مديريت ICT

دشواری‌های تعدیل کارمندان در اروپا برای آمازون و گوگل

دشواری‌های تعدیل کارمندان در اروپا برای آمازون و گوگل

در آمریکا شرکت‌ها می‌توانند اخراج گسترده کارمندان را اعلام کرده و ظرف مدت چند ماه، صدها، بلکه هزاران کارمند را مرخص کنند. در این بین، در اروپا، اخراج‌های دسته جمعی در شرکت‌های فناوری به دلیل قوانین حمایتی نیروی کار، متوقف مانده است زیرا این قوانین عملا اخراج افراد در بعضی از کشورها را بدون مشورت قبلی با گروه‌های حامی کارمندان، غیر ممکن می‌کند. این امر هزاران کارمند فناوری که نمی‌دانند آیا مذاکرات به نفع آنها می‌شود یا یا به مدت نامعلوم ادامه پیدا می‌کند را در برزخ نگه داشته است.

به گزارش نیوزلن از ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: در فرانسه، آلفابت که شرکت مادر گوگل است، در حال حاضر مشغول مذاکره برای کاهش تعداد کارمندان از طریق خروج داوطلبانه بوده و بسته‌های پایان خدمتی را عرضه کرده که امیدوار است به حد کافی سخاوتمندانه باشد تا کارمندان را به ترک شرکت مجاب کند.

یک منبع آگاه گفت: آمازون با دادن پیشنهاد یک سال حقوق، تلاش کرده است بعضی از مدیران ارشد آنجا را به استعفا تشویق کند و به کارمندانی که می‌خواهد شرکت را ترک کنند، مرخصی داده تا بتوانند سهامشان را واگذار کنند و پاداش بگیرند.

اما در کشورهای فرانسه و آلمان که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین کار در اتحادیه اروپا را دارند، گوگل سرگرم مذاکره با شوراهای کاری است. شوراهای کاری، گروه‌های ویژه شرکتی هستند که نمایندگان منتخب کارمندان با مدیریت درباره مسائل نیروی کار مذاکره می‌کنند. بر اساس قانون، شرکت‌ها ملزم هستند با این شوراها پیش از انجام اخراج‌ها مذاکره کنند که این مذاکرات گاهی طولانی شده و شامل جمع آوری اطلاعات مذاکره و رجوع احتمالی است. به دلیل این الزامات، زیرمجموعه‌های گوگل در آلمان و فرانسه، آخرین واحدهای این شرکت خواهند بود که تعدیل نیرو انجام می‌دهند؛ البته اگر تعدیلی در کار باشد.

گوگل با تایید این مذاکرات، به بلومبرگ گفت: به دنبال برنامه ریزی اخراج یا انجام اخراج در رومانی، یونان یا اتریش نیست. سخنگوی گوگل در پاسخ به پرسشهای بلومبرگ گفت که ما با دقت و به تفکیک در هر کشوری که تعدیل نیرو انجام می‌گیرد، کار می‌کنیم تا به الزامات قانونی محلی که در هر کشوری متفاوت، پیچیده و زمانبر است، پایبند بمانیم.

در پاریس که گوگل حدود ۱۶۰۰ کارمند دارد، یک شورای کاری سرگرم مذاکره با این شرکت در خصوص تعداد کارمندان و و موقعیت‌هایی است  که در برنامه خروج دسته جمعی داوطلبانه قرار خواهند گرفت. افراد مطلع از این فرآیند می گویند هنوز تا چند هفته دیگر با راه حل فاصله داریم و در این فاصله، اوضاع طبق معمول پیش می‌رود. یک کارمند در این رابطه گفت: مدیریت روشن کرده که هیچ کس به زور وادار به ترک شرکت نخواهد شد.

در مقابل، در انگلیس که قوانین کار به آن اندازه سختگیرانه نیست، ۵۰۰ نفر از ۸۰۰۰ گوگلی باید این شرکت را ترک کنند که معادل نرخ تعدیل شش درصدی مطابق با هدف جهانی این شرکت است. به گفته متیو والی، نماینده اتحادیه “یونایتد دِ یونیون”، مذاکره با شوراهای کار، به بسته‌های پاداش محرمانه منجر خواهد شد اما تعداد کارمندانی که قرار است این شرکت را ترک کنند، قابل مذاکره نیست. وی با اشاره به ادامه پروسه چانه‌زنی گفت: آنها تلاش می‌کنند حداقل‌های قانونی را انجام دهند.

همین وضعیت در دوبلین که اتحادیه‌ها مدعی هستند گوگل به دنبال حذف ۲۴۰ کارمند است و زوریخ که اتحادیه‌ها می گویند تعداد کارمندان اخراج بیش از ۲۰۰ نفر است، صدق می‌کند.

کارمندان گوگل به تازگی یک شورای کاری فرامرزی برای کشورهای اتحادیه اروپا راه اندازی کرده اند که شامل بریتانیا و سوئیس می‌شود. انتظار می‌رود این شورا تا حدود شش ماه دیگر عملیاتی شود و در مشاوره‌های آینده، صدای جمعی قدرتمندی خواهد بود. به گفته والی، این نشان‌دهنده تغییر بزرگ است زیرا این شرکت باید به کارمندان نسبت به سازماندهی مجدد، خیلی قبل‌تر اطلاع‌رسانی کند. این شورای کار اروپایی متشکل از نمایندگانی خواهد بود که کارمندان گوگل هستند و برای یک دوره چهار ساله فعالیت خواهند کرد. طبق اسناد، اعضای شورا با مدیریت گوگل ارتباط خواهند داشت و مقر آن در دوبلین است.

پاول کول، رئیس اجرایی اتحادیه کارگران آلفابت و مهندس نرم افزاری گوگل در نیویورک می‌گوید: اگرچه استانداردهای مختلف رفتار، شکاف میان کارمندان گوگل در سراسر جهان ایجاد نکرده است، افراد متوجه شده اند که آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد، در مقایسه با فرانسه و آلمان متفاوت است. مشاهده این که اوضاع در کشورهای دیگر متفاوت است، برای افراد در آمریکا الهام بخش بوده و نشان می‌دهد برای چه چیزی می‌توانند مبارزه کنند.

کاهش مشاغل فقط شامل حال کارکنان فناوری نبوده است. بر اساس تحقیقات بلومبرگ، مدیران در سراسر جهان، در فاصله اکتبر تا مارس، حدود نیم میلیون کارمند را اخراج کردند. با این حال، اخراج‌ها در صنعت فناوری بسیار شدید بوده و بسیاری از شرکت‌های فناوری به توسعه بیش از حد پس از مشاهده افزایش ترافیک در دوران قرنطینه‌های کووید-۱۹ معترف شده اند. هنگامی که بازگشایی مدارس، ادارات و فروشگاه‌ها آغاز شد، رشد خدمات مبتنی بر وب از استفاده از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا برنامه‌های تحویل غذا به شدت کاهش یافت و مدیران را وادار کرد به ارزیابی مجدد چشم اندازهای خود بپردازند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بیش از ۱۷۰ هزار کارمند فناوری تمام وقت در اروپا و انگلیس توسط آمازون، آلفابت و متا استخدام شده‌اند و مهندسان نرم افزار معمولا نصف همتایان خود در آمریکا حقوق می‌گیرند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا