مديريت ICT

زمان ورود هوش مصنوعی به مقوله پزشکی از راه دور نیست؟

زمان ورود هوش مصنوعی به مقوله پزشکی از راه دور نیست؟

امروزه نقش و حضور ارتباطات پرقدرت و سریع به‌ویژه اینترنت در زندگی روزمره ما، انکارناپذیر و حتی جداناپذیر است، به گونه‌ای که در تمامی ارکان زندگی شهروندان رسوخ کرده است. حوزه بهداشت، سلامت و درمان نیز از این مقوله مستثنا نیست و حتی می‌توان گفت اینترنت و تکنولوژی، باید بیش از دیگر حوزه‌ها در این عرصه زیربنایی به کار گرفته شود.

واقعیت اینست که اکنون و با توجه به پیشرفت شگرف فناوری، دسترسی بیماران و نیازمندان به مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، راه‌های بهبود و درمان، مداوا و ارائه خدمات پزشکی، و نیز پیشگیری و مراقبت و بهداشت بسیار آسان‌تر و سهل‌الوصول‌تر شده است.
اکنون به مدد طریق شبکه‌های عظیم و سریع اطلاعاتی، نه تنها ارائه انواع خدمات آموزشی و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان ممکن شده است، بلکه فناوری توانسته گامی بسیار بلندتر و موثرتر بردارد و اقدامات عملی و خدماتی که تا پیش از این صرفا به واسطه حضور معدود پزشکان متخصص و نیز جراحان برجسته ممکن بود، از طریق این شبکه‌ها و از راه دور امکان‌پذیر شده است، و بدین ترتیب مقوله «مراقبت پزشکی از راه دور» (یا Remote healthcare) شکل گرفته و در میان برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان اجرایی کشورهای پیشرفته به خوبی جای خود را پیدا کرده است.

از دیگر سو، با گسترش فناوری نسل پنجم ارتباطات، از مهم‌ترین وجوه کاربردی این فناوری، همانا عرضه خدمات بهداشتی-درمانی است و به همین سبب، ارائه خدمات سلامتی و پزشکی، سریع‌تر و آسان‌تر از همیشه شده است، چرا که فناوری نسل پنجم می‌تواند به دلیل داشتن ارتباطات ویدیویی سریع مبتنی بر پهنای باند وسیع، خدمات مورد نظر در این حوزه چون مراقبت‌های بهداشتی از راه دور، ویزیت پزشکی و تخصصی و بررسی سوابق و پرونده‌های پزشکی بیمار با سرعت بالا، ارائه مشاوره و تجویز، و همچنین درمان و حتی «جراحی از راه دور» را جامه عمل بپوشاند، و نهایتا ارائه خدمات پزشکی-بهداشتی را با کیفیتی دقیق‌تر و در پهنه‌ای وسیع‌تر و با نادیده گرفتن کمبودهای پیشین(مانند عدم دسترسی محلی به پزشک و متخصص و..) به شهروندان ارائه نماید.
 

ورود هوش مصنوعی به مقوله بهداشت و درمان

امروز که «هوش مصنوعی» به پرچمدار دنیای فناوری بدل شده است، بی‌تردید می‌تواند به حوزه بهداشت و درمان نیز به شکلی کاملا موثر وارد شود و آن را دگرگون نماید.
از سویی برخی محصولات این فناوری مانند چت‌بات‌ها و دستیاران مبتنی بر هوش مصنوعی قادرند پاسخ بسیاری سوالات و ابهامات کلی را به مخاطبان عام عرضه نمایند و عملا بخشی بزرگ از نیازها را پاسخ داده و طیف وسیعی از نیازمندان به خدمات پزشکی را عملا کاهش دهند، و از سوی دیگر، محصولات و دستاوردهای این فناوری با آموزش دیدن و نیز مطالعه الگوهای فراوان و تجارب پیشین و تحت تاثیر یادگیری عمیق، داده‌های مربوط به هر شخص بیمار را بررسی و آنالیز نمایند و ایده و پیشنهاد بهتر و دقیق‌تری به مراقبان و دستیاران انسانی او ارائه نمایند، و نتیجه این مقوله، ارائه بسیاری خدمات پزشکی/بهداشتی به نیازمندان مستقر در خانه و بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی خواهد بود که طبعا چه از نظر سرعت عمل درمانی و چه از نگاه اقتصادی و محلی-ملی واجد مزیت‌های فراوان اقتصادی برای جامعه می‌شود.
 

لزوم ورود اپراتورها به این حوزه

در کشور ما هم باید به این فناوری با نگاه کاملا مثبت و نیز برنامه جامع و هدف سرعت بخشیدن به این خدمات نگریست، به خصوص که ویژگی‌های اقلیمی و تنوع محیطی و وسعت سرزمینی و داشتن نقاط دورافتاده و… این اهمیت را دوچندان می‌کند.

نکته مهم البته اینست که اپراتورهای موبایل به عنوان بزرگ‌ترین بازیگران عرصه ارتباطات کشور باید مانند خیلی حوزه‌های دیگر، این مهم را با دیده اولویت و مسئولیت نگاه کنند، چرا که علاوه بر داشتن سازمانی بزرگ و وسیع، بیشترین و سریع‌ترین مواجهه با شهروندان را دارند و می‌توانند در صورت ورود به این حوزه، به سرعت آن را به مفهومی عام و قابل قبول و کاربردی میان شهروندان بدل کنند و به این ترتیب، نقشی اساسی در ارتقای بهداشت و درمان مردم ایفا نمایند.
البته گفتنیست که پیش از این، اپراتور همراه اول با تجربیاتی وارد این حوزه شده، مانند پیاده‌سازی «جراحی از راه دور» برای اولین بار در کشور که البته باید با سرمایه‌گذاری بیشتر و حمایت دولت، هر چه بیشتر گسترش یابد.
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا