بلکبری نماد آدمهای مهم بود؛ اپل چطور این گوشی را زمین زد؟

بلکبری نماد آدمهای مهم بود؛ اپل چطور این گوشی را زمین زد؟
سال ۲۰۰۸ بلکبری هنوز گوشی «Bold 9000» را با همان کیبورد فیزیکی عالی میفروخت، اما برای اینکه از بازار عقب نماند، تصمیم گرفت محصولی هم برای رقابت مستقیم با آیفون بسازد. اسمش را گذاشتند: «BlackBerry Storm» (طوفان).
این دستگاه با افزودن صدای کلیک فیزیکی هنگام فشاردادن صفحه، شبیه به ترکپد یا دکمهی ماوس، خود را متمایز میکرد. آنها این فناوری را «SurePress» نامیدند و این موضوع برای مدیران RIM اطمینانبخش بود، زیرا سنتی را که باعث محبوبیت بلکبری شده بود، ادامه میداد.
ولی آیا این صفحهلمسی قابل کلیک، واقعاً تجربهی کاربری را بهبود داد؟ خیر! جاشوا توپولسکی از Engadget نوشت:
ظاهراً هدف این فناوری، افزودن دو جنبه به صفحهنمایشهای لمسی است که در حال حاضر در اکثر دستگاهها وجود ندارد: توانایی شناور ماندن (hover) بدون انتخاب یا جابهجایی یک عنصر روی صفحه، و احساس فیزیکی کلیککردن. صفحهنمایش Storm قطعاً این دو ویژگی را دارد. اما سؤال ما این است که آیا آنها واقعاً تجربه را بهتر میکنند یا نه و به نظر ما اینطور نیست.
علت این «نه» بزرگ، دقیقاً به پاشنهی آشیل بلکبری میخورد: نرمافزار. توپولسکی ادامه داد:
سیستمعامل این گوشی، تقریباً مشابه بلکبریهای قبلی است. شرکت قابلیت لمسی و چندلمسی را برای جایگزینی حرکات ترکبال به آن اضافه کرده… برخلاف آیفون، رابط کاربری Storm برای پیمایش لمسی ساخته نشده است. کارهایی که در آیفون بهراحتی انجام میشوند، مثل ورقزدن لیستها، اسکرولکردن، حرکت در یک صفحهی وب یا دیدن عکسها، در Storm حس ناشیانه و ناخوشایندی دارند.
درواقع اگر بلکبری بهترین سختافزار را هم داشت، نرمافزارش برای بهرهبرداری از آن بهینه نشده بود. در آن زمان اپل دو سال کامل روی iOS تجربه داشت و بلکبری باید عقبماندگیاش را جبران میکرد.
اما بالسیلی و لازاریدیس (مدیرعاملها) اینطور فکر نمیکردند. راستش، اوضاع بلکبری در سال ۲۰۰۸ از همیشه بهتر بود. آنها ۶ میلیارد دلار درآمد داشتند، یعنی دوبرابر سال ۲۰۰۷. پس به نظر میرسید استراتژی «ما روی سختافزار تمرکز میکنیم» دارد جواب میدهد.
شکست Storm ضربهی مالی بزرگی به RIM و شریکش Verizon زد
سال ۲۰۰۹ بود که بلکبری اولین مشت محکم را خورد؛ مشتی که استارتِ کندشدن قطار شرکت را زد. فروش «استورم» خوب آغاز شد، اما سوئیچ مکانیکی که حس کلیک را تولید میکرد، معیوب از آب درآمد و RIM مجبور شد هر استورمی را که فروخته بود، تعویض کند.
این مشکل برای «ورایزن» اپراتور انحصاری استورم، صدها میلیون دلار هزینه داشت و آنها هم RIM را مجبور کردند ۵۰۰ میلیون دلار برای پوشش ضررشان بپردازد. نسل اول استورم، رسماً یک شکست مالی کامل لقب گرفت.
البته RIM کوتاه نیامد و آخر سال ۲۰۰۹، نسل دوم استورم را با مکانیزم کلیکی بهتر و مطمئنتر عرضه کرد. آنها هنوز نمیدانستند که مشکل اصلی گوشیهای بلکبری سختافزارشان نیست.
وقتی کار و سرگرمی ادغام شدند
منبع : زومیت


