می‌تواند زمینه‌ساز توسعه این حوزه شود.

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی، لندتک‌ها را پلتفرم‌های بهبود تجربه دریافت، مصرف و بازپرداخت تسهیلات برای افراد و کسب‌وکارها معرفی کرده که با به‌کارگیری تکنولوژی، منابع مالی را دسترس‌پذیر می‌کنند. امینی در خصوص نقش دو وجهی لندتک‌ها گفت: «پلتفرم‌های لندتک از یک سو در تعامل با بانک‌ها و تأمین‌کنندگان مالی و از سوی دیگر در تعامل با مشتریان خرد یا کسب‌وکاری به‌صورت مستقیم یا ازطریق شیوه‌های تجارت الکترونیک هستند.»

درباره رشد جهانی لندتک‌ها

مدیرعامل دیجی‌پی لندتک‌ها را یکی از حوزه‌های توسعه‌یافته در فضای فین‌تک خوانده و علل توسعه پیدا کردن آن را از زوایای مختلفی تشریح کرد. به اعتقاد امینی، در سال‌های اخیر پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی رشد یافته و دسترسی مستقیم به خدمات بی‌واسطه را برای مشتریان و کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند؛ همین موضوع زمینه رشد و جهانی لندتک‌ها را فراهم کرده است. علاوه‌براین، پیشرفت در حوزه‌های مهم تکنولوژی مدرن مانند بلاکچین، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها زمینه را برای رشد این حوزه بیش از پیش فراهم کرده است. محیط رگولاتوری و تنظیم مقررات لندتک‌ها نیز پویا است که به رشد و توسعه هرچه بیشتر این عرصه کمک می‌کند. در کنار تمام این عوامل، مدل‌های نوین در کسب‌وکار چهارمین عاملی است که به رشد جهانی لندتک‌ها کمک می‌کند.

دسترسی ۸۸ درصد از ایرانی‌ها به اینترنت موبایل

به گفته هومن امینی، با توجه به این که دو سوم از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند و همچنین، ۸۸ درصد از جمعیت ایران و ۴۵ درصد از جمعیت در منطقه MENA به اینترنت موبایل دسترسی دارند؛ همین موضوع یکی از عوامل تأثیرگذار برای پیشرفت لندتک‌‎ها در جهان و ایران شده است.

مدیرعامل دیجی‌پی به ارائه آماری درباره حجم و اندازه بازار لندتک دنیا پرداخت و میزان کل تسهیلات ارائه‌شده در دنیا در سال ۲۰۲۰ را ۶۰۳۶ میلیارد دلار، همچنین، ۴۴۹ میلیارد دلار میزان کل تسهیلات آنلاینی است که در سال ۲۰۲۰ در جهان ارائه شده و به‌طور کلی، نسبت اندازه بازار جهانی تسهیلات آنلاین به کل تسهیلات ارائه‌شده ۴۵٫۷ درصد است.

لندتک‌ها چه مزایایی دارند؟

امینی با اشاره به مزایای و فرصت‌هایی که از لندتک برای اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند، بر ضرورت به‌کارگیری آن در اقتصاد دیجیتال ایران تأکید کرد. بهبود شمولیت مالی، کاهش هزینه‌های عملیاتی اعطای تسهیلات خرد و گسترش بانکداری مبتنی بر شریعت و بانکداری دیجیتال از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌هایی محسوب می‌شود که لندتک برای اقتصاد دیجیتال کشور فراهم می‌کند.

به گفته مدیرعامل دیجی‌پی، درنتیجه ارائه این مزایا است که می‌توان به اقشار جامعه تسهیلات خرد اعطا کرد، بر محبوبیت بانک‌ها نزد مشتریان افزود و با سرمایه‌گذاری در لندتک‌ها و افزایش قدرت خرید به رشد و گسترش اقتصاد دیجیتال کمک کرد.

تفاهم‌نامه همکاری بانک ملت و دیجی‌پی

کاهش هزینه اعطای تسهیلات به کمک لندتک‌ها

کاهش هزینه‌های عملیاتی اعطای تسهیلات خرد یکی دیگر از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که لندتک پیش روی اقتصاد دیجیتال کشور قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش این هزینه‌ها دیجیتالی شدن فرایند اعطای تسهیلات به متقاضیان است. امینی در این باره گفت: «درحال‌حاضر، دیجی‌پی با بهره‌مندی از امضا و مهر دیجیتال و در آینده، با استفاده از چک و سفته الکترونیکی به کاهش‌ هزینه‌های عملیاتی و مدت زمان انجام عملیات کمک چشمگیری خواهد کرد.»

کاهش نرخ نکول تسهیلات نیز راهکار دیگری برای کم کردن هزینه ارائه تسهیلات است. به گفته مدیرعامل دیجی‌پی، با استفاده از تکنولوژی جهت رتبه‌بندی اعتباری مشتریان، مدیریت ریسک و نظارت بلادرنگ بر تابع زیان می‌توان این نرخ را کاهش داد. کمک به تولید داده‌های عملیاتی متنوع در راستای اعتبارسنجی مشتریان مزیت دیگری است که به کمک لندتک‌ها ایجاد می‌شود و به میزان قابل توجهی از هزینه‌های اعطای تسهیلات کم می‌کند.

هومن امینی همچنین به امکان گسترش بانکداری مبتنی بر شریعت و بانکداری دیجیتال توسط لندتک‌ها اشاره کرد و مزایایی همچون خرید و فروش قابل ارزیابی، اعتبارسنجی و وثایق دیجیتالی، تسهیل و بهبود دسترسی مردم به پلتفرم‌های اجتماعی تجارت الکترونیک و شفاف‌سازی فرایند دریافت تسهیلات، نرخ سود و اقساط برای مشتریان را برای آن برشمرد.

همکاری دیجی‌پی و بانک ملت

مدیرعامل دیجی‌پی درباره چگونگی همکاری با بانک‌ها نیز توضیحاتی را ارائه کرده و گفت مجموعه دیجی‌پی آماده همکاری با هر یک از بانک‌هایی است که مایل به پیوستن به حوزه بانکداری دیجیتال و ارائه این نوع از خدمات بانکی باشند. امینی در این خصوص گفت:

پیش از این با مجموعه پست بانک هم همکاری داشته‌ایم و عده‌ای از کاربران از این بانک تسهیلاتی را دریافت کرده‌اند. درحال‌حاضر، با بانک ملت نیز وارد همکاری شده‌ایم و از همکاری با سایر بانک‌ها هم استقبال می‌کنیم، زیرا اعتقاد داریم توسعه لندتک‌ها سایز اقتصاد دیجیتال کشور را دو برابر خواهد کرد.

طبق اعلام هومن امینی سرویسی که دیجی‌پی در همکاری با بانک ملت ارائه می‌دهد از مردادماه دردسترس کاربرانی که دارای حساب بانک ملت باشند، قرار خواهد گرفت. همچنین، مشتری دیجی‌کالا بودن یکی از ویژگی‌هایی است که نقش پررنگی در برخورداری از تسهیلات این بانک خواهد داشت.

او درباره محل مصرف این تسهیلات نیز گفت: «محل مصرف این سرویس در گام اول، وب‌سایت دیجی‌کالا است و در گام بعد، سایر شرکت‌های دیجی‌کالا به‌صورت آنلاین و بعد از آن، در نظر داریم این سرویس را به‌صورت آفلاین و در همکاری با به‌پرداخت بانک ملت نیز به همه شرکت‌های وابسته به دیجی‌کالا ارائه دهیم.» امینی حداقل مبلغ این تسهیلات را نیز ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.

تفاهم‌نامه همکاری بانک ملت و دیجی‌پی

ضرورت همکاری بانک‌ها با استارتاپ‌های حوزه فین‌تک

هادی سپانلو، معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک ملت، در بخش دیگری از این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره مزیت همکاری بانک‌ها با مجموعه‌های لندتک و استارتاپی پرداخت. به اعتقاد او، اعطای رتبه اعتباری به مشتریان یکی از مزیت‌های مهمی است که لندتک‌ها ارائه می‌کنند و به کمک آن سیستم اعتبارسنجی مناسبی شکل می‌گیرد و مشتریان می‌توانند با حداقل بروکراسی از اعتبار و تسهیلات برخوردار شوند.

معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک ملت پررنگ شدن اهمیت رتبه اعتباری را منجر به ایجاد التزام و رقابت بین مشتریان برای افزایش رتبه اعتباری می‌داند که در نهایت، به بهبود در پرداخت منتهی می‌شود. به گفته سپانلو، این مزیت‌ها باعث شده بانک ملت برخی از بخش‌های پیشخوان خود را به فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های فعال در این حوزه، که سابقه بیشتری در زمینه تجربه مشتریان دارند، بسپارد تا هم از انحصار سیستم بانکی کم شود و هم فرصت دراختیار فین‌تک‌ها قرار بگیرد.

بودجه ۲ هزار میلیاردی بانک ملت برای همکاری با دیجی‌پی

هادی سپانلو اعمال تغییرات در حوزه ارائه تسهیلات بانکی و استفاده از ظرفیت‌های اینترنت در این حوزه را ضروری دانست و اعلام کرد که برای ایجاد این تغییرات وارد همکاری با دیجی‌پی شده و ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای این همکاری اختصاص داده است.

معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک ملت نحوه این همکاری را نیز توضیح داده و گفت نوعی تقسیم وظایف بین بانک و مجموعه‌های فین‌تک انجام می‌شود، به گونه‌ای که بخش زیرساخت و موارد مرتبط با آن بر عهده بانک خواهد بود و استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها با دیتا و اطلاعات فراوانی که در زمینه تجربه مشتریان دارند، به ارائه این اطلاعات می‌پردازند تا امکان بهتری برای ارائه تسهیلات به مشتریان و متقاضیان فراهم شود. او بر نیاز کشور به افزایش میزان خرید اینترنتی از ۷ درصد (میزان فعلی) به ۱۵ درصد تأکید کرده و لازمه آن را انجام این همکاری‌ها و افزایش بودجه برای فراهم کردن فرصت همکاری دانست که می‌تواند به توسعه لندتک‌ها کمک کند.

سپانلو همچنین درباره سرویس ارائه تسهیلات دیگری که توسط بانک ملت ارائه شده توضیحاتی داده و گفت: «۲ سال پیش در بانک ملت تسهیلات بهان را ایجاد کردیم که ۳۰ میلیون تومان تسهیلات را به افرادی با رتبه‌بندی A بدون وثیقه و ضامن اعطا می‌کردیم. از هفته آینده در بهان این تسهیلات از ۳۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و این تسهیلات شامل تمام افرادی می‌شود که در رتبه‌بندی اعتباری رتبهA یا B داشته باشند.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا