zoomit

دیمون HSR رونمایی شد؛ موتورسیکلت سبک‌وزن و تمام‌برقی

دیمون HSR رونمایی شد؛ موتورسیکلت سبک‌وزن و تمام‌برقی

استارتاپ کانادایی Damon Motorcycles که در سال ۲۰۱۷ در ونکوور تأسیس شد، زمانی یکی از بحث‌برانگیزترین نام‌ها در صنعت موتورسیکلت بود. این شهرت به لطف دو مدل تمام‌برقی HyperSport و HyperFighter به دست آمد که آمده بودند تا نشان دهند دوران موتورهای بنزینی پرقدرت به پایان رسیده است.

با گذشت زمان و نبود محصول جدید، توجه‌ها به دیمن کمتر شد، اما حالا این برند با معرفی سومین مدل خود، دوباره به تیتر خبرها برگشته است. موتورسیکلتی با نام HSR (مخفف HyperSport Race) و به‌طور خاص برای پیست و مسابقه طراحی شده است.

دیمن می‌گوید HSR برای موتورسوارانی ساخته شده است که سطح کنترل و دقت گرندپری را می‌خواهند. این مدل نسبت به نسخه‌ی استاندارد، کاهش وزن چشمگیری داشته است و حالا فقط ۱۵۵ کیلوگرم وزن دارد. برای رسیدن به این هدف، مهندسان از چرخ‌های فیبرکربنی ۱۷ اینچی، فریم آلومینیومی یک‌تکه و بسته‌ی باتری فشرده با سیستم خنک‌کننده‌ی مایع و معماری ۴۰۰ ولتی استفاده کرده‌اند.

هرچند دیمن هنوز جزئیات فنی کامل قوای محرکه را منتشر نکرده است، اما باتوجه به مشخصات مدل استاندارد، می‌توان انتظار عملکردی نزدیک به آن داشت. HyperSport معمولی با موتور ۲۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر، به سرعت ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت و بُرد ۳۲۲ کیلومتر می‌رسد.

به‌نوشته‌ی AutoEvolution، در طراحی HSR از شاسی الهام‌گرفته از موتو۲ استفاده شده است که فاصله‌ی محوری ۱۴۰۰ میلی‌متری دارد و با سیستم تعلیق مخصوص شامل فورک ۴۳ میلی‌متری Öhlins در جلو و کمک‌فنر مشابه در عقب پشتیبانی می‌شود. ارتفاع زین از زمین ۸۳۰ میلی‌متر و فاصله‌ی کف موتور تا زمین ۱۵۰ میلی‌متر است. ترمزهای دوبل شناور ۳۲۰ میلی‌متری در جلو نیز وظیفه‌ی توقف را بر عهده دارند.

موتورسیکلت HSR از سیستم Damon I/O بهره می‌برد؛ فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی که میلیون‌ها داده‌ی محیطی و حرکتی را به تحلیل‌های قابل‌استفاده برای بهبود عملکرد، نگهداری پیش‌بینی‌شده و دسترسی API برای ادغام با سیستم‌های دیگر تبدیل می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

هنوز مشخص نیست HSR چه زمانی وارد پیست‌های مسابقه خواهد شد، اما درصورتی‌که عملکرد HyperSport معیار باشد، باید انتظار یکی از سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین موتورسیکلت‌های برقی جهان را داشت. در تست‌های گذشته، نسخه‌ی استاندارد این موتور با مدل بنزینی ۱۰۰۰ سی‌سی رقابت کرد و تقریباً به همان شتاب و سرعت ۲۷۰ کیلومتر‌بر‌ساعت دست یافت؛ آن هم بدون هیچ‌کدام از سیستم‌های کمکی موتورهای احتراقی مانند کنترل لغزش یا ABS پیچ‌گرد.

درحال حاضر مدل‌های مختلف HyperSport با قیمت بین ۲۳ تا ۴۵ هزار دلار و HyperFighter بین ۲۲ تا ۴۰ هزار دلار به‌فروش می‌رسند. به‌نظر می‌رسد HSR گام بعدی دیمن برای اثبات برتری موتورهای الکتریکی در دنیای سرعت باشد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا