zoomit

ابررایانه آژور مایکروسافت به فهرست سریع‌ترین کامپیوترهای دنیا راه یافت

ابررایانه مایکروسافت با سرعت بنچمارک ۳۰ پتافلاپ در ثانیه اگرچه هنوز با ابررایانه Tianhe-2A چین و سامیت IBM فاصله زیادی دارد، تنها ابررایانه‌ در بین ده کامپیوتر اول فهرست سریع‌ترین سیستم‌های جهان موسوم به Top500 است که خدمات ابری ارائه می‌دهد. در صدر این فهرست، ابررایانه ۷٫۶۳ میلیون هسته‌ای Fugaku کشور ژاپن با امتیاز بنچمارک ۴۴۲ پتافلاپ در ثانیه قرار دارد.

امتیاز بنچمارک Fugaku، این ابررایانه را سه برابر جلوتر از ابررایانه سامیت (Summit) وزارت انرژی ایالات متحده قرار می‌دهد که با امتیاز ۱۴۸٫۸ پتافلاپ در ثانیه، سریع‌ترین رایانه با عملکرد بالا در آمریکا است. قلب تپنده سامیت، پردازنده‌های Power9 شرکت IBM است و از ۴٬۳۵۶ گره و هر کدام مجهز به شش هسته و پردازنده‌های گرافیکی انویدیا تسلا V100 بهره می‌برد.

چهارمین ابررایانه جهان نیز Sierra نام دارد که در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور دانشگاه کالیفرنیا مستقر است. این ابررایانه نیز از پردازنده‌های Power9 و کارت گرافیک انویدیا تسلا V100 بهره می‌برد و امتیاز آن ۹۴٫۹ پتافلاپ در ثانیه محاسبه شده است.

به گزارش Zdnet، حضور ابررایانه مایکروسافت در این فهرست از آن جهت اهمیت دارد که تنها ورودی جدید به این فهرست بود و همچنین تنها سیستم ارائه‌دهنده خدمات ابری عمومی است. Voyager-EUS2 که در ایالات ویرجینیا مستقر است، مبتنی بر یکی از توزیع‌های با پشتیبانی بلندمدت لینوکس به نام اوبونتو ۱۸.۰۴ است. تعداد کل هسته‌های به کار رفته در این ابررایانه به ۲۵۳٬۴۴۰ هسته می‌رسد.

به گفته وب‌سایت Top500.org، معماری ابررایانه Voyager-EUS2 «مبتنی بر پردازنده ۴۸ هسته‌ای AMD EPYC با سرعت ۲٫۴۵ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی انویدیا A100 و حافظه ۸۰ گیگابایتی است و از اینفینی‌باند Mellanox HDR برای انتقال داده استفاده می‌کند.»

اینکه ابررایانه آژور مایکروسافت مبتنی بر لینوکس است، جای تعجب نیست، چرا که اکثر ماشین‌های مجازی سرویس ابری این شرکت و تمام ابرکامیپوترهای بزرگ دنیا در محیط لینوکس اجرا می‌شوند. مایکروسافت از ابررایانه‌هایش برای توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند و محاسبات ابری با عملکرد بالای آژور را به عنوان خدمات می‌فروشد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا