zoomit

کمبود تراشه احتمالاً روی تولید نمایشگر آیفون‌های اپل تأثیر می‌گذارد

کمبود تراشه احتمالاً روی تولید نمایشگر آیفون‌های اپل تأثیر می‌گذارد

گزارشی تأییدنشده ادعا می‌کند وضعیت بغرنج بازار تراشه روی تراشه‌های درایور نمایشگر نیز اثر گذاشته و به موجب این اتفاق مشکلاتی برای تولید نمایشگر آیفون‌های اپل ایجاد شده است. ۹to5Mac می‌نویسد کمبود تراشه، تولید نمایشگر آیفون‌ها را در ماه جاری و ماه آینده‌ی میلادی متأثر خواهد کرد. انتظار می‌رود میلیون‌ها پنل نمایشگر از این اتفاق متأثر شوند.

این نخستین باری نیست که کمبود تراشه در سطح جهان مشکلاتی برای صنایع دیگر ایجاد می‌کند. عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا وضعیت تأمین تراشه در بازار در حالت بحرانی قرار بگیرد. در دوران دنیاگیری ویروس کرونا تقاضا برای محصولات فناوری‌محور افزایش یافت و در پی آن شاهد افزایش تقاضا برای تراشه‌ها بودیم.

همچنین ویروس کرونا کارخانه‌های زیادی را تعطیل کرد و حجم تولید تراشه‌ها را کاهش داد. تقاضا برای تراشه از سوی خودروسازان نیز افزایش پیدا کرده، چون خودروهای امروزی بیشتر از هر زمان دیگری به تراشه‌ها وابسته هستند.

مشکل کمبود تراشه صرفاً به پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی خلاصه نمی‌شود و تراشه‌های بسیار معمولی‌تری نظیر درایور نمایشگر و سیستم‌های مدیریت قدرت را نیز در بر می‌گیرد. این تراشه‌‌ها که نسبت‌ به پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی ساده‌تر هستند در تنوع بالایی از محصولات امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اپل نیز به‌صورت گسترده از این نوع تراشه‌ها استفاده می‌کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، مدتی پیش اعلام کرد محدودیت تأمین تراشه در هر یک از دو فصل اخیر ۶ میلیارد دلار برای شرکت کوپرتینویی هزینه‌بر شده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • بهبود بحران کمبود تراشه فقط با گذشت زمان ممکن است
  • چرا داستان کمبود تراشه ادامه دارد؟

رسانه‌ی The Elec در گزارشی می‌نویسد حداقل یکی از تأمین‌کنندگان پنل‌های OLED آیفون‌های اپل، از کمبود تراشه‌ی درایور نمایشگر «ضربه‌ی بدی» متحمل شده است. این رسانه به‌طور مشخص‌تر به شرکت چینی BOE اشاره می‌کند و می‌گوید این شرکت هم‌اکنون با مشکلاتی برای تولید پنل OLED آیفون دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

BOE که یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی نمایشگر محسوب می‌شود در ابتدا برنامه داشت در سال جاری میلادی بیش از ۴۰ میلیون پنل OLED برای آیفون‌ها تولید کند. با در نظر گرفتن شرایط فعلی، دور از انتظار است که BOE به اهدافش دست یابد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تعداد نهایی پنل‌های OLED تولیدشده توسط BOE در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون واحد نزدیک‌تر باشد.

گفتنی است سامسونگ اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی نمایشگر برای اپل شناخته می‌شود و ال جی و BOE به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا