zoomit

ردپای مایکروسافت در فضا؛ ردموندی‌ها به ارتباط ناسا با تلسکوپ فضایی جیمز وب کمک می‌کنند

ردپای مایکروسافت در فضا؛ ردموندی‌ها به ارتباط ناسا با تلسکوپ فضایی جیمز وب کمک می‌کنند

همین چند وقت پیش بود که خبر تصاحب ۶۸٫۷ میلیارد دلاری شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت سروصدای زیادی در اینترنت به‌‌ پا کرد و ما نیز در مقاله‌ای طنزآمیز نوشتیم یکی از کارهایی که ردموندی‌ها می‌توانستند با این پول انجام دهند، خرید بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی یا قبول هزینه‌ی نگه‌داری و عملیاتی این ایستگاه به مدت ۱۷ سال بود.

اکنون شاید برایتان جالب باشد بدانید مایکروسافت که به قول معروف، «نخود هر آشی است» و در هر زمینه‌ای که فکرش را کنید، از هوش مصنوعی گرفته تا کوانتوم، بازی و حتی متاورس، فعالیت دارد، با ناسا نیز همکاری نزدیکی دارد و برقراری ارتباط از زمین با تلسکوپ فضایی جیمز وب را ممکن می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • مایکروسافت با ۶۸٫۷ میلیارد دلار به‌جای اکتیویژن چه چیزهای دیگری می‌توانست بخرد؟

می‌پرسید چطور؟ تیم سرویس ابری «آژور کوانتوم» مایکروسافت با همکاری آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا مشغول کار روی بهینه‌سازی شبکه فضای دوردست (Deep Space Network) بوده تا ارتباط با فضاپیماهای مختلف از‌ جمله تلسکوپ فضایی جیمز وب و مریخ‌نوردهای ناسا را ممکن سازد. شبکه‌ی فضای دوردست مجموعه‌ای از آنتن‌های غول‌پیکری مستقر در کالیفرنیا، اسپانیا و استرالیا است و از ارتباطات با بیش از ۳۰ فضاپیما را که درحال‌حاضر مشغول اکتشاف در منظومه‌ی خورشیدی هستند، پشتیبانی می‌کند.

بهینه‌سازی زمان‌بندی برای برقراری ارتباط با تمام این فضاپیماها که در طول هفته، صدها درخواست به شبکه ارسال می‌کنند، به منابع کامپیوتری بسیار زیادی نیاز دارد و پهنای‌ باند لازم برای انتقال داده بین زمین و فضا به‌طور فزاینده‌ای در ‌حال افزایش است. اینجا است که سرویس ابری آژور کوانتوم مایکروسافت به کمک ناسا می‌آید تا زمان‌بندی ارتباط با تلسکوپ فضایی جیمز وب را که مدام در مدار در حال چرخش است، بهبود بخشد. اوایل این همکاری، تیم مایکروسافت به زمان دو ساعت یا بیشتر برای این زمان‌بندی دست پیدا کرد، اما بعد، با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر کوانتوم تحت این سرویس ابری، موفق شدند این زمان را به ۱۶ دقیقه و بعد به حدود دو دقیقه کاهش دهند. زمان‌بندی‌هایی که در ‌عرض چند دقیقه به جای چند ساعت ایجاد می‌شوند، نه‌تنها به آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا اجازه می‌دهند ارتباط با مدارگردهای بیشتری را برنامه‌ریزی کنند، بلکه به این سازمان کمک می‌کند با افزایش مأموریت‌های فضایی و درخواست‌ها، سرعت عمل بیشتری در برقراری ارتباطات داشته باشد.

شاید فکر کنید همکاری مایکروسافت با ناسا فقط کاربرد فضایی دارد و پیشرفت‌هایی که در تیم آژور کوانتوم اتفاق می‌افتد، به کار زمینی‌ها نخواهد آمد؛ اما خود مایکروسافت می‌گوید این پیشرفت‌ها می‌تواند در حل چالش‌های زنجیره‌‌های تأمین، مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل نیز کاربرد داشته باشد.

البته این اولین باری نیست که مایکروسافت به حوزه‌ی فضا ورود کرده است؛ هدست‌های هولولنز ۲ این شرکت به کارمندان ناسا کمک کرده‌اند تا کاری را که ۸ ساعت طول می‌کشید، در ۴۵ دقیقه انجام دهند. ایستگاه فضایی بین‌الملی نیز از مایکروسافت آژور برای پردازش داده استفاده می‌کند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا