zoomit

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول: سایت ۵G برای اپراتورها صرفه‌ اقتصادی ندارد

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول: سایت ۵G برای اپراتورها صرفه‌ اقتصادی ندارد

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کرد که به زودی مزایده فرکانس ۵G انجام می‌شود. او همچنین تأکید کرد که فعلاً سایت ۵G برای اپراتورها صرفه‌ی اقتصادی ندارد اما اگر تغییری در تعرفه‌ها رخ دهد ممکن است سرمایه‌گذاری در ۵G منطقی باشد.

در مراسم افتتاح آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، وحید شاه‌منصوری رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اهداف و فعالیت‌های این آزمایشگاه را توضیح داد. او با اشاره به اینکه تکنولوژی ۵G مرحله به مرحله بالغ‌تر می‌شود گفت هنوز در دنیا به صددرصد پتانسیل‌های ۵G نرسیده‌اند و تا سال ۲۰۲۵ همچنان در حوزه استانداردسازی می‌تواند توسعه پیدا کند و محصولات جدیدی ارائه دهد.

شاه‌منصوری همچنین در مورد ویژگی‌های ۵G گفت که قرار است شبکه‌ای باشد که علاوه بر انسان‌ها تمام اشیاء را شامل شود و سرعت بالا و تعداد کاربر بالا و تأخیر بسیار پایین داشته باشد و ۵G در بیش از یک میلیارد سایت در دنیا هنوز به ۲۰ درصد اهداف مد نظر خود هم نرسیده و هدف از طراحی آن رسیدن به سرعت بالاتر نبود: «صنعت باید کشش داشته باشد که از این شبکه استفاده کند. یعنی از حالت سنتی خارج شود و تجهیزات ارزان شود تا بازار از این فناوری استقبال کند. رسیدن به اهداف ۵G چالش کل دنیا است.»

به گفته او در کشور ما اگر فرکانس اختصاص داده شود توسعه ۵G سرعت بیشتری می‌گیرد: «طبق برنامه همراه اول، ۴۰۰ سایت ۵G را به صورت آزمایشی در کل کشور فعال کردیم که تا آخر سال به یک هزار عدد می‌رسد. ان‌شاءالله مشکل گوشی‌ها حل شود ولی فعلاً رویکرد ما استفاده از مودم خواهد بود.»

او گفت این آزمایشگاه مانند یک Open lab مرکزی است تا شرکت‌هایی که در تولید محصولات و ارائه سرویس نیاز به فضایی برای همکاری با پارتنرهایشان دارند از آن استفاده کنند: «پارک را انتخاب کردیم تا به اکوسیستم استارتاپی و مخابراتی کشور نزدیک باشیم و در دل اکوسیستم میزبان شرکت‌ها باشیم. این مرکز یک core مستقل از همراه اول و رادیوهای متنوعی برای اتصال دارد و افراد و تیم‌ها و شرکت‌هایی که دوست دارند در ۵G محصول توسعه دهند می‌توانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند. در این فضا قابلیت پذیرش چهار پنج تیم را به‌صورت همزمان داریم.»

محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علم و فناوری در مراسم افتتاح این آزمایشگاه گفت: «ما شاهد دو رویداد مثبت هستیم. بازگشایی این آزمایشگاه و رونمایی از هکاتون که به عنوان مسابقه و چالش فناوری که هم در توسعه این فناوری فرهنگ‌سازی می‌کند و هم باعث شناسایی نخبگان می‌شود.»

به گفته کرباسی اولویت ستاد اینترنت اشیاء و نسل پنجم است: «به دنبال این هستیم که خودروی متصل و هوشمندسازی را فرهنگ‌سازی کنیم و برای تجهیز و توسعه این آزمایشگاه در کنار دوستان خواهیم بود.»

در ادامه مدیر آزمایشگاه ۵G همراه اول گفت این آزمایشگاه فضایی برای شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و دانشجویان فراهم می‌کند که در صورتی که ایده یا محصولی دارند که در حوزه شبکه ۵G می‌تواند توسعه پیدا کند آن را تبدیل به محصول کنند یا پیش از عملیاتی شدن در این آزمایشگاه محصولشان را تست کنند: «همچنین تیم توسعه محصول برای حل چالش‌های موجود در شبکه همراه اول کمک خواهد کرد.»

به گفته او این فضا امکان حضور افراد و ایده‌ها را می‌دهد و به عنوان بهانه بحث هکتون (Hackathon) مطرح شده است: «نکته کلیدی این است که شبکه ۵G امکانی فراهم می‌کند که شبکه بر اساس نیازمندی‌های کاربست‌ها خود را تطبیق دهد که ناشی از انعطاف‌پذیری معماری ۵G است. در نتیجه می‌توان طیف وسیعی از کاربری‌ها را که نیازمندی‌هایشان لزوماً شبیه هم نیستند و می‌توانند خیلی متفاوت باشند، کنار هم جمع کند.»

او در مورد هکتون اول توضیح داد: «در هکتون اول چالشی مطرح کردیم که کاربری‌ها درخواست کیفیت سرویس متناظر با نیازمندی‌شان را از شبکه ۵G بخواهند. در نتیجه یکی از الزاماتی که باید به آن توجه شود این است که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها نیازمندی کیفیت سرویس خود را از شبکه درخواست کنند. چالش این است که اپلیکیشن سرورهایی طراحی شود که مستقیماً در ارتباط با شبکه قرار بگیرند و درخواست کیفیت سرویس را از شبکه داشته باشند تا در روال شبکه این کیفیت سرویس متناظر برایشان تأمین شود.»

شاه منصوری در مورد تجاری شدن این شبکه گفت فعلاً تعداد کاربران هر سایت کم است و از نظر تجاری توجیه ندارد و به دلیل محدودیت گوشی‌ها فعلاً مودم‌ها در نظر گرفته شده‌اند. او خبر داد که مصوبه مزایده فرکانس ۵G در کمیسیون تنظیم مقررات انجام شده است و مزایده به زودی انجام می‌شود اما فعلاً سایت ۵G برای اپراتورها بازگشت سرمایه ندارد و همراه اول هم برنامه بلند مدتی برای تبدیل سایت‌هایش به ۵G ندارد: «هدف این آزمایشگاه تجاری نیست. این آزمایشگاه یک شبکه اختصاصی ۵G دارد و فعلاً با فعالان این حوزه سر و کار دارد.»

او در مورد جوایز هکتون‌ها اعلام کرد که برای تیم اول ۵۰ میلیون تومان جایزه از طرف همراه اول و ۵۰ میلیون تومان از طرف معاونت علم و فناوری در نظر گرفته شده است. جایزه تیم دوم در مجموع ۶۰ میلیون تومان و تیم سوم در مجموع ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا