مديريت ICT

پایان آتش‌بس میان مایکروسافت و گوگل!

پایان آتش‌بس میان مایکروسافت و گوگل!

آتش‌بس پنج ساله میان آلفابت (شرکت مادر گوگل) و مایکروسافت، در سال ۲۰۲۰ که این غول‌های فناوری در کسب و کار جست‌وجوی وب، در نقطه مقابل هم قرار گرفتند، پایان یافت.

به گزارش نیوزلن از ایسنا، این دو شرکت پس از یک دهه مبارزه، توافقی در سال ۲۰۱۶ منعقد کرده و به دنبال شروع تازه‌ای در روابطشان بودند. اما به گفته جوناتان تینتر، نائب رئیس توسعه تجاری مایکروسافت، این وضعیت سه سال قبل تغییر کرد.

تینتر که در بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ درباره این قرارداد مذاکره کرده بود، توضیح داد: آلفابت اصرار داشت که مایکروسافت یک ویجت جست‌وجوی گوگل را در صفحه اصلی تلفن هوشمند لمسی «سرفیس دوئو» (Surface Duo) قرار داده تا مجوز سیستم عامل اندروید را دریافت کند و درخواست این شرکت نرم افزاری برای استفاده از موتور جستجوی «بینگ» را رد کرد.

گوگل همچنین ممنوع کرد که مایکروسافت، کاربران را درباره نحوه سوئیچ موتور جست‌وجوی پیش فرض به «بینگ»، راهنمایی کند. در نهایت، برای این که این دستگاه موفق شود، مایکروسافت به مجوز گوگل نیاز داشت اما مایل بود «بینگ» نقطه ورود به جست‌وجو باشد در حالی که آلفابت می‌خواست نقطه ورود به جست‌وجو، موتور جست‌وجوی گوگل باشد.

مایکروسافت و گوگل در نهایت در خصوص دوئو به توافق رسیدند تا هر دو موتور جست‌وجو در این دستگاه قرار بگیرد. یک ویجت جست‌وجو، مرورگر کروم و اپلیکیشن گوگل سرچ هم همگی در این گوشی بودند و از گوگل استفاده می‌کردند در حالی که ایج مایکروسافت، مرورگر پیش فرض بود.

به گفته تینتر، هر چند به نظر رسید که عرضه دوئو، نشان دهنده گرمی روابط میان دو رقیب فناوری است اما پشت صحنه، این رابطه چندان دوستانه نبود و در حالی که تینتر، شخصا موافق همکاری استراتژیک با گوگل بود و به موفقیت محصولات آفیس مایکروسافت در پلتفرم اندروید اشاره می‌کرد، این بحث وجود داشت که تا چه حد باید با گوگل همکاری کرد و تیم تبلیغات «بینگ» بر این عقیده بودند که نباید به این همکاری ادامه داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این دو شرکت با وجود توافق برای حل و فصل مشکلات بین یکدیگر، نتوانستند مشکلات مربوط به ابزارهای تبلیغات جست‌وجو را حل کنند و در نتیجه، از آن زمان توافقی حاصل نشد.

میخائیل پراخین، مدیر تبلیغات و خدمات وب مایکروسافت هفته گذشته در جلسه محاکمه ضد انحصارطلبی دولت آمریکا علیه گوگل، اظهار کرد: به اپل بیش از ۱۰۰ درصد درآمد یا سود ناخالص پیشنهاد شد تا «بینگ» را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض در دستگاه‌هایش قرار دهد اما این پیشنهاد، به دلیل قرارداد این شرکت با گوگل، رد شد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا