zoomit

۷ پرسش مهم در مورد تراکنش‌های بیت کوین

۷ پرسش مهم در مورد تراکنش‌های بیت کوین

شاید برای بسیاری از کاربران عادی اطلاع در مورد نحوه‌ی عملکرد شبکه‌ی بیت کوین، هش ریت و عملکرد ماینرها کاربردی نباشد، اما برای اکثر کاربران سؤالاتی در مورد نحوه‌ی محاسبه‌ی کارمزد انتقال و زمان آن وجود دارد. از طرفی ممکن است بارها تراکنش بیت کوین انجام داده و تا به حال با مشکل عدم تأیید تراکنش مواجه نشده باشید، اما سؤال این است در این مواقع چگونه می‌توان تراکنشی را بازیابی یا لغو کرد. در مقاله سعی کرده‌ایم به هفت سؤال مهم در مورد تراکنش‌های بیت کوین پاسخ بدهیم، با newslan همراه باشید.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  1. کارمزد تراکنش بیت کوین چقدر است
  2. کارمزد تراکنش بیت کوین چگونه تعیین می‌شود
  3. هر تراکنش بیت کوین چقدر زمان نیاز دارد
  4. چگونه می‌توان زمان تأیید تراکنش را بررسی کرد
  5. چگونه می‌توان سرعت تراکنش بیت کوین را بالا برد
  6. تراکنش تأیید نشده‌ی بیت کوین را چگونه می‌توان بازیابی یا لغو کرد
  7. اگر بیت کوین را به آدرس اشتباهی بفرستیم چه اتفاقی می‌افتد

۱. هزینه‌ی تراکنش بیت کوین چقدر است؟

هزینه‌ی تراکنش برابر اختلاف بیت کوین فرستاده‌شده و بیت کوین دریافت‌شده است. از نظر تئوری، کارمزد تراکنش (Transaction Fee)، سرعت تأیید تراکنش کاربر در بلاک چین را تعیین می‌کند. زمانی که ماینری بلاکی را در بلاک چین تأیید می‌کند، تمامی تراکنش‌های درون آن بلاک تأیید می‌شوند.

زمانی که بلاک جدیدی تأیید شد، ماینر تمامی هزینه‌های تراکنش و کمک هزینه‌های مرتبط (subside) را دریافت می‌کند. پاداش یک بلاک حاصل جمع هزینه‌های تراکنش به‌علاوه کمک هزینه‌ی بلاک است یعنی همان جایزه‌ی فعلی استخراج بلاک که پس از هر فرایند هاوینگ نصف می‌شود. از طرفی نرخ هش با هر هاوینگ نصف می‌شود، کاهش نرخ هش باعث افزایش هزینه‌ی استخراج بلاک جدید شده و در‌ نتیجه پاداش بلاک کاهش می‌یابد.

ازآنجاکه تأیید بلاک‌های جدید نیازمند توان محاسباتی و انرژی بالایی است، ماینرها با افزایش کارمزد، ترغیب می‌شوند. از طرفی حفظ امنیت شبکه، مستلزم باقی ماندن ماینرها در شبکه است، در همین راستا کارمزدهای تراکنش نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

از این لینک می‌توان میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین را مشاهده کرد، اما باید در نظر داشت، بعضی از صرافی‌ها کارمزد ثابتی را تعیین می‌کنند که برای مشاهده‌ی کارمزد برداشت بیت کوین به جداول کارمزد آن صرافی‌ها مراجعه کرد.


۲. کارمزدهای تراکنش بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه‌های تراکنش براساس حجم داده‌های تراکنش و ازدجام شبکه تعیین می‌شود.

ازآنجاکه هر بلاک بیت کوین تنها ۱ مگابایت داده می‌تواند در خود نگه دارد، تعداد تراکنش‌های هر بلاک محدود خواهد شد. بر این اساس برای تراکنش‌های بزرگتر، بلاک‌های داده‌ی بیشتری موردنیاز است، درنتیجه تراکنش‌های مهم‌تر براساس بایت محاسبه می‌شود.

زمانی که از کیف پول دیجیتال خود می‌خواهید مقداری بیت کوین ارسال کنید، کیف پول معمولاً امکان تعیین نرخ کارمزد را به شما می‌دهد، در برخی کیف پول‌ها برای مشاهده‌ی این قسمت باید وارد تنظیمات پیشرفته شد. این کارمزد براساس ساتوشی به ازای واحد داده تعیین می‌شود که توسط تراکنش شما در بلاک چین مصرف می‌شود و با sats/vByte نشان داده می‌شود. هر بیت کوین معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است. نرخ گفته شده سپس در اندازه‌ی تراکنش شما ضرب شده و هزینه‌ی تراکنش نهایی محاسبه می‌شود.

اگر می‌خواهید تراکنش‌تان فورا تأیید شود، ممکن است مقدار کارمزد پرداختی تغییر قابل توجهی کند. اگر نمی‌خواهید منتظر بمانید با صرف دو sats/vByte، معمولاً تراکنشتان در طول یک روز یا یک هفته تأیید می‌شود.

هزینه‌های تراکنش همچنین سرعت تأیید تراکنش را تعیین می‌کند. زمانی که کاربر تراکنشی را آغاز می‌کند، این تراکنش وارد memepool می‌شود یعنی استخری از تراکنش‌ها که هنوز توسط در بلاک چین ثبت نشده‌اند و در حافظه موقت نگه‌داری می‌شوند.

پس از قرار گرفتن تراکنش در مِم پول، ماینرها براساس بالاترین کارمزد پرداخت شده، تراکنش را انتخاب می‌کنند. زمانی که صفی طولانی از تراکنش‌های در انتظار تأیید برای ماینرها وجود دارد، ماینرها تراکنشی را که بیشترین کارمزد را پرداخت کرده در بلاک چین ثبت می‌کنند. زمانی که تعداد تراکنش‌ها در شبکه کاهش بیابد، هزینه‌های تراکنش نیز کاهش خواهد یافت.

صرافی‌های ارز دیجیتال بیت کوین که واسط بین خریداران و فروشندگان هستند، کارمزدها را به دو شیوه تعیین می‌کنند: کارمزد ثابت به ازای هر تراکنش یا درصدی از کل حجم تراکنش انجام شده در ۳۰ روز گذشته. صرافی‌ها از ساختاری پله‌ای برای محاسبه‌ی کارمزدهای تراکنش استفاده می‌کنند.

کارمزدها طوری طراحی می‌شود که کاربران را تشویق به خرید و فروش مداوم رمزارز کند، درنتیجه هزینه‌های تراکنش‌های با ارزش بالا و مداومت زیاد، کاهش می‌یابد. کارمزدها برای تراکنش‌های ناچیز و با تداوم کم، معمولاً بیشتر است.


۳. تأیید تراکنش بیت چقدر طول می‌کشد؟

میانگین زمان مورد نیاز برای انجام تراکنش بیت کوین، تحت تأثیر عواملی مانند مجموع فعالیت شبکه، هش ریت و کارمزد تراکنش بستگی دارد.

میانگین زمان انجام تراکنش بیت کوین حدود ده دقیقه است، اما این زمان می‌تواند به‌شدت دچار تغییر شود، اگر شبکه‌ی بیت کوین دچار ازدحام شود، تراکنش‌های تأیید نشده در مم‌پول روی هم تنلبار می‌شوند. کاربران مجبورند برای انجام سریع‌تر تراکنش، کارمزد بیشتری بپردازند، مشابه این اتفاق در فروردین ۱۴۰۰ (آوریل ۲۰۲۱) رخ داد، یعنی زمانی که میانگین هزینه‌های تراکنش بیت کوین به بیش از ۵۸ دلار رسید.

کارمزدها در بیت کوین

نمودار میانگین هزینه‌ی تراکنش بیت کوین. منبع: Ycharts

بااین‌حال هزینه‌ی تراکنش‌ها تا آبان همان سال (نوامبر ۲۰۲۱) با کاهشی ۵۷٫۹۷ ٪ از ۴٫۴ به ۱٫۸ دلار رسید. بعضی از عوامل می‌تواند علت این کاهش کارمزد باشد. یکی از آن‌ها رشد سریع شبکه‌ی لایتنینگ بیت کوین است که به تراکنش‌ها امکان انجام خارج از بلاک چین را می‌دهد، این عامل مانند کاتالیستی عمل می‌کند. دلیل دیگر کاهش کارمزد می‌تواند به کاهش علاقه‌ی ماینرها به پردازش تراکنش‌ها و بدبین شد آن‌ها می‌تواند باشد، درنتیجه‌ی سختی استخراج شبکه نیز کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده‌ی سختی تأیید تراکنش بیت کوین است.

مقاله مرتبط:

  • شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

کاهش ازدحام مم‌پول نیز عامل دیگر پایین آمدن هزینه‌های تراکنش است. زمانی که تراکنشی را به شبکه‌ی بیت کوین اضافه می‌کنید، تا زمان تأیید، در مم‌پول باقی می‌ماند. ازآنجاکه اندازه‌ی هر بلاک بیت کوین تنها ۱ مگابایت است، مم‌پول بزرگ می‌تواند باعث تشویق ماینرها به تأیید تراکنش‌های پرسودتر شود. دقت کنید اندازه بلاک بیت کوین می‌تواند براساس تصمیم شبکه بیشتر یا کمتر شود.


۴. چگونه می‌توان زمان تأیید تراکنش بیت کوین را بررسی کرد؟

زمان تراکنش بیت کوین

وب‌سایت‌های blockchain.com و Statista دو منبع مفید برای تخمین زمان متوسط برای تکمیل تراکنش بیت کوین هستند.

هزینه‌های تراکنش معمولاً براساس ساتوشی بیان می‌شوند. دقت کنید در صورتی که کارمزد کمی را برای تراکنش در نظر بگیرید، این ریسک وجود دارد که تراکنش شما در فهرست بلندبالای تراکنش‌های تأییدنشده باقی بماند. بااین‌حال، اگر شبکه دچار سکون شود این شانس وجود دارد که تراکنش تأیید شود، اما این ریسک ارزش امتحان ندارد.


۵. چگونه می‌توان سرعت تراکنش بیت‌کوین را بالا برد؟

علاوه بر روش افزایش سرعت تراکنش بوسیله‌ی پرداخت کارمزد بیشتر که در ادامه به آن اشاره می‌شود، استراتژی دیگر ارسال بیت کوین در ساعت‌های کم‌باری شبکه است. از‌ طریق چارت سایز مم پول از سایت blockchain.com می‌توان زمانی که تعداد تراکنش‌های تأیید نشده به حداقل مقدار خود می‌رسد را مشاهده کرد.

BTC Nitro راهی برای افزایش سرعت تراکنش‌های بیت کوین است. BTC Nirto تراکنش شما را در چندین گره بیت کوین در سراسر دنیا، بازپخش می‌کند و با گذاشتن مجدد آن در صف، به ماینرها یادآوری می‌کند که تراکنش آماده‌ی پردازش است. در این وب‌سایت می‌توان به دو روش رایگان یا پولی، سرعت انجام تراکنش را بالا برد.

وب‌سایت دیگر به صورت رایگان می‌توان سرعت تراکنش بیت کوین را بالا برد، BitAccelerate است. به‌سادگی، ID تراکنش بیت کوین (TXID) را نوار مربوطه وارد کرده و Accelerate را انتخاب کنید، با این کار تراکنش ازطریق سرویس‌های این وب‌سایت در گره‌های بیت کوین بازنشر می‌شود. در این وب‌سایت اشاره شده تا زمان تکمیل تراکنش، هر شش ساعت یک بار، عمل گفته‌شده را انجام دهید.


۶. چگونه می‌توان تراکنش‌های تأیید نشده‌ی بیت کوین را بازیابی یا اصلاح کرد؟

مشکل تراکنش تأیید نشده‌ی بیت کوین را می‌توان به دو طریق حل کرد: به‌وسیله‌ی «پروتکل جایگزینی رایگان (RBF)» یا «پرداخت دوباره ازطریق افزایش کارمزد»‌.

تراکنش بیت کوین زمانی که تأیید شد، دیگر قابل‌بازگشت نیست. اما آیا می‌توان تراکنش بیت کوین را لغو کرد؟

بله، تراکنش‌های تأیید نشده‌ی را در صورتی که بلاک چین در عرض ۲۴ ساعت آن را تأیید نکرده باشد، می‌توان لغو کرد. تراکنش زمانی تأییدنشده در نظر گرفته می‌شود که حداقل سه ماینر در طی فرایند استخراج، تمام تراکنش‌ها را تأیید نکرده باشند. اگر در طی این بازه، تراکنشتان تأیید نشد، می‌توانید آن را لغو کنید.

می‌توان با استفاده از پروتکل RBF برای بار دوم، تراکنش بیت کوین را در کل شبکه منتشر کرد اما باید بیشتر هزینه کرد. در‌ نتیجه ماینرها می‌توانند تراکنش را زودتر تأیید کنند، تراکنش قبلی را لغو و تراکنش جدیدتر را شروع کنند.

باید دقت کرد که آیا والت بیت کوین شما از پروتکل RBF پشتیبانی می‌کند یا نه. قبل از ارسال بیت کوین، می‌توان بررسی کرد که آیا کیف پول شما چنین امکانی دارد تا در صورت لزوم از آن استفاده کرد. والت‌های الکتروم و سامورائی و بیت کوین کور از ‌جمله والت‌های نرم‌افزاری و ترزور والت سخت‌افزاری است که از RBF پشتیبانی می‌کند.

اگر کیف پولتان از پروتکل RBF پشتیبانی نمی‌کند، باید از گزینه‌ی پرداخت مجدد (double-spend) استفاده کرد، در این روش تراکنشی جدید با همان مقدار قبلی ایجاد کنید. این به معنی ارسال مجدد بیت کوین با کارمزدی بیشتر است. ماینرها اغلب مواقع تراکنش جدید را قبول کرده و تراکنش قبلی را برگشت می‌دهند.


۷. اگر بیت کوین را به آدرس اتریوم بفرستید چه اتفاقی می‌افتد؟

از نظر فنی، نمی‌توان بیت کوین (BTC) را به کیف پول اتریوم یا اتر (ETH) را به کیف بیت کوین فرستاد. اغلب کیف پول‌ها قبل از این کار به شما اخطار می‌دهند.

مقاله‌های مرتبط:

  • سرنوشت ماینرها بعد از رسیدن به ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج [همراه با ویدئو]

بیت کوینی که به والت اتریوم فرستاده شود، از‌دست‌رفته و غیرقابل بازیابی است. قبل از ارسال بیت کوین یا اتر، مطمئن شوید که آدرس مقصد را درست وارد کرده‌اید، در غیراین صورت ریسک از دست دادن تمام سرمایه‌تان وجود دارد.

بااین‌حال پرداخت‌ها گاهی در شرایط غیرمعمول تأیید می‌شود، برای مثال اگر بیت کوین را به والت لایت کوین بفرستید ازآنجاکه آدرس‌های هر دو با عدد ۳ شروع می‌شود، احتمال قبول تراکنش وجود دارد ولی به دلیل نوع آدرس اشتباه، سرمایه از دست می‌رود.

آیا تا به حال برای شما نیز پیش آمده که تراکنش‌های بیت کوینتان تأیید نشود؟ در این مواقع از کدام یک از روش‌ها استفاده کرده‌اید؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا