zoomit

گیاهان گلدار از سیارک قاتل دایناسورها جان سالم به در بردند

گیاهان گلدار از سیارک قاتل دایناسورها جان سالم به در بردند

اگر ۶۶ میلیون سال پیش به آسمان نگاه می‌کردید، ممکن بود برای کسری از ثانیه نور درخشانی را ببینید که به سمت زمین می‌آید و درنهایت با آن برخورد می‌کند. برخورد سیارک قاتل دایناسورها با زمین در فصل بهار رخ داد و پایان عصر مزوزوئیک را رقم زد. اگر به نحوی از برخورد اولیه جان سالم به در می‌بردید، شاهد ویرانی‌های پس از آن می‌بودید: توفان‌های آتش، سونامی‌های عظیم و زمستان هسته‌ای که مدت‌ها ادامه داشت.

سلطنت ۱۸۰ میلیون ساله دایناسورهای غیرپرنده در یک چشم برهم زدن به پایان رسید و حداقل ۷۵ درصد از گونه‌هایی که همراه دایناسورها روی زمین زندگی می‌کردند، نیز نابود شدند. در پی این رویداد که به «انقراض جمعی کرتاسه-پالئوژن» معروف است، زمین وارد عصر جدیدی شد. اکوسیستم‌ها دوباره احیا شدند، اما اشکال حیات ساکن در آن‌ها با گذشته تفاوت داشت.

بسیاری از گونه‌های نمادین قبل از انقراض کرتاسه-پالئوژن را فقط می‌توان در موزه‌ها دید. تیرانوسورس رکس، دایناسورهای سرده ولاسی‌رپترها و اژدهای بالدار سرده کتزلکوآتلوس از برخورد سیارک جان سالم به در نبردند و در اعماق تاریخ ماندند.

اگر در فضای بیرون قدم بزنید و گل‌های رز را بو کنید، در حضور تبارهای باستانی خواهید بود که در خاکستر انقراض کرتاسه-پالئوژن شکوفا شدند. اگرچه گونه‌های امروزی گل رز گونه‌هایی نیستند که زمانی در کنار تیرانوسورس رکس زندگی می‌کردند، تبار آن‌ها یعنی خانواده رزاسه ده‌ها میلیون سال قبل از برخورد سیارک ظاهر شد.

فسیل‌ها نشان می‌دهد بیشتر خانواده‌های گیاهان گلدار قبل از برخورد سیارک ظاهر شده بودند. به‌نوشته‌ی وب‌سایت کانورسیشن، اجداد ارکیده‌های تزئینی، خانواده‌های ماگنولیا و گل ساعتی، خانواده سیب‌زمینی و گندمیان، کاسنیان و نعناعیان همه در زمان دایناسورها وجود داشتند. درواقع، انقراض کرتاسه-پالئوژن ممکن است به تکامل انفجاری گیاهان گلدار و رسیدن آن‌ها به ۲۹۰ هزار گونه امروزی کمک کرده باشد.

مشخص نیست گیاهان گلدار چگونه موفق شدند از انقراض جمعی مذکور جان سالم به در ببرند. گیاهان گلدار که بسیار شکننده هستند، نمی‌توانند برای فرار از شرایط سخت پرواز کند یا بدوند. هستی آن‌ها به نور خورشید متکی است که در آن زمان کاهش پیدا کرده بود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا