zoomit

رپد بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد

فقدان اکوسیستم دیفای بومی در بلاک‌چین بیت کوین باعث شده است تلاش‌هایی برای ایجاد ارتباط بین بلاک‌چین‌های قدیمی انجام شود. تحقیقات در این حوزه هنوز ادامه دارد؛ اما جامعه‌ی بیت کوین از نسخه‌ی توکن‌شده‌ی این ارز دیجیتال برای ایجاد یک دروازه‌ی موقت برای ورود به بازارهای نوظهور دیفای بهره می‌برد. در این راهنما قصد داریم اهمیت این راهکار و مراحل مربوط به تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین را توضیح بدهیم.

توکن‌ رپد شده (Wrapped Tokens) چیست؟

به گزارش کوین‌مارکت‌کپ، توکن‌های رپد شده، نوعی دارایی دیجیتال تحت وثیقه محسوب می‌شوند که با نسبت یک‌به‌یک، به سایر ارزهای دیجیتال وابستگی دارند. این نوع توکن‌ها مثل استیبل کوین‌ها، ارزش دارایی زیرین خود را دنبال می‌کنند. تفاوت اصلی این است که وثیقه‌ها معمولا دارایی‌های دیجیتال بی‌ثبات محسوب می‌شوند ولی ارزهای فیات ارزش ثابتی دارند. هدف از تولید توکن‌های رپد شده، ارتقاء قابلیت همکاری با نسخه‌های بومی ارزهای دیجیتال در شبکه‌های مختلف است. به‌عبارت دیگر، این تکنیک امکان انتقال نقدینگی بین دو یا چند شبکه‌ی بلاک‌چین را از نظر فنی ممکن می‌سازد.

این تغییر برای دیفای منافع زیادی به‌ همراه داشته است. با ظهور توکن‌های رپد شده، انتقال نقدینگی به اکوسیستم‌های دیفای بسیار آسان‌ شده است و به‌ همین دلیل شاهد افزایش حجم نقدینگی این حوزه بوده‌ایم که اکنون از حجم بازار بیت کوین نیز فراتر رفته است.

رپد بیت کوین چیست؟

wbtc

با توجه به تعریف توکن‌های رپد شده، می‌توان استنباط کرد که نسخه‌ی رپد بیت کوین، نمایانگر بیت کوین در بلاک‌چین‌های پشتیبانی‌کننده از قراردادهای هوشمند مثل اتریوم و بایننس چین است. این دارایی دیجیتال، نسخه‌ی رمزنگاری‌‎شده‌ی بیت کوین است که با استانداردهای توکن‌های بلاک‌چین‌های پشتیبانی‌کننده از دیفای، مطابقت دارد. نمونه‌ی بارز این نوع توکن‌ها، رپد بیت کوین (WBTC) است؛ یک توکن مبتنی بر ERC-20 که به اکوسیستم بومی اتریوم و بیت کوین متصل شده.

چرا رپد بیت کوین؟

بیت کوین از سال‌ها قبل تاکنون، برتری خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار حفظ کرده است. امنیت این شبکه بسیار بالا است و درجه‌ بی‌نظیری از تمرکززدایی ارائه می‌دهد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران جدید، قبل از ورود به بازار آلت کوین‌ها، بیت کوین خریداری می‌کنند.

این در حالی است که دیفای فرصت‌هایی ایجاد کرده که به بلاک‌چین‌های پشتیبانی‌کننده از قراردادهای هوشمند متکی است. با توجه به اینکه بیت کوین همچنان به‌عنوان اکوسیستمی محرمانه عمل می‌کند، غیر ممکن به‌ نظر می‌رسد که دارندگان این ارز دیجیتال، بدون کنار گذاشتن موقعیت بیت‌کوین‌های خود، بتوانند مستقیما وارد بازار دیفای شوند و به ارزهای دیجیتال سازگار با این فناوری دسترسی یابند.

با استفاده از رپد بیت کوین، می‌توان ضمن حفظ ارزش معادل بیت کوین آن، از این توکن در بازارهای مالی غیر متمرکز (دیفای) استفاده کرد.

به‌طور واضح، دارندگان بیت کوین به‌ دلیل هزینه‌های اضافه‌ی مرتبط با این نوع مبادلات و ریسک‌هایی که در نگه‌داری توکن‌های دیفای وجود دارد، ورود به این بازار را مشکل می‌دانند. توکن‌های دیفای نسبت به بیت کوین، رمزارزهایی ناپایدارتر و کم‌تر ثابت‌شده‌ای محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر، طرفداران و توسعه‌دهندگان دیفای، اهمیت ورود سرمایه از بازار بیت کوین را به‌خوبی درک کرده‌اند. این نهاد‌ها به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای کاهش موانع ورود به بازار دیفای، روش‌های مختلفی برای استفاده از بیت‌ کوین در اتریوم و سایر بلاک‌چین‌های سازگار با قراردادهای هوشمند، طراحی کرده‌اند.

این سیستم‌ها، پیوند یک‌به‌یک بین بیت کوین و نسخه‌ی توکن‌دار این دارایی دیجیتال را حفظ می‌کنند. سیستم‌های یادشده در اصل بیت کوین‌های توکن‌شده را از طریق بلاک‌چین‌هایی که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کنند، در دسترس افراد قرار داده‌اند.

به‌عنوان مثال، رپد بیت کوین (WBTC) تا به‌ این لحظه، محبوب‌ترین نسخه‌ی بیت کوین است که می‌توان از آن در دیفای استفاده کرد. این توکن همواره نشان‌دهنده‌ی قیمت بازار بیت کوین است و بنابراین دارندگان آن علاوه‌ بر حفظ ارزش اصلی‌اش، می‌توانند از رپد بیت کوین در بازارهای دیفای استفاده کنند و نگران بی‌ثباتی موجود در سایر ارزهای حوزه‌ی دیفای نباشند.

نحوه‌ی رپد کردن بیت کوین؛ تکنیک‌های تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین

سه رویکرد متفاوت برای تبدیل بیت کوین معمولی به رپد بیت کوین وجود دارد که در همه‌ی این روش‌ها، افراد باید دارایی دیجیتال بیت کوینی خود را قفل کنند تا در عوض آن، توکن‌هایی با ارزش یکسان دریافت کنند. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد سه تکنیک موجود برای تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین آمده است.

روش تبدیل متمرکز

همان‌طور که از نام این روش پیدا است، برای انجام آن نیاز به فرایندهای میانه‌ای خواهید داشت که توسط شخص‌ ثالث انجام می‌شود. در این‌جا باید مقدار بیت کوین مورد نظر خود را به یک صرافی متمرکز منتقل کنید. این صرافی بیت کوین شما را در یک قرارداد هوشمند قفل خواهد کرد و معادل توکن‌شده‌ی آن را در اتریوم یا هر بلاک‌چین دیگری به شما ارائه خواهد داد. صرافی در نهایت بیت کوین توکن‌شده را به کیف پول شما منتقل خواهد کرد.

رپد کردن بدون نیاز به اعتماد به میانجی شخص‌ ثالث

هنگام استفاده از یک مدل تبدیل بدون اعتماد، نیاز به اعتماد به یک نهاد متمرکز نخواهید داشت. شما می‌توانید بیت کوین خود را مستقیما به قرارداد هوشمند برنامه‌ریزی‌شده ارسال کنید تا به‌ همان نسبت، بیت کوین توکن‌شده دریافت کنید. Keep Network یکی از سیستم‌های تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین بدون نیاز به اعتماد به یک صرافی یا پلتفرم متمرکز است.

رپد بیت کوین مصنوعی

در نهایت با استفاده از این روش، می‌توان یک سری دارایی مصنوعی به‌ جای بیت کوین دریافت کرد. برخلاف دو روش قبل، برای دریافت رپد بیت کوین با این روش، الزامی به استفاده از بیت کوین نخواهید داشت؛ بلکه با توجه به نوع پروتکل مورد نظر، می‌توان ترکیبی از دارایی‌های دیجیتال را برای دریافت بیت کوین توکن شده قفل کرد.

چگونه می‌توان رپد بیت کوین به‌ دست آورد؟

رپد بیت کوین (WBTC) با ارزش بازار بیش از ۶ میلیارد دلار، در حال حاضر محبوب‌ترین بیت‌کوین توکن شده‌ در بازار است. این دارایی دیجیتال از تکنیک رپد کردن متمرکز بیت کوین بهره می‌برد که شامل ورودی‌هایی از جانب متولیان و بازرگانان است. نکته مهم این است که یک سازمان غیر متمرکز به‌ نام WBTC DAO، تصمیم می‌گیرد چه‌ کسانی در فهرست تأییدشده‌ی بازرگان‌ها و نگهبان‌های اضافه یا حذف شوند.

برای شروع، ابتدا باید فرایند احراز هویت KYC را با بازرگان‌هایی مثل BitGo که وظیفه‌ی رپد کردن بیت‌ کوین را دارند انجام بدهید. پس از تأیید هویت شما توسط بازرگان مورد نظر، بیت کوین شما برای متولی ارسال خواهد شد که وی به‌نوبه‌ی خود آن را قفل و مقدار مشخصی رپد بیت کوین را در بلاک‌چین اتریوم ایجاد می‌کند. پس از آن WBTC ایجادشده توسط متولی، به کیف پول شما ارسال خواهد شد.

در مواقعی که کاربر درخواست بازگشت بیت کوین اصلی خود را داشته باشد، متولی باید بیت رپد بیت کوین وی را بسوزاند و بیت کوین‌های قفل‌شده را برای وی آزاد کند.

معایب رپد بیت کوین چیست؟

با استفاده از نسخه‌ی توکن شده‌ی بیت کوین، تمرکززدایی و امنیت شبکه‌ی بیت کوین از بین می‌رود؛ زیرا این توکن‌ها، بومیِ سایر اکوسیستم‌های بلاک‌چین محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها به‌اندازه‌ی بیت کوین غیر متمرکز نیستند. بنابراین این رپد بیت کوین فقط معادل ارزش بیت کوین را نشان می‌دهد؛ ولی از ویژگی‌های امنیتی و تمرکززدایی بیت کوین بی‌بهره است.

روش‌های تبدیل سایر ارزهای دیجیتال به رپد بیت کوین

می‌توانید با متصل کردن کیف پول خود به صرافی‌های غیر متمرکزی مثل یونی سواپ و سوشی سواپ، بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را به رپد بیت کوین تبدیل کنید. توجه داشته باشید کیف پول شما باید در صرافی‌های مورد اشاره پشتیبانی شود.

تبدیل از طریق یونی سواپ

برای به‌ دست آوردن رپد بیت کوین، ابتدا کیف پول سازگار با صرافی یونی سواپ (مثل تراست ولت یا متامسک) را باز و در بخش DApps، کلمه‌ی UniSwap یا آدرس اصلی وب‌سایت (https://app.uniswap.org) این صرافی را در بخش جستجوی بالای صفحه وارد کنید.

اتصال کیف پول به صرافی یونی سواپ

سپس روی دکمه‌ی Connect در بالای صفحه کلیک کنید تا لیست کیف پول‌های سازگار با صرافی نمایان شود. در این مرحله روی نام کیف پول خود (مثلا تراست ولت) کلیک و دسترسی صرافی به کیف خود را مجاز کنید. اکنون دارایی کیف پول شما روی صرافی غیر متمرکز یونی سواپ بارگذاری خواهد شد.

تبدیل اتریوم به WBTC در یونی سواپ

در اینجا می‌توانید از قابلیت Swap صرافی برای تبدیل رمزارز مورد نظر به WBTC اقدام کنید. توجه داشته باشید که شبکه‌ی رپد بیت کوین این قسمت، مبتنی بر اتریوم است و باید نوع شبکه‌ی شما و رمزارزی که قصد تبدیل آن را دارید بر بستر اتریوم باشد.

تبدیل از طریق سوشی سواپ

اگر هزینه‌ی کارمزد در یونی سواپ برای شما زیاد است می‌توانید از سوشی سواپ استفاده کنید؛ زیرا این صرافی کارمزدهای کم‌تری برای خدمات خود دریافت می‌کند. روش تبدیل بیت کوین یا سایر رمزارزها به رپد بیت کوین در صرافی سوشی سواپ، دقیقا مشابه یونی سواپ است. این بار در بخش DAPPS و در جعبه‌ی جستجوی بالای صفحه، باید کلمه‌ی SushiSwap یا آدرس وب‌سایت رسمی این صرافی (https://app.sushi.com/swap) را وارد کنید.

اتصال کیف پول به سوشی سواپ

پس از اتصال کیف پول به صرافی سوشی سواپ، موجودی رمزارزی کیف شما در این صرافی بارگذاری خواهد شد. در این بخش می‌توانید ارز دیجیتال خود را مثل تصویر زیر به رپد بیت کوین تبدیل کنید.

تبدیل اتریوم به WBTC در سوشی سواپ

پس از انجام تبدیل، موجود رمزارز قبلی شما به مقداری که تعیین کرده‌اید به WBTC تبدیل و به کیف پول شما اضافه خواهد شد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این راهنما توضیح داده شد، تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین به شما این امکان را می‌دهد تا حداکثر استفاده را از دارایی بیت کوین خود ببرید. با استفاده از بیت کوین توکن‌شده، می‌توانید با حفظ ارزش این دارایی، ارزش بیشتری در زنجیره‌ی اکوسیستم‌های مبتنی بر بیت کوین ایجاد کنید؛ اما قبل از اقدام به تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین، مطمئن شوید که نکات منفی این توکن را درک و مناسب‌ترین تکنیک را برای رفع نیاز خود انتخاب کرده‌اید.

نظر شما در مورد رپد بیت کوین چیست؟

***

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی نیوزلن نیست. خطر از‌ دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا