zoomit

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس با طراحی آشنا و پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای رونمایی شدند

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس با طراحی آشنا و پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای رونمایی شدند

اپل در رویداد Far Out امسال، از نسل چهاردهم آیفون‌ها رونمایی کرد. برخلاف سال‌های گذشته، امسال نام‌گذاری آیفون‌های جدید با تغییر و تحول روبه‌رو شده است و دیگر از مدل مینی خبری نیست. درواقع آیفون ۱۴ پلاس مدل جدید خانواده به‌حساب می‌آید که البته از نظر ابعاد، شباهتی به آیفون جمع‌وجور اپل ندارد.

در بخش طراحی، آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس اپل تغییر چندانی نسبت به مدل‌های سال گذشته به خود ندیده‌اند. علاوه‌بر ناچ دوربین سلفی، طراحی سنسور Face ID هم دست‌نخورده باقی مانده است و همچنان نمایشگر تخت، جلوه‌ی زیبایی به گوشی‌های کوپرتینویی‌ها می‌بخشد.

آیفون ۱۴ که درواقع مدل پایه‌ی گوشی‌های اپل است، از نمایشگر ۶٫۱ اینچی استفاده می‌کند، اما تفاوت اصلی آیفون ۱۴ با ۱۴ پلاس به اندازه‌ی نمایشگر باز می‌گردد. اپل آیفون ۱۴ مکس را با نمایشگر ۶٫۷ اینچی به دست کاربران می‌رساند که با ابعاد نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس برابری می‌کند. بنابراین ۱۴ پلاس برای کسانی که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای کمتر به نمایشگر بزرگ مدل پرو مکس دسترسی داشته باشند، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

نمایش پشت و جلوی آیفون ۱۴ اپل

نمایشگر مدل‌های پایه‌ی سری آیفون ۱۴، از پنل Retina XDR با فناوری OLED استفاده می‌کنند و با روشنایی ۱۲۰۰ نیت در حالت HDR، نسبت کنتراست بالا و پشتیبانی از دالبی ویژن، محتوای را نمایش خواهند داد. برای محافظت از نمایشگر، روی آن با لایه‌ی Ceramic Shield پوشانده شده است تا براساس ادعای اپل، بیشترین مقاومت را بین تمام گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از همان تراشه‌ی سال ۲۰۲۱ اپل، یعنی A15 بایونیک با ۶ هسته‌ی پردازشی در بخش CPU استفاده خواهد کرد، بااین تفاوت که حالا تراشه‌ی آیفون‌های مدل پایه، در بخش گرافیک به ۵ هسته‌ی پردازشی مجهز شده است. اپل می‌گوید که مدل پلاس بهترین شارژدهی را در مقایسه با تمام آیفون‌ها ارائه خواهد کرد، اما در حال حاضر صحبتی از ظرفیت باتری دو مدل به‌میان نیامده است.

دوربین اصلی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با f/1.5 و لرزشگیر مبتنی بر حسگر استفاده می‌کند. نکته‌ی اصلی، بزرگ‌تر شدن حسگر نسبت به نسل قبل است و حالا پیکسل‌های دوربین اصلی، ابعادی برابر ۱۹ میکرومتر دارند. براساس گفته‌های اپل، عملکرد دوربین در شرایط کم‌نور حدود ۴۹ درصد نسبت به مدل سال قبل بهبود داشته است و حالا نایت مد، دوبرابر سریع‌تر عمل می‌کند. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth با فوکوس خودکار، به‌عنوان دوربین سلفی عمل خواهد کرد. اپل می‌گوید که فناوری پردازش تصویر Deep Fusion نیز برای عکاسی در شب و رندر کردن رنگ‌ها به کمک دوربین خواهد آمد. اپل تکنولوژی مذکور را Photonic Engine نام نهاده است. در هنگام ضبط ویدیو، Action Mode نیز لرزش دست کاربران را خنثی خواهد کرد تا ویدیوها با دقت بیشتری به ثبت برسند.

در بخش رابط کاربری، آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به iOS 16 مجهز شده‌اند. صفحه‌ی قفل یا لاک‌اسکرین در این نسخه‌ی iOS با قابلیت‌های جدیدی به دست کاربران می‌رسد و حالا شخصی‌تر از همیشه، زیباتر و کارآمدتر است.

اپل برای آیفون‌هایی که در آمریکا عرضه خواهند شد، درگاه سیم‌کارت را حذف خواهد کرد تا کاربران به‌جای سیم‌کارت فیزیکی، از eSIM استفاده کنند.

هردو مدل آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، از پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند تا حتی در شرایطی که کاربر در محلی خارج از محدوده‌ی آنتن‌دهی قرار می‌گیرد، بتواند سیگنال اضطراری مورد نیازش را ازطریق ارتباط ماهواره‌ای ارسال کند. بعلاوه، باوجود قابلیت Crash Detection، حالا آیفون‌ها می‌توانند در صورت رخ دادن تصادف به‌صورت خودکار با سرویس‌های اضطراری تماس برقرار خواهد کرد.

آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس با پنج رنگ جدید نیمه‌شب، استارلایت، آبی، بنفش و قرمز راهی بازار خواهند شد.

این خبر در حال به‌روزرسانی است…

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا