zoomit

سهم شرکت‌ها از درآمد صنعت تراشه؛ اینتل اول شد، اپل بالاتر از مدیاتک قرار گرفت

سهم شرکت‌ها از درآمد صنعت تراشه؛ اینتل اول شد، اپل بالاتر از مدیاتک قرار گرفت

گزارش جدید Omdia نشان می‌دهد که کل درآمد صنعت نیمه‌هادی با کاهش ۹ درصدی از ۵۹۷٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۴۴٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید. این کاهش پس از دو سال رشد بی‌سابقه در صنعت تراشه اتفاق می‌افتد که ماهیت چرخه‌ای بازار نیمه‌هادی‌ها را برجسته می‌کند.

رشد گسترده‌ی بازار نیمه‌هادی‌ و افزایش تقاضا برای تراشه‌ها در دوران کرونا که منجر به کمبود و افزایش قیمت پردازنده در بازار شده بود، اکنون معکوس شده است.

کلیف لیمباخ، تحلیلگر ارشد Omdia، می‌گوید: «تقاضا برای نیمه‌هادی‌ها به‌دلیل عوامل کلان اقتصادی کاهش یافته درحالی‌که حجم عرضه‌ی آن‌ها افزایش یافته است.»

در سال ۲۰۲۳ با وجود رکود کلی در صنعت نیمه‌هادی‌، هوش مصنوعی به‌عنوان یک محرک قابل توجه ظاهر شد و شرکت‌هایی مانند انویدیا برنده‌ی واضح در این حوزه بودند. تیم سبز با رشد سه برابری، سهم خود از کل درآمد صنعت تراشه را به ۹ درصد رساند.

اینتل همچنان بازیگر مهمی در صنعت تراشه محسوب می‌شود. ۹٫۴ درصد از درآمد این صنعت در سال ۲۰۲۳ به تیم آبی تعلق داشت. سامسونگ و کوالکام به‌ترتیب سهم ۸٫۱ و ۵٫۷ درصد داشتند.

نکته‌ی قابل توجه، سهم ۳٫۴ درصدی اپل از درآمد‌ صنعت تراشه‌ است که از سهم شرکت‌هایی مانند مدیاتک بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد اپل سیلیکون موفقیت زیادی برای غول فناوری آمریکایی به‌همراه داشته است.

سال گذشته صنعت خودرو نفوذ بیشتری در بازار نیمه‌هادی‌ پیدا کرد و با رشد بیش از ۱۵ درصد، درآمد خود را به بیش از ۷۵ میلیارد دلار رساند. افزایش توسعه‌ی خودروهای الکتریکی و فناوری‌های خودران باعث افزایش تقاضا برای تراشه‌های پیشرفته‌تر در این بخش شده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا