zoomit

میلیاردری که با اسپیس ایکس به فضا سفر کرد، درصدد انجام پروازهای فضایی هیجان‌انگیزتر است

میلیاردری که با اسپیس ایکس به فضا سفر کرد، درصدد انجام پروازهای فضایی هیجان‌انگیزتر است

جرد آیزاکمن، میلیاردری که تابستان امسال با کپسول کرو دراگون به مدار زمین پرواز کرد، قصد دارد دوباره با اسپیس ایکس سفر کند. آیزاکمن روز دوشنبه اعلام کرد که سه پرواز فضایی دیگر را از اسپیس ایکس خریده است و در مجموعه‌ای از مأموریت‌ها به نام «پولاریس» با فضاپیمای این شرکت به عمق بیشتر فضا سفر خواهد کرد.

آیزاکمن که ثروت خود را از‌ طریق راه‌اندازی شرکت پرداخت شیفت۴ پیمنتس به‌دست آورده است، سال گذشته خبرساز شد؛ وقتی کل هزینه‌ی یک مأموریت فضایی به نام اینسپریشن ۴ را تقبل کرد. او سه بلیت دیگر پرواز را به سه شهروند معمولی ازجمله یک کودک نجات‌یافته از سرطان، یک مهندس و یک استاد دانشگاه اهدا کرد. این چهار فضانورد خصوصی پس از ماه‌ها تمرین در‌ نهایت در ماه شهریور به‌همراه یکدیگر به‌مدت سه روز عازم فضا شدند و ضمن آن، برای بیمارستان پژوهشی اطفال سنت‌جود اعانه جمع‌آوری کردند.

اکنون به‌نظر می‌آید آیزاکمن قصد دارد مأموریت خصوصی خود را چندین مرتبه در مقیاس‌های بیش از پیش بزرگ‌تر تکرار کند. سه پروازی که او خریده، شامل دو مأموریت با کرو داگون اسپیس ایکس است که به مدارهای بسیار مرتفع پیرامون زمین پرواز خواهد کرد. این مأموریت‌ها مسیری را هموار خواهند کرد که در‌ نهایت به نخستین پرواز سرنشین‌دار با استارشیپ، موشک غول‌پیکر جدید اسپیس ایکس منجر خواهد شد.

در نخستین سفر با کرو دراگون به نام پولاریس دان، آیزاکمن به همراه سارا گیلیس و آنا منون، دو کارمند اسپیس ایکس و همچنین اسکات پوتیت، خلبان سابق نیروی هوایی و مدیر مأموریت اینسپریشن ۴ پرواز خواهد کرد. این مأموریت فرصتی دیگر نیز به‌منظور جمع‌آوری اعانه برای بیمارستان سنت‌جود خواهد بود.

خدمه ماموریت پولاریس دان

از چپ به راست: جرد آیزاکمن، آنا منون، سارا گیلیس و اسکات پوتیت.

اگر مأموریت پولاریس دان موفق باشد، کپسول کرو دراگون به بالاترین ارتفاعی که تاکنون رفته است، پرواز خواهد کرد. آیزاکمن در گفت‌وگو با برنامه‌ی تودی شو ادعا کرد که پولاریس دان، دوردست‌ترین پرواز فضایی انسانی پس از واپسین مأموریت آپولو خواهد بود. کپسول کرو دراگون که هدف اصلی‌اش حمل فضانورد و بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا است، تاکنون فقط به مدار نزدیک زمین رفته و بازگشته است.

اسپیس ایکس نخستین خدمه از فضانوردان ناسا را در خرداد ۹۹ به پرواز درآورد و سپس چند مأموریت سرنشین‌دار دیگر نیز انجام داد. این شرکت نخستین مأموریت کاملاً خصوصی فضایی را با مأموریت اینسپریشن ۴ رقم زد و قصد دارد تا مجموعه‌ای از مأموریت‌های خصوصی را برای شرکت آکسیوم به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

پروازهای کرو دراگون قرار است ضمن آزمایش برخی قابلیت‌های جدید، به‌عنوان مأموریت‌های پیشگام برای آزمودن سفر انسانی به اعماق فضا انجام شود. مأموریت پولاریس شامل نخستین پیاده‌روی فضایی خصوصی نیز خواهد بود. فضانورد پیاده‌رو بدین منظور نوع جدیدی از لباس فضایی را خواهد پوشید که به‌منظور پیاده‌روی فضایی طراحی شده است. این لباس جدید هم‌اکنون براساس لباس‌های فشاری که سرنشینان کرو دراگون می‌پوشند، در‌ حال ساخت به‌دست اسپیس ایکس است.

پولاریس دان همچنین ارتباطات مبتنی بر لیزر ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس را در فضا آزمایش و چگونگی مواجهه خدمه با محیط عمیق‌تر فضا را بررسی خواهد کرد. در این پرواز، خدمه‌ی چهار نفره به درون کمربند وان آلن خواهند رفت؛ منطقه‌ای از ذرات تابشی که در میدان مغناطیسی زمین به دام افتاده‌اند و تا اعماق فضا گسترش می‌یابد.

خدمه‌ی پولاریس دان درجریان کنفرانس مطبوعاتی برگزارشده پس از اعلام خبر، اطلاعات بیشتری ارائه دادند که فاقد برخی جزئیات مهم بود. به‌عنوان مثال، آن‌ها ارتفاع دقیق پروازشان را اعلام نکردند و صرفاً گفتند می‌خواهند به مرتفع‌ترین مدار زمین که انسان تاکنون رفته است، پرواز کنند. آیزاکمن گفت «اگر به مأموریت جمنای رجوع کنید، ارتفاع هدف را خواهید فهمید.» در مأموریت جمنای ۱۱ در سال ۱۹۶۶ که نهمین پرواز فضایی انسانی پروژه‌ی جمنای ناسا بود، فضانوردان به ارتفاع رکوردشکن تقریباً ۱۳۷۰ کیلومتر صعود کردند.

وقتی درباره‌ی پیشرفت‌ها در زمینه‌ی لباس پیاده‌روی فضایی پرسیده شد، خدمه نگفتند طراحی تا کجا پیش رفته است. منون گفت «یک تیم فوق‌العاده از مهندسان حرفه‌ای روی لباس فضایی کار می‌کنند و همکاری با یکدیگر هم‌زمان با آشکار شدن طراحی آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. قطعاً با رسیدن به آن نقطه، جزئیات بیشتری به اشتراک خواهیم گذاشت.»

undefined

نسخه‌ی آزمایشی موشک استارشیپ اسپیس ایکس.

هرچند فضانورد پیاده‌رو برای مأموریت پولاریس دان هنوز انتخاب نشده است، گروه اشاره کرد که این شخص به‌منظور ترک فضاپیما و انجام پیاده‌روی، ازطریق دریچه‌ای باز خارج خواهد شد و سایر اعضای خدمه را در‌ معرض فضای خلاء قرار خواهد داد. منون گفت «هیچ قفل هوایی وجود ندارد و در‌ نتیجه قطعاً کل تیم چهار نفره را در‌ معرض خلاء قرار خواهیم داد. ما بدون شک این کار را به‌طور ایمن انجام خواهیم داد.»

خدمه توضیح ندادند که منظور از ایمنی دقیقاً چیست؛ اما احتمالاً سه عضو دیگر نیز هنگام باز بودن دریچه، نوعی لباس فضانوردی خواهند پوشید. درحال‌حاضر، اسپیس ایکس لباس فشار نمادین سیاه و سفیدی دارد که فضانوردان کرو دراگون حین پرتاب و بازگشت دوباره به جو به‌منظور زنده‌ماندن درصورت افت ناگهانی فشار می‌پوشند. این لباس برای استفاده حین پیاده‌روی فضایی طراحی نشده است؛ اما احتمالاً همچنان می‌تواند برای مدتی فضانوردان را در محیط خلاء زنده نگه دارد.

آیزاکمن در مورد هزینه‌ی مأموریت نیز صحبت نکرد و صرفاً گفت برنامه‌ی پولاریس یک سرمایه‌گذاری مشترک بین او و اسپیس ایکس است. وی گفت «می‌دانیم فضا گران است‌؛ [اما] در این مرحله، مانند تمام دیگر فناوری‌های پیشگامانه هزینه کاهش می‌یابد.»

فعلاً پرتاب پولاریس برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است و جزئیات بیشتر درباره‌ی سایر مأموریت‌ها بعدا اعلام خواهد شد. در‌ نهایت این پروازها با نخستین پرتاب سرنشین‌دار استارشیپ به اوج خواهد رسید؛ فضاپیمای غول‌پیکری که اسپیس ایکس درچند سال گذشته با هدف ارسال انسان به ماه و در‌ نهایت مریخ مشغول ساخت آن بوده است. آیزاکمن اشاره کرد که ممکن است در دو پرواز بعدی نیز حضور داشته باشد. وی گفت «اگر در مأموریت پولاریس دان به اهدافمان دست یابیم و ناامید نشویم، این فرصت را خواهم یافت که در مأموریت‌های آتی نیز حضور داشته باشم.»

مقاله‌های مرتبط:

  • از نسل دوم موتور رپتور تا تاریخ پرتاب مداری؛ هرآنچه از رویداد استارشیپ اسپیس ایکس آموختیم
  • حل مشکل توالت فضاپیمای کرو دراگون؛ تازه‌ترین چالش مهندسی اسپیس ایکس

آیزاکمن ممکن است برای مأموریت نهایی با استارشیپ قدری منتظر بماند؛ زیرا این فضاپیما هنوز مراحل ساخت را می‌گذراند و هنوز هیچ‌کس را به فضا حمل نکرده است. اسپیس ایکس در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ چندین پرواز آزمایشی در ارتفاع بالا با استارشیپ انجام داد و پیش از آنکه فضاپیما را روی زمین بنشاند، آن را ارتفاع تقریباً ۱۰ کیلومتری به پرواز درآورد. در‌ جریان این آزمایش‌ها، استارشیپ فقط یک‌بار توانست بدون آنکه منفجر شود، به‌طور سالم فرود بیاید.

اسپیس ایکس در‌ حال تلاش برای رساندن استارشیپ به مدار در سال جاری است. بااین‌حال، انجام پروازهای آزمایشی بیشتر مستلزم آن است که اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز پرتاب منظم استارشیپ را از تاسیسات شرکت در تگزاس جنوبی صادر کند. تصمیم‌گیری درباره‌ی صدور مجوز قرار بود انتهای ماه فوریه انجام شود؛ اما اداره هوانوردی فدرال به‌تازگی اعلام کرد که این ضرب‌الأجل را تا پایان ماه مارس تمدید می‌کند.

حتی اگر اسپیس ایکس امسال استارشیپ را به مدار بفرستد، همچنان باید موانع متعددی را برای پرواز انسان‌ها با این فضاپیما از سر راه بردارد. این شرکت باید سامانه‌های پشتیبانی حیات بسازد، به چگونگی سوخت‌رسانی به فضاپیما در مدار پی ببرد و نشان بدهد که استارشیپ می‌تواند پس از سفر به اعماق فضا، سرنشینانش را سالم روی زمین فرود آورد. پیمودن این مراحل قطعاً چندین سال زمان خواهد برد.

خبر پروژه پولاریس دان اندکی پس از آن منتشر می‌شود که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس تازه‌ترین به‌روزرسانی درباره‌ی استارشیپ را در استاربیس، تاسیسات شرکت در تگزاس ارائه داد. او ضمن انتشار جزئیاتی جدید ازجمله پروفایل‌های پروازی استارشیپ گفت «قرار است در آینده اطلاعاتی منتشر شود که مردم را هیجان‌زده خواهد کرد. در‌ نتیجه آینده‌ی بسیار شگفت‌انگیزی در پیش است.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا