نرم افزار

حالت ناشناس کروم دستمایه تمسخر کارکنان گوگل شده است

حالت ناشناس کروم دستمایه تمسخر کارکنان گوگل شده است

علیرغم تبلیغات پرهیاهوی گوگل درباره ویژگی حالت ناشناس (incognito mode) موجود در مرورگر وب کروم، ظاهراً این ویژگی برای مهندسان خود این شرکت نیز چیزی شبیه شوخی است. بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، مهندسان گوگل از سال ۲۰۱۸ حالت ناشناس را مسخره می‌کرده‌اند، و دلیل آن ظاهراً به نمادنگاری آن خلاصه می‌شود – یا مشخصاٌ، ارائه درکی نادرست از سطح حریم خصوصی که در واقع به صورت ناشناس فراهم می‌کند.
 
به گزارش نیوزلن و به نقل از اسلش‌گیر، یکی از مهندسان گوگل در چتی که با بلومبرگ به اشتراک گذاشته گفته است که گوگل باید هم نماد مرد جاسوس و هم نام incognito  را تغییر دهد، زیرا آنها تصور اشتباهی را در ذهن کاربران ایجاد می‌کنند. در واقع مشکل از آنجا ناشی می‌شود که کاربران درک کاملی از این تکنولوژی ندارند، و ممکن است با دیدن نام و نماد ناشناس فکر کنند که مرور آنها بسیار محافظت شده و خصوصی‌تر از حد واقع است. گزارش شده است که یکی دیگر از کارمندان با تصویری از هومر سیمپسون شبیه نماد Incognito پاسخ داده و اظهار داشته است که این نماد باید بیشتر شبیه شخصیت سیمپسون‌ها باشد زیرا «… دقیقاً سطح حریم خصوصی» این حالت را نشان می‌دهد.
 
چرا حالت ناشناس کروم آنقدرها که تصور می‌شود دقیق نیست
 وقتی از حالت ناشناس کروم استفاده می‌کنید، از ذخیره سابقه مرور و سایر داده‌های خصوصی توسط مرورگر و همچنین از ثبت سشن مرورگریتان توسط کروم جلوگیری می‌کنید. به عبارت دیگر، این حالت خصوصی‌تر از زمانی است که بخواهید از کروم بدون فعال کردن این قابلیت استفاده کنید؛ به عنوان مثال، از آن می‌توانید استفاده کنید تا ردیابی فعالیت‌های مرورگری شما در یک کامپیوتر مشترک برای هم‌اتاقی‌هایتان سخت‌تر شود.
 

حالت ناشناس کروم دستمایه تمسخر کارکنان گوگل شده است

با این حال، حالت ناشناس چیزی فراتر از این نیست و آدرس IP، موقعیت مکانی یا سایر داده‌های بالقوه شناسایی شما را پنهان نمی‌کند. حالت ناشناس یک VPN نیست، بلکه صرفاٌ هدف اصلی آن پنهان کردن فعالیت شما در مقیاس کوچک و کاملاً محلی است. حتی با این تفاصیل، با اینکه حالت ناشناس تاریخچه شما را ردیابی نمی‌کند، ولی باز هم نشانک‌هایی (بوکمارک‌هایی) را که ایجاد کرده‌اید و هر چیزی را که دانلود کرده‌اید را قابل تشخیص باقی می‌گذارد.
 
این تبادل پیام‌ها به عنوان بخشی از دعوی حقوقی با هدف رسیدگی به وضعیت دعوای دسته‌جمعی علیه گوگل به دلیل ادعاهایی است مبنی بر اینکه این شرکت اطلاعات کاربران را حتی زمانی که از حالت ناشناس استفاده می‌کردند جمع‌آوری می‌کرده است – و، مشخصاٌ اینکه، این شرکت ظاهراً این کاربران را گمراه کرده بود تا آنها باور کنند اطلاعاتشان محافظت می شود. البته یک سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت که در مورد حالت ناشناس، این شرکت «در مورد نحوه عملکرد و کارهایی که انجام می‌دهد شفافسازی کرده است».
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا