zoomit

خرید سرور مجازی یا VPS از اسام سرور

خرید سرور مجازی یا VPS از اسام سرور

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که ۲۴ ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

تعریف سرور مجازی VPS چیست به این جا ختم نمی‌شود؛ بلکه VPS مفهومی گسترده در دنیای سرور ها است که در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ آن را به شما خواهیم گفت و در مورد انواع سرور مجازی و کاربرد هایش با شما صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه این مقاله همراهمان بمانید و این مقاله را از دست ندهید.

سرور چیست؟

بسیاری از افراد که با دنیای کامپیوتر آشنایی چندان ندارند، شاید مفهوم سرور برایشان مفهوم گنگی باشد. به همین خاطر پیش از آن که به مفهوم سرور بپردازیم، توضیحی در مورد سرور به شما ارائه می دهیم.

هر محتوایی که روی سایت آپلود می‌شود، نیاز است تا در جایی ذخیره شود تا به کاربران نشان داده شوند و اطلاعات از بین نروند؛ به همین منظور نیاز به رایانه قدرتمندی است تا تمام این داده‌ها و فایل‌ها را ذخیره کند و از آن‌ها محافظت و نگه‌داری کند. درست مانند یک گاو صندوق!

زمانی که شما به‌دنبال سایتی هستید و آدرس آن را در مرورگر خودتان می نویسید، اطلاعات سایت مورد نظر شما، توسط سروری که میزبانی می‌شوند، به مرورگر شما ارسال می‌شود و شما می‌توانید سایتی که می‌خواهید را مشاهده کنید.

فکر می‌کنیم که همینقدر برای آشنایی با مفهوم سرور کافی باشد! برویم سراغ اصل مطلب یعنی سرور مجازی چیست؟

VPS یا سرور مجازی چیست؟

گفتیم سرور ها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که ۲۴ ساعته روشن هستند و داده ها و اطلاعات سایت را ذخیره می‌کنند و از آن‌ها محافظت می‌کنند. اگر از تکنولوژی مجازی سازی در این سرور ها استفاده شود، از هر واقعیت فیزیک و سخت‌افزاری سرور، چند نسخه مجازی به دست می آید؛ به عبارت دیگر به کمک تکنولوژی مجازی سازی، از یک سرور فیزیکی، چندین سرور شبیه‌سازی می‌شود و دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

تفاوتی که VPS با هاست اشتراکی دارد، این است که در هاست اشتراکی، همان‌طورکه از نامش پیدا است، منابع و امکانات هاست به صورت اشتراکی دراختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ اگر ترافیک سایتی بیشتر باشد، منابع بیشتری از سایت دراختیار آن سایت قرار می‌گیرد و سایت‌های دیگر با کندی مواجه می‌شوند.

در سرور مجازی اینگونه نیست و هیچ یک از سایت‌ها بر دیگری تأثیر نمی گذارند.

اما این کار چه فایده ای دارد؟ پاسخ ساده است، هم از منابع و امکانات یک سرور به صورت مستقل استفاده می‌کنید و هم هزینه پایین تری از سرور اختصاصی می پردازید.

مدیر سرور می‌تواند به کمک تکنولوژی مجازی سازی، سرور اختصاصی را به چندین بخش کوچک تر تقسیم کند و برای این بخش‌های کوچک تر را براساس نیاز های مشتریان، منابع اختصاصی و مستقل تعیین کند.

برای آن که درک بهتری از سرور مجازی داشته باشید، خوشه انگور را در نظر بگیرید. تمام دانه‌های انگور در کنار یک دیگر یک خوشه را شکل داده‌اند که شما می‌تواند هر دانه انگور را بدون آنکه دانه دیگری آسیب ببیند، بچینید. خوشه انگور همان سرور اختصاصی است و هر دانه انگور، همان سرور مجازی!

در سرور مجازی هم شما می‌توانید سرعت و امنیت را بدون آن که دخالت منبع دیگری باشد، مدیریت کنید.

سرور مجازی چه کاربردهایی دارد

سرور مجازی چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهایی که سرور مجازی دارد، زیاد است و ما در اینجا به چند تا از معروف ترین کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

  • مناسب برای سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند

سایت‌ها و فروشگاه‌هایی که بازدید کننده بالایی دارند، نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و پردازنده‌های قوی تری دارند، به‌همین‌دلیل، استفاده از سرور مجازی می‌تواند به خوبی نیاز سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند را به خوبی پاسخ دهد.

هاست اشتراکی به علت استفاده از منابع مشترک، باعث کندی سایت می‌شود و از عهده ترافیک بالا بر نمی آید.

  • ارسال کردن ایمیل بدون محدودیت

ارسال ایمیل به تعداد انبوه، موضوعی است که شاید برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشد؛ چراکه در هاست اشتراکی، شما نمی‌توانید به صورت نامحدود ایمیل ارسال کنید و محدودیت هایی در این زمینه دارید.

در VPS این مشکل حل شده است و شما می‌توانید به‌راحتی هر تعداد ایمیلی که خواستید ارسال کنید.

  • راه اندازی کردن اپلیکیشن خاص با داشتن منابع اختصاصی

یکی از نقاط ضعفی که در هاست های اشتراکی وجود دارد، این است که شما نمی‌توانید به مدیریت سرور دسترسی داشته باشید و این عدم دسترسی به مدیریت سرور به این معنی است که شما نمی‌توانید نرم افزار دلخواه خودتان را روی سرور نصب کنید! در VPS شما با پرداخت هزینه کمی بیشتر از هاست اشتراکی، به مدیریت سرور دسترسی پیدا می‌کنید و امکانات یک سرور اختصاصی را خواهید داشت.

  • ساخت و توسعه دادن نرم افزار

برنامه‌نویسان به سرویس‌های خاصی نیاز دارند تا بتوانند نرم‌افزارهای خودشان را توسعه دهند؛ برای پروژه های بزرگی که هاست های اشتراکی و سرویس‌های معمولی پاسخگو نیست، استفاده کردن از سرور مجازی، می‌تواند نیاز برنامه‌نویسان را پاسخ دهد.

  • مدیریت پروژه GIT

برای آن که بتوان به صورت آنلاین از برنامه هایی که استفاده می‌شود و در حال توسعه هستند، پشتیبان گرفت و نسخه بندی کرد، نیاز به سرویس GIT است. به کمک مدیریت پروژه GIT می‌توان این امکان را داشت که چند برنامه‌نویس به‌راحتی از لوکیشن های مختلف، کدهایشان را روی سرور قرار دهند.

  • داشتن حساب بایننس

این روز ها که تب ارزهای دیجیتال داغ است، برای آن که بتوانید در بایننس فعالیت کنید و حسابتان به خاطر آی پی ایران مسدود نشود، می‌توانید از VPS استفاده کنید. برخی از افراد از VPN استفاده می‌کنند که بر خلاف VPS امن نیست.

  • فعالیت در بورس

برای آن که همیشه در اول صف خرید سهام باشید و بتوانید در بازارهای مالی فعالیت کنید، VPS چاره کار شما است. بدون آن که با کندی مواجه شوید یا اخلالی پیش بیاید، می‌توانید به‌راحتی با کمک VPS به کسب درامد مشغول شوید.

انواع VPS را بشناسید

سرور مجازی انواع مختلفی دارد که براساس دسته‌بندی های مختلف، متفاوت خواهد بود.

نحوه مدیریت سرور مجازی، کاربرد و موقعیت جغرافیایی دسته‌بندی های انواع سرور مجازی هستند. در این بخش انواع سرور مجازی براساس دسته‌بندی های مختلف را بیان می‌کنیم.

انواع VPS براساس نحوه مدیریت

براساس نحوه مدیریت سرور مجازی دو نوع سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده یا خام وجود دارد.

VPS مدیریت شده

زمانی که سرور مجازی مدیریت شده خریداری می‌کنید، خدمات بیشتری از شرکت ارائه دهنده دریافت می‌کنید و به‌همین‌دلیل، هزینه VPS مدیریت شده، از مدیریت نشده بیشتر است.

این خدمات بیشتری که دریافت می‌کنید، شامل مدیریت سرور، کانفیگ اولیه سرور، بررسی ماهانه و دوره ای سرور است.

برای کسانی که آشنایی کامل با حوزه سرور و مدیریت آن ندارند، VPS مدیریت شده انتخاب صحیح تری است.

VPS مدیریت نشده یا خام

VPS خام برای کسانی مناسب است که خودشان تا حدودی با مدیریت سرور آشنایی دارند و می‌توانند از عهده مدیریت امور کانفیگ سرور برآیند. در این صورت می‌توانند هزینه هایشان را به‌راحتی کاهش دهند.

زمانی که VPS‌ خام یا مدیریت نشده خریداری می‌کنید، باید این را بدانید که از سمت شرکت ارائه دهنده، خدمات خاصی ارائه نخواهد شد و تنها آماده‌سازی اولیه برای ایجاد و نصب سیستم عامل برایتان انجام می‌شود.

انواع VPS براساس سیستم عامل

برای مدیریت کردن سرور، سیستم عامل های مختلفی وجود دارد که در ۳ دسته آن‌ها را جای داده ایم.

VPS لینوکس

اگر روی یک سرور مجازی، سیستم عامل لینوکس که یک سیستم عامل متن باز است، نصب کنیم، در این صورت VPS لینوکس داریم. VPS لینوکس به درد کسانی می خورد که سایتشان را تحت زبان PHP ایجاد کرده‌اند.

از آن جایی که لینوکس یک سیستم عامل اپن سورس است، به خوبی این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید برنامه‌ها و نرم افزارهایی که مورد نیازتان است را روی سرور خودتان نصب کنید.

سرور مجازی ویندوز

یکی دیگر از انواع سرور مجازی براساس سیستم عامل، سرور مجازی ویندوز است، روی سرور شما سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود. اگر زبان برنامه نویسی سایت شما زبان هایی مانند ASP.NET باشد، در این صورت سرور مجازی ویندوز انتخاب بهتری است. از آن جایی که سرور مجازی ویندوز محیط کاربری مشابه با ویندوز کامپیوتر معمولی دارد، پیچیدگی های سرور مجازی لینوکس را ندارد. اما بر خلاف لینوکس که رایگان است، هزینه در پی دارد.

سرور مجازی میکروتیک

یک شرکت تولید تجهیزات مخابراتی در لتونی فعالیت دارد که همان شرکت میکروتیک است که به خاطر سیستم عامل RotuterOS که بر مبنای لینوکس است، مشهور شده است. این سیستم عامل یک مزیت مهم دارد و آن این است که هم روی سرور می‌توان نصب کرد و هم روی کامپیوترهای معمولی.

از VPS میکروتیک، بیشتر برای اهداف مسیریابی استفاده می‌شود.

انواع سرور مجازی براساس موقعیت جغرافیایی

موقعیت سرور مجازی به موقعیت دیتاسنتری که در آن قرار گرفته است، مربوط است. اگر شما سرور مجازی خودتان را از دیتاسنتری در ایران خریداری کنید، یعنی سرور مجازی ایران دارید و اگر دیتاسنتری که از آن سرور مجازی خریداری می‌کنید، در خارج از ایران باشد، سرور مجازی خارجی است.

زمانی که سرور مجازی خارج دارید، یعنی انگار سیستمی دارید که در خارج از ایران قرار گرفته است و دیگر فیلتر و تحریم، برایتان بی معنی می‌شود؛ خصوصا برای ورود به بازارهای مالی جهانی و بایننس!

انواع سرور مجازی براساس تکنولوژی مجازی سازی

گفتیم که سرور مجازی به کمک تکنولوژی مجازی سازی به وجود می آید. تکنولوژی مجازی سازی چند نوع است که سرور های مجازی براساس تکنولوژی مجازی سازی به چند نوع تقسیم می‌شوند:

  • Xen
  • Esxi
  • Kvm

هر کدام از این موارد، زیر ساخت های اصلی VPS هستند که براساس تکنولوژی مجازی سازی برشمردیم.

هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند که می‌توانند کاربردها و انتظارات متفاوتی از سرور مجازی را شامل شوند.

VPS چه مزایا و معایبی دارد؟

VPS همان اندازه که می‌تواند برای یک کسب‌و‌کار سود و منفعت داشته باشد، ممکن است برای کسب‌و‌کار دیگر، اصلا مفید نباشد. به‌همین‌دلیل، مهم ترین موضوعی که در انتخاب VPS وجود دارد، این است که نیاز خودتان را مشخص کنید و ببینید که آیا سرور مجازی می‌تواند به نفع کسب‌و‌کار شما باشد یا خیر!

برای راهنمایی شما در راستای این که متوجه شوید آیا سرور مجازی به نفع شما است یا خیر، مزایا و معایب سرور مجازی را در زیر برایتان آورده ایم.

مزایای سرور مجازی

  • برخورداری از سرعت و امنیت بالا
  • داشتن فضای مجزا و مستقل از دیگر کاربران سرور
  • داشتن دسترسی سوپریوزر یا روت (Root) که امکان پیکربندی را به شما می‌دهد.
  • امنیت در پایگاه داده برقرار است و می‌توان با خیال راحت کسب‌و‌کار آنلاین را توسعه داد.
  • امکان ارتقا دادن سرور مجازی فراهم است.
  • هزینه آن دربرابر امکانات ارائه شده بسیار مناسب است
  • هر نرم‌افزاری که نیاز داشتید را می‌توانید روی سرور مجازی خودتان نصب کنید

معایب سرور مجازی

  • قیمت بالاتر نسبت به هاست اشتراکی
  • نیازمند دانش فنی بیشتر برای مدیریت سرور

سرور مجازی چه تفاوتی با سرور اختصاصی دارد

  • اولین تفاوتی که به چشم می خورد، تفاوت در هزینه ها است که سرور اختصاصی، هزینه های بالاتری نسبت به سرور مجازی دارد.
  • مورد بعدی تفاوت در امنیت است. سرور اختصاصی امنیت بالاتری از سرور مجازی دارد و سرور مجازی امنیت بیشتری از هاست اشتراکی دارد.
  • سرعت و عملکرد در سرور اختصاصی نسبت به VPS بیشتر است و این موضوع بخاطر این است که در سرور اختصاصی، تمام منابع دراختیار کاربر قرار می‌گیرد.
  • در سرور مجازی شما می‌توانید از ارائه دهنده خودتان بخواهید تا منابع شما را افزایش یا ارتقا دهند، اما نمی‌توانید درخواست ارتقا منابع سرور اختصاصی را بدهید؛ در صورتی که کسب‌و‌کار شما رشد پیدا کند، نیاز است تا به یک سرور اختصاصی دیگر با منابع و امکانات بیشتری منتقل شوید. سرور مجازی دارای انعطاف بیشتری نسبت به سرور اختصاصی است.
  • مدیریت کردن سرور اختصاصی از مدیریت سرور مجازی سخت‌تر است.

انتخاب بهترین سرور مجازی

انتخاب بهترین سرور مجازی

آن چه در درجه اول در انتخاب VPS خوب وجود دارد، نیاز ها و اهداف و انتظارات شما از VPS است. در ابتدا باید به صورت واضح و روشن به این سؤال پاسخ بدهید که چرا می‌خواهید سرور مجازی بخرید و سپس به‌دنبال سرور مجازی مناسب خودتان باشید.

شما باید ابتدا باید در نظر بگیرید، بودجه است که باید میزان بودجه خودتان را ارزیابی کنید و ببینید که کدام سرور مجازی بیشتر با بودجه مورد نظر شما تناسب دارد.

مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که تعیین کنید آیا نیروی متخصص برای مدیریت سرور دارید یا نیاز دارید تا مدیریت از سمت شرکت ارائه دهنده انتخاب شود؟

فاکتور بعدی که باید در نظر بگیرید، این است که ببینید آیا می‌خواهید تغییرات زیادی را در سرور انجام دهید یا خیر؟ اگر نیاز به اعمال تغییرات زیادی دارید، داشتن دسترسی روت می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

در گام بعدی شما باید انتخاب کنید که VPS خارجی می‌خواهید یا VPS ایرانی؟ بسته به نیاز خودتان و هدفی که دارید و نیز کاربرانتان، می‌توانید دیتاسنتر VPS خودتان را انتخاب کنید.

در زمان خرید سرور مجازی، حتماً به این نکته توجه داشته باشید که رم، حافظه، هارد و پردازنده ای که می‌خواهید، چقدر است و در نهایت با توجه به نیاز خودتان انتخاب کنید.

نوع سیستم عاملی که برای سرور مجازی خودتان می‌خواهید نیز مهم است؛ بنابراین باید تعیین کنید که VPS لینوکس می‌خواهید یا VPS ویندوز یا VPS میکروتیک؟

سخت افزار سرور مجازی که انتخاب می‌کنید نیز مهم است. به‌همین‌دلیل، سخت‌افزاری که نیاز دارید را باید انتخاب کنید.

میزان حافظه رم

فعالیتی که شما روی VPS انجام می دهید، در انتخاب میزان حافظه رم شما تأثیر گذار است. میزان حافظه فاکتور بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

میزان HDD

میزان فضای ذخیره‌سازی شما همان HDD است که فعالیت شما مهم ترین فاکتور در میزان HDD است. میزان HDD به صورت حداقلی و پیش‌فرض در شرکت‌های ارائه دهنده وجود دارد که شما می‌توانید میزان مورد نیازتان را به تقاضا کنید تا در اختیارتان قرار بگیرد.

میزان پردازنده یا همان CPU

پردازنده ای که مجازی سازها دراختیار شما قرار می‌دهند، از پردازنده‌های سرور های فیزیکی است که باید در انتخاب پردازنده و تعداد آن دقت کافی داشته باشید.

انتخاب دیتاسنتر مناسب VPS

در کنار رعایت نکاتی که برای خرید VPS در نظر می گیرید، باید یک سری نکات را هم در مورد انتخاب دیتاسنتر رعایت کنید؛ نکاتی که باید در زمان انتخاب دیتاسنتر در نظر داشته باشید، در زیر برایتان آورده ایم.

میزان امنیت شبکه دیتاسنتر

امنیت اولین و مهم ترین فاکتور در انتخاب دیتاسنتر است که باید در نظر داشته باشید تا امنیت سایت و داده هایتان حفظ شود. برخی از دیتاسنترها، از امنیت بالاتری برخوردار هستند، مانند دیتاسنتر OVH.

لوکیشن دیتاسنتر

این که شما VPS ایرانی بخرید یا خارجی، همگی بستگی به نیازهای شما دارد. یکی از عوامل تعیین کننده در لوکیشن دیتاسنتر، موقعیت مکانی کاربرانی است که وارد سایت شما می‌شوند.

پشتیبانی از ترافیک Warez

ترافیک های غیراستاندارد مانند ترافیک برنامه‌های کرک شده یا ترافیک های تست نفوذ، ترافیک وارز نام گرفته‌اند و اگر شما نیاز به ترافیک وارز دارید، حتماً باید دیتاسنتری که سرور مجازی ارائه می‌دهد، از این ترافیک ها پشتیبانی کند.

سرور مجازی از کجا بخریم؟

در این مقاله ما به ویژگی های یک سرور مجازی خوب و دیتاسنتر خوب اشاره کردیم و با مواردی که گفتیم، شما می‌توانید سرور مجازی مناسب خودتان را انتخاب کنید.

اما موردی که پیش می آید، این است که از کجا سرور مجازی بخریم؟

زمانی که می‌خواهید سرور مجازی خریداری کنید و از یک شرکت ارائه دهنده خریداری کنید، علاوه بر در نظر گرفتن مواردی که بیان کردیم، باید پشتیبانی را بررسی کنید.

اگر پشتیبانی شرکت ارائه دهنده شما خوب نباشد، زمانی که به مشکلی برخورد می‌کنید، ممکن است نتوانید از عهده مدیریت شرایط بربیایید و ممکن است کسب‌و‌کار شما با مشکل مواجه شود. بنابراین بسیار مهم است که پشتیبانی سرور به موقع پاسخ شما را بدهد و در کمترین زمان ممکن، مشکل پیش آمده را حل کند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد VPS چیست صحبت کردیم و تمامی جزئیات مربوطه را دراختیار شما قرار دادیم.

اگر قصد خرید سرور مجازی دارید و می‌خواهید تا به کمک سرور مجازی، سرعت سایتتان را بهبود دهید و مشکلات ناشی از هاست اشتراکی را بهبود دهید، بهترین گزینه برای شما VPS است.

VPS شما را از محدودیت های هاست اشتراکی در امان نگاه می دارد و هزینه های سنگین سرور اختصاصی را ندارد؛ بنابراین یک گزینه هوشمندانه است.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا